Het aftellen naar de Dutch GP is begonnen en FORMULE 1 Magazine neemt je mee op weg naar Zandvoort. In een achtdelige serie lichten we elke dag een bijzonder verhaal uit over de Grand Prix van Nederland. Vandaag, deel 6 met bijzondere cijfers over deze Nederlandse Grand Prix.
De organisatie van de Dutch Grand Prix vergt een enorme inspanning en kent met een Formule 1-debuut in 1952 een lange historie. Om een indruk te krijgen van wat de race in de duinen van Zandvoort inhoudt, hierbij een aantal facts and figures.
4
Jim Clark is nog steeds recordhouder met de meeste overwinningen op Zandvoort. De Schot won er vier keer.
325
Het aantal marshals dat tijdens de Dutch Grand Prix zorgt voor de veiligheid op en rond de baan, is 325. 250 langs het circuit, 60 in de pits en 15 ter ondersteuning.
45.600
Rond het circuit zijn 45.600 (tijdelijke) fietsparkeerplaatsen ingericht. Op de verschillende Park + Bike-locaties staan 3.000 huurfietsen.
18
De hellingshoek van de Arie Luyendykbocht bedraagt 18 graden (32 procent).
522
Om toeschouwers aan en af te voeren reden er vorig jaar in de drie dagen van de Grand Prix 522 treinen op en neer tussen Amsterdam, Haarlem en Zandvoort.
72
De Dutch Grand Prix telt 72 ronden, goed voor een totale racelengte van 306 kilometer en 587 meter.
1
De eerste officiële Grote Prijs van Nederland, die meetelde voor het WK Formule 1, werd op zondag
17 augustus 1952 verreden. Winnaar: Alberto Ascari.
Een overzicht van alle cijfers lees je gratis in onze Zandvoort-verhalenbundel. Download hem hier.
Nu in de winkel en digitaal te bestellen (met gratis bezorging in Nederland): ons dubbeldikke zomerpakket met reguliere editie & de Dutch GP Special! Met tussenrapport Tom Coronel, interview Max Verstappen en hoe koning Willem-Alexander in het geheim leerde racen!