Het ontwerp van Max Verstappens nieuwe auto, de Toro Rosso STR11, moest behoorlijk worden aangepast op de nieuwe Ferrari-motor. Dat zegt technisch directeur van Toro Rosso James Key.

Zoals gebruikelijk was Toro Rosso halverwege 2015 al begonnen aan de nieuwe bolide, maar door de motorsoap met Renault en Red Bull was het lang onduidelijk welke krachtbron het Italiaanse team komend seizoen zou gebruiken. Pas in november werd duidelijk dat de Renaults plaats zouden maken voor Ferrari’s uit 2015.

Toen was het al te laat om met een volledig nieuw ontwerp te beginnen, zegt Key. In plaats daarvan paste zijn ontwerpteam de ideeën die al op tafel lagen aan op de Ferrari-motor.  “Dat was een enorme verandering. Echt heel anders dan wat we eerst hadden”, aldus Key.

Niet alleen de vorm van het STR11-chassis moest op de schop, vertelt Key, maar ook een hoop interne componenten. “Het koelsysteem is anders, net als de elektronica, de software en de energieopslagsystemen. Iedereen heeft drie maanden lang keihard gewerkt om het voor elkaar te krijgen.”

De STR10 van vorig jaar was één van Keys beste ontwerpen.

De STR10 van vorig jaar was één van Keys beste ontwerpen.

Seconde sneller
Aanstaande maandag zal het resultaat van de noeste arbeid voor het eerst te zien zijn, als in Barcelona de eerste wintertest van start gaat. Of de nieuwe wagen inderdaad een seconde sneller is als die van vorig jaar, zoals wordt gefluisterd, moeten we volgens Key nog even afwachten.

“Als al onze voorspellingen uitkomen, zou het kunnen”, weet de technisch directeur. “Een volle seconde winst zou een enorme stap zijn. Normaal neem je met minder genoegen. Maar telkens als we meer te weten over de auto, veranderen onze prognoses weer.”

Dat de Ferrari-motor een vooruitgang zal blijken te zijn, staat haast wel vast, maar toch blijft Key ook daarover voorzichtig. “We moeten eerst maar eens zien of het op de baan allemaal werkt.” Bovendien zijn de teams die met de 2016-versie van de Ferrari rijden waarschijnlijk nog altijd sneller, verwacht Key.