Het is en blijft nog altijd één van de meest krachtige namen die er is: Senna. Uit marketingonderzoek blijkt dat de naam nog altijd hetzelfde potentieel heeft als bijvoorbeeld Roger Federer en Michael Jordan. In 2018 kregen zo’n 160 Nederlandse baby’s, zowel jongens (49) als meisjes (115), de naam Senna. In aanloop naar de Olympische Spelen in 2016 werden Braziliaanse atleten gevraagd naar hun grootste inspiratie op sportgebied. Niet Neymar, Pelé of Gustavo Kuerten maar Senna werd het meest genoemd, terwijl de meesten te jong waren om een race van hem te hebben gezien.” Lees ook: Senna: Toen de zon van de hemel viel “Hij had een enorme impact op het leven van alle racefans. Hij bereikte zoveel mensen door zijn sterke karakter, zijn wil om te winnen, zijn vastberadenheid en zijn focus”, vertelt Bianca Senna. “Hij was een rolmodel en zijn naam werkte grens overstijgend. Nu, 25 jaar later, praten we nog steeds over hem. Mensen sturen nog steeds foto’s, video’s en verhalen. Op 1 mei dit jaar, op Senna Day, waren 15.000 mensen op Interlagos om hem op zijn sterfdag te eren.” Van buitenaf gezien, strookt het kantoor van de organisatie overigens totaal niet met de magie van de naam Senna. Een anonieme kantoortoren van 25+ verdiepingen in Pinheiros, een zakendistrict van São Paulo met nul grandeur. Niets wijst erop dat dit de plek is waar de familie Senna de erfenis van de legendarische coureur beheert. Maar bij het uitstappen van de lift sta je oog in oog met een McLaren MP4-5B, nummer 27. Eerlijk gewonnen door Senna. “Destijds hield Ron Dennis graag alles in eigen beheer in het hoofdkwartier in Woking”, weet publicist Rodrigo Franca van het instituut te vertellen. “Coureurs moesten verplicht na de race hun gewonnen trofeeën afgeven, de auto’s werden onder geen beding afgestaan aan wie dan ook. In 1990 in Monza probeerde Senna het weer eens bij Dennis. ‘Als ik de race win, houd ik de auto voor mezelf.’ Ron Dennis ging akkoord en natuurlijk won Senna de race.“ Lees ook: Longread: Senna’s laatste vlucht, een intiem dagboek van een fataal weekend
Op bezoek bij Ayrtons laatste wens: de Senna Foundation in São Paulo
Sjaak Willems
1 mei 2020
1 mei was tot die dag in 1994 gewoon de Dag van de Arbeid, net als in de rest van de wereld. Maar sinds volksheld Ayrton Senna het leven liet is 1 mei voor Brazilianen wat 9/11 voor Amerikanen is. FORMULE 1 Magazine was in 2019 te gast in São Paulo op het Instituto Ayrton Senna.
Zijn naam waart elk raceweekend rond op de circuits, het Senna-kraampje in de fanzone met zijn memorabilia vindt nog altijd gretig aftrek. En daar zit een enorme operatie achter, het is één van de manieren waarop het Instituto Ayrton Senna jaarlijks miljoenen binnenhaalt om de droom van Ayrton waar te maken. Rijk of arm, ieder kind hoort te kunnen dromen van een betere toekomst.
Door de lens van Peter: Een welgemeend ‘opzouten’ van Ayrton Senna
“Normaal gesproken hebben bedrijven een filantropische arm waarmee ze maatschappelijke projecten steunen. Wij doen het andersom, we zijn volgens mij de enige NGO met een sportmerk”, vertelt Bianca Senna. Samen met haar moeder Viviane Senna, Ayrtons zus, runt zij het instituut. Bianca, voorheen nog de manager van broer Bruno Senna, is met name verantwoordelijk voor de marketing en branding van de producten. Nog dagelijks ziet zij het effect van haar achternaam.
