Het is en blijft nog altijd één van de meest krachtige namen die er is: Senna. Uit marketingonderzoek blijkt dat de naam nog altijd hetzelfde potentieel heeft als bijvoorbeeld Roger Federer en Michael Jordan. In 2018 kregen zo’n 160 Nederlandse baby’s, zowel jongens (49) als meisjes (115), de naam Senna. In aanloop naar de Olympische Spelen in 2016 werden Braziliaanse atleten gevraagd naar hun grootste inspiratie op sportgebied. Niet Neymar, Pelé of Gustavo Kuerten maar Senna werd het meest genoemd, terwijl de meesten te jong waren om een race van hem te hebben gezien.” Lees ook: Senna: Toen de zon van de hemel viel “Hij had een enorme impact op het leven van alle racefans. Hij bereikte zoveel mensen door zijn sterke karakter, zijn wil om te winnen, zijn vastberadenheid en zijn focus”, vertelt Bianca Senna. “Hij was een rolmodel en zijn naam werkte grens overstijgend. Nu, 25 jaar later, praten we nog steeds over hem. Mensen sturen nog steeds foto’s, video’s en verhalen. Op 1 mei dit jaar, op Senna Day, waren 15.000 mensen op Interlagos om hem op zijn sterfdag te eren.”

Motorsport Images
Geld alleen lost problemen niet op
In de lobby staat ook nog een Senna-uitvoering van de Ducati 916, serienummer 001. “Die wordt nog elke maand naar buiten gereden om te starten, hij doet het nog steeds.” De lobby dient duidelijk om de gasten te imponeren, een mini-museum met uiteraard enkele helmen van Senna, een champagne-fles en een megatrofee samengesteld van alle circuits waar Senna zijn 41 overwinningen boekte.
Op de twee verdiepingen wordt vooral gewoon gewerkt, het Instituut is uitgegroeid tot een machtig bolwerk op het gebied van onderwijs. Senna gaf bij leven al tientallen miljoenen euro’s aan liefdadigheid maar kwam enkele maanden voor zijn dood tot de conclusie dat alleen geld de problemen in Brazilië niet zouden oplossen. De verschillen tussen arm en rijk waren, en zijn nog steeds, enorm. De elite heeft toegang tot uitstekend particulier (en dus peperduur) onderwijs, het aanbod op publieke scholen is summier en ondermaats. Daar zit de kiem van het probleem, menen Ayrton en zijn zus Viviane. Het wordt de missie van het Instituto Ayrton Senna dat zes weken na Senna’s dood wordt opgericht.

225 miljoen aan inkomsten uit Senna-merchandise alleen
Het is het resultaat van research, daar gaat het grootste deel van het budget naartoe. Recente cijfers heeft Bianca Senna nu niet voor handen maar tussen 2012 en 2017 werd er ongeveer 225 miljoen euro binnengehaald met de verkoop van Senna-artikelen. De onderzoeken richten zich op het vinden van wat Viviane en Bianca Senna een vaccin noemen. Een makkelijk toepasbare methode die zonder al te veel extra kosten kan worden gebruikt. “Ayrton droomde van een land waar iedereen de kans krijgt om zich te ontwikkelen, net zoals hij dat heeft kunnen doen. Hij wist dat veel Brazilianen die kans niet hadden en droomde hardop van verandering.” Het instituut kan buigen op knappe prestaties, ook nu nog. Het wordt weleens gekscherend het échte Ministerie van Onderwijs genoemd. Het gaat verder waar de overheid stopt. “Zijn verhaal is voor de eeuwigheid. Ik hoor nog elke dag van jonge racefans en zelfs coureurs die na 1994 zijn geboren, dat Ayrton hun idool is.”, zegt Bianca die niet bang is dat haar oom straks alleen nog maar een legendarische coureur was die lang, lang geleden furore maakte. “Zijn normen en waarden zijn tijdloos, zij kunnen elke generatie inspireren. Hij heeft ons een winnende formule nagelaten.“