De gelederen in de Formule 1-wereld zijn officieel gesloten. Nu ook Bernie Ecclestone het ’Memorandum of Understanding’ heeft ondertekend is de dreigende scheuring definitief verijdeld. Kan het vizier eindelijk gericht worden op het opstellen van een nieuw Concorde Verdrag. De vijf GPMA-leden (BMW, Honda, Mercedes-Benz, Renault en Toyota) hadden het document afgelopen weekend al ondertekend. De renstallen verbonden zich tot eind 2012 aan de sport. De teams hadden gehoopt dat Ecclestone de deal later op de zondagmiddag zou ondertekenen, maar de Formule 1-baas verliet het Circuit de Catalunya zonder de deal met zijn handtekening te bezegelen.

Aangezien deze bevestiging nog een aantal dagen op zich liet wachten, was er toch de twijfel of er op het laatste moment alsnog iets spaak zou lopen. Maar inmiddels heeft de Engelsman bevestigd dat er geen vuiltje meer aan de lucht is, nu hij zijn handtekening heeft gezet. ,,Komt alles toch nog op z’n pootjes terecht. Met dank aan Alain Dassas (Renault-president) en Bernard Goeschel (BMW-directielid). Zij waren de drijvende krachten achter deze overeenkomst”, vertelt Ecclestone tegenover Autosport.

Na zes jaar is er nu dus een einde gekomen aan de onderhandelingen tussen de GPMA en Ecclestone. Gesprekken die soms meer weg hadden van een flinke partij openlijk moddergooien dan serieuze onderhandelingen. Tot Ecclestones opluchting kan daar nu een punt achter gezet worden. ,,We hebben zoveel tijd verloren met het bespreken van dingen die eigenlijk helemaal niet belangrijk waren.”

,,Maar nu hebben we tenminste allemaal de verklaring ondertekend. Dit document is de hoeksteen van de nieuwe Concorde Overeenkomst, maar eerst moet de FIA nog enkele plooien op regelgebied gladstrijken.” Juist op dat vlak moet er ironisch genoeg nog even stevig onderhandeld worden. De fabrikanten hebben middels een stemming duidelijk laten weten dat zij niks voelen voor het bevriezen van de motorontwikkeling. De FIA is op haar beurt niet van plan hier zomaar gehoor aan te geven.

Ecclestone hoopt dat er een goed compromis gevonden wordt. ,,De FIA heeft enige tijd geleden al aangegeven wat voor strategie het met het oog op de toekomst heeft gekozen. Zo zijn we terug gegaan naar de 2.4 liter V8-motoren, om kosten te sparen.” Maar of dat genoeg is? Ecclestone: ,,Er moet iets gebeuren, anders wordt de sport nooit goedkoper. De fabrikanten moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen en de Formule 1 moet van een hoog technologisch niveau blijven. Dus moet er nog over het één en ander gediscussieerd worden.”

KVN