Max Verstappen en Daniel Ricciardo zijn slechts twee schakels binnen een enorme organisatie. “Zij vertegenwoordigen de hoop en gedrevenheid van 900 personeelsleden, verdeeld over 22 afdelingen, die er alles aan doen om onze auto’s op zondagmiddag te laten schitteren”, zegt Red Bull-teambaas Christian Horner. “Formule 1 is de grootste teamsport ter wereld.”

“It’s more than a job, it’s a way of life”, luidt de leus van Christian Horner die aan de muur hangt bij de entree van de ‘race bay’ van Red Bull. Hier keren de auto’s terug van het circuit, worden ze uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Hier spreekt Horner daags na de races zijn personeel ook in levende lijve toe. En hier bevindt zich, een verdieping hoger, de ontvangstruimte voor gasten. Met uitzicht dus op het kloppend hart van het bedrijf.

De raceauto’s staan nog even verderop in Silverstone wanneer Formule 1 de maandag na de Grand Prix van Engeland het hoofdkwartier van Red Bull mag bezoeken, maar desalniettemin wordt er druk gesleuteld. Aan de showcars bijvoorbeeld, die worden gebruikt voor demonstratieruns. De RB7 heeft aangepaste koeling en wordt vooral ingezet voor ‘straatgebruik’, oftewel in steden. De RB8 is minder goed bestand tegen donuts, of gecontroleerde drifts zoals het bij het live-evenement in Londen werd genoemd omdat de organisatie daar donuts eigenlijk had verboden, en komt dus vooral op circuits in actie.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Alles bij Red Bull staat in het teken van continue ontwikkeling en doorstroming van talent. Net als bij coureurs is het team ook voortdurend op zoek naar talentvolle monteurs (en engineers, en nog veel meer specialisten). Via stageplaatsen kunnen studenten autotechniek zich bewijzen. Als ze worden aangenomen, beginnen ze doorgaans bij het showcarteam en vandaaruit kunnen ze zich opwerken naar het raceteam.

“Het draait om vertrouwen”, verklaart Horner, die vanaf het begin bij Red Bull Racing is betrokken. “Het team is de afgelopen dertien jaar significant veranderd en gegroeid. We proberen de beste mensen binnen te halen en de beste werksfeer te bieden. Plezier in het werk hebben, maar continu op zoek zijn naar verbetering. Daarom willen we een omgeving creëren waarin iedereen elkaar vertrouwt en respecteert.” Van de concierges tot de coureurs.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Lees de complete reportage van de Red Bull-fabriek in Milton Keynes in nummer 11 van Formule 1. Met verder onder meer alles over de Grands Prix van Hongarije, interviews met Christian Horner en Robert Kubica en de teruggekeerde trots van de Italianen. Nu in de winkel of bestel hem hier online.