Aan de ellendige situatie waarin Sauber zich bevindt lijkt maar geen einde te komen – sterker nog, in Singapore gleed het team nog een stukje verder af. Geen van beide auto’s haalde de finish.

Esteban Gutiérrez moet in de achttiende ronde noodgedwongen zijn C33 in de pits parkeren nadat er een elektronisch probleem in de motor is ontstaan, en geeft van zijn frustratie blijk door zijn handschoenen weg te gooien en met het gezicht op onweer de garage uit te benen. “Er valt weinig te zeggen over de race. Het is nu bijna onmogelijk goede resultaten te halen. Daarvoor moeten we 120 procent uit ons materiaal halen, maar dat is met de problemen die we ondervinden ongelofelijk lastig”, mokt de Mexicaan.

Sutil

Zijn teamgenoot Adrian Sutil kent allerminst een betere race. Hij veroorzaakt de Safety Car-fase indirect door een ‘Rosbergje’ te doen op de voorvleugel van Sergio Pérez, en krijgt een stop and go-penalty aan zijn broek als hij ook nog eens buiten de baan rijdt. Tijd om er nog wat van de maken heeft de Duitser niet meer, want in ronde 41 geeft ook zijn Sauber er met een waterlek in de motor de brui aan.

“Het is heel frustrerend om weer met een technisch mankement uit te vallen”, klaagt Sutil. “We hadden vandaag een goed uitzicht op punten. In het begin waren er wat problemen met de motor, maar die wisten we op te lossen zodat we weer de geplande strategie konden volgen.” Wat betreft de botsing met Pérez wil Sutil het boetekleed niet aantrekken: “Hij reed ineens tegen mijn achterkant aan. Gelukkig was mijn auto niet beschadigd.”

Hoofdengineer Gianpaolo Dall’Ara is net als zijn coureurs teleurgesteld. “Estban zat op een tweestopstrategie, maar hij viel te vroeg uit om te weten of die gewerkt zou hebben. Adrian zat op een driestopper, en we pakten het goed aan tijdens de Safety Car-fase, maar toen viel hij uit. Alles ging op zich volgens plan, maar de betrouwbaarheid speelde ons parten.”