Iedereen kent Senna, ook in 2019
Het is en blijft nog altijd één van de meest krachtige namen die er is: Senna. Uit marketingonderzoek blijkt dat de naam nog altijd hetzelfde potentieel heeft als bijvoorbeeld Roger Federer en Michael Jordan. In 2018 kregen zo’n 160 Nederlandse baby’s, zowel jongens (49) als meisjes (115), de naam Senna. In aanloop naar de Olympische Spelen in 2016 werden Braziliaanse atleten gevraagd naar hun grootste inspiratie op sportgebied. Niet Neymar, Pelé of Gustavo Kuerten maar Senna werd het meest genoemd, terwijl de meesten te jong waren om een race van hem te hebben gezien.” Lees ook: Senna: Toen de zon van de hemel viel “Hij had een enorme impact op het leven van alle racefans. Hij bereikte zoveel mensen door zijn sterke karakter, zijn wil om te winnen, zijn vastberadenheid en zijn focus”, vertelt Bianca Senna. “Hij was een rolmodel en zijn naam werkte grens overstijgend. Nu, 25 jaar later, praten we nog steeds over hem. Mensen sturen nog steeds foto’s, video’s en verhalen. Op 1 mei dit jaar, op Senna Day, waren 15.000 mensen op Interlagos om hem op zijn sterfdag te eren.” Van buitenaf gezien, strookt het kantoor van de organisatie overigens totaal niet met de magie van de naam Senna. Een anonieme kantoortoren van 25+ verdiepingen in Pinheiros, een zakendistrict van São Paulo met nul grandeur. Niets wijst erop dat dit de plek is waar de familie Senna de erfenis van de legendarische coureur beheert. Maar bij het uitstappen van de lift sta je oog in oog met een McLaren MP4-5B, nummer 27. Eerlijk gewonnen door Senna. “Destijds hield Ron Dennis graag alles in eigen beheer in het hoofdkwartier in Woking”, weet publicist Rodrigo Franca van het instituut te vertellen. “Coureurs moesten verplicht na de race hun gewonnen trofeeën afgeven, de auto’s werden onder geen beding afgestaan aan wie dan ook. In 1990 in Monza probeerde Senna het weer eens bij Dennis. ‘Als ik de race win, houd ik de auto voor mezelf.’ Ron Dennis ging akkoord en natuurlijk won Senna de race.“ Lees ook: Longread: Senna’s laatste vlucht, een intiem dagboek van een fataal weekend
Het is en blijft nog altijd één van de meest krachtige namen die er is: Senna. Uit marketingonderzoek blijkt dat de naam nog altijd hetzelfde potentieel heeft als bijvoorbeeld Roger Federer en Michael Jordan. In 2018 kregen zo’n 160 Nederlandse baby’s, zowel jongens (49) als meisjes (115), de naam Senna. In aanloop naar de Olympische Spelen in 2016 werden Braziliaanse atleten gevraagd naar hun grootste inspiratie op sportgebied. Niet Neymar, Pelé of Gustavo Kuerten maar Senna werd het meest genoemd, terwijl de meesten te jong waren om een race van hem te hebben gezien.” Lees ook: Senna: Toen de zon van de hemel viel “Hij had een enorme impact op het leven van alle racefans. Hij bereikte zoveel mensen door zijn sterke karakter, zijn wil om te winnen, zijn vastberadenheid en zijn focus”, vertelt Bianca Senna. “Hij was een rolmodel en zijn naam werkte grens overstijgend. Nu, 25 jaar later, praten we nog steeds over hem. Mensen sturen nog steeds foto’s, video’s en verhalen. Op 1 mei dit jaar, op Senna Day, waren 15.000 mensen op Interlagos om hem op zijn sterfdag te eren.” Van buitenaf gezien, strookt het kantoor van de organisatie overigens totaal niet met de magie van de naam Senna. Een anonieme kantoortoren van 25+ verdiepingen in Pinheiros, een zakendistrict van São Paulo met nul grandeur. Niets wijst erop dat dit de plek is waar de familie Senna de erfenis van de legendarische coureur beheert. Maar bij het uitstappen van de lift sta je oog in oog met een McLaren MP4-5B, nummer 27. Eerlijk gewonnen door Senna. “Destijds hield Ron Dennis graag alles in eigen beheer in het hoofdkwartier in Woking”, weet publicist Rodrigo Franca van het instituut te vertellen. “Coureurs moesten verplicht na de race hun gewonnen trofeeën afgeven, de auto’s werden onder geen beding afgestaan aan wie dan ook. In 1990 in Monza probeerde Senna het weer eens bij Dennis. ‘Als ik de race win, houd ik de auto voor mezelf.’ Ron Dennis ging akkoord en natuurlijk won Senna de race.“ Lees ook: Longread: Senna’s laatste vlucht, een intiem dagboek van een fataal weekend