Opnieuw ruis op teamradio Ferrari: ‘Maar ik heb Sebastian toch de slipstream gegeven?’
Motorsport Images
Laurens Stade
29 september 2019
De Grand Prix van Rusland had een mooi resultaat kunnen opleveren voor Ferrari. Charles Leclerc vertrok vanaf pole en Sebastian Vettel had vanaf de derde startplaats een goede start en nam meteen de leiding over. Dit leidde echter opnieuw tot spanningen binnen het team, omdat er al in de eerste ronde gesproken wordt over teamorders.
De safety car komt de baan op na de crash tussen Antonio Giovinazzi, Daniel Ricciardo en Romain Grosjean. ”Alleen om er zeker van te zijn, de situatie was duidelijk toch?”, vraagt Leclerc over de boordradio aan zijn team. ”Ja, ik kom erop terug. Maar alles is in orde”, reageert zijn engineer. Een ronde later komt de engineer er dan ook op terug. ”De prestaties bij de start waren hetzelfde. We kijken naar de mogelijkheden om later in de race van positie te wisselen”, aldus de engineer van Leclerc. ”Oké geen probleem, dat begrijp ik”, antwoordt de Monegask.
Lees ook: Gekibbel op boordradio Ferrari: ‘Wat is dit in vredesnaam? Blijven de posities hetzelfde?’
Ook Vettel krijgt dan te horen dat de prestaties bij de start gelijkwaardig waren. ”We bekijken de opties”, zegt zijn engineer. ”Ik zat voor hem na bocht één, dus het is jullie beslissing”, reageert Vettel.
In ronde vier volgt de herstart van de race. Een ronde later hint Leclerc dat het gat achter hem groot genoeg is om direct van positie te wisselen met Vettel. ”Het gat naar achteren is prima zo”, zegt hij over start-finish. ”Oké, begrepen. Sebastian zal je er de volgende ronde voorbij laten”, is het antwoord vanaf de pitmuur.
‘Je moet het gat dichten’
Het gat op start-finish is groot bij het ingaan van ronde zes, maar toch komt de engineer van Leclerc met de volgende melding: ”Sebastian zal je er voorbij laten.” ”Waar?”, vraagt een verbaasde Leclerc die er niet voorbij wordt gelaten voor bocht twee. ”We doen het de volgende ronde”, antwoordt zijn engineer. Vettel krijgt diezelfde ronde de opdracht om Leclerc voorbij te laten. ”Laten we nog twee rondes wegrijden”, zegt Vettel tegen het team. Hij wil daarmee het gat vergroten naar Hamilton die achter Leclerc rijdt. ”Laat Charles voorbij gaan”, klinkt de teamorder opnieuw. ”Dan moet hij het gat dichten”, reageert Vettel die zijn leiding niet zomaar uit handen wil geven. ”Verklein het gat naar Charles”, krijgt Vettel als opdracht. Hij luistert daar niet naar, want hij zet op dat moment de snelste rondetijd neer. ‘Geen probleem’
De engineer van Leclerc benadrukt dat Vettel hem in ronde zeven voorbij zal laten gaan. ”Sebastian zal je langs laten gaan.” Echter gebeurt dat opnieuw niet. ”Wanneer?”, vraagt een verbaasde en lichtelijk sarcastische Leclerc nadat hij opnieuw niet langs Vettel komt. ”Probeer het gat te dichten en dan proberen we het de volgende ronde”, luidt de opdracht vanaf de pitmuur. ”Je hebt mij achter hem gezet. Dat respecteer ik, maar we hebben het er straks wel over. Voor nu is het duidelijk lastig om het gat te dichten”, aldus Leclerc. Lees ook: Paniek op de radio: hoe de engineers hun coureurs naar voren schreeuwden tijdens Q3 Een ronde later krijgt Leclerc opnieuw te horen: ”Hij moet je deze ronde voorbij laten. Hij zal je voorbij laten gaan.” Dat gebeurt weer niet. In ronde negen krijgt Leclerc de opdracht om het gat naar Vettel te dichten. ”Ja oké, maar serieus jongens”, reageert Leclerc. ”Charles, we zullen van positie wisselen later in de race, maar Lewis is nu nog in de buurt. Je moet pushen en focussen op je race”, aldus zijn engineer. ”Oké dat begrijp ik en respecteer ik ook. Ik heb hem de slipstream gegeven. Geen probleem. Ik probeerde te pushen bij de start, maar dat is geen probleem. Ik manage voor nu de situatie.” Na deze reactie van Leclerc blijft het een aantal rondes stil vanaf zijn kant, op een enkele update over zijn voorvleugel na. ‘Dat meen je niet’
In ronde achttien krijgt Leclerc te horen dat hij over zal gaan op plan C. In ronde 21 maakt hij zijn pitstop. Vijf rondes later maakt zijn teamgenoot zijn verplichte pitstop. ”Het zal krap worden bij de pituitgang met Sebastian”, aldus zijn engineer. Vettel rijdt de pitstraat uit, er valt al op dat de Ferrari wat lijkt te haperen. ”Ik heb geen MGU-K”, meldt de Duitser kort daarna. ”Stop de auto”, zegt zijn engineer. ”Dat meen je niet”, reageert een duidelijk teleurgestelde Vettel. ”Breng de V12-motoren terug”, zegt hij nog voor hij uitstapt. Leclerc komt voor Vettel op de baan, die in zijn outlap zijn auto aan de kant moet zetten vanwege motorproblemen. ”Hamilton komt voor ons uit zeker?”, vraagt Leclerc. ”We denken van wel, ja”, antwoordt zijn engineer die gelijk krijgt. Hamilton wint de race en Bottas bezorgt Mercedes de één-twee. Leclerc stapt op de laagste trede van het podium. Lees ook: Vettel verbaasd: ‘Ik heb voor de race met Charles gesproken, alles was duidelijk’
Het gat op start-finish is groot bij het ingaan van ronde zes, maar toch komt de engineer van Leclerc met de volgende melding: ”Sebastian zal je er voorbij laten.” ”Waar?”, vraagt een verbaasde Leclerc die er niet voorbij wordt gelaten voor bocht twee. ”We doen het de volgende ronde”, antwoordt zijn engineer. Vettel krijgt diezelfde ronde de opdracht om Leclerc voorbij te laten. ”Laten we nog twee rondes wegrijden”, zegt Vettel tegen het team. Hij wil daarmee het gat vergroten naar Hamilton die achter Leclerc rijdt. ”Laat Charles voorbij gaan”, klinkt de teamorder opnieuw. ”Dan moet hij het gat dichten”, reageert Vettel die zijn leiding niet zomaar uit handen wil geven. ”Verklein het gat naar Charles”, krijgt Vettel als opdracht. Hij luistert daar niet naar, want hij zet op dat moment de snelste rondetijd neer. ‘Geen probleem’
De engineer van Leclerc benadrukt dat Vettel hem in ronde zeven voorbij zal laten gaan. ”Sebastian zal je langs laten gaan.” Echter gebeurt dat opnieuw niet. ”Wanneer?”, vraagt een verbaasde en lichtelijk sarcastische Leclerc nadat hij opnieuw niet langs Vettel komt. ”Probeer het gat te dichten en dan proberen we het de volgende ronde”, luidt de opdracht vanaf de pitmuur. ”Je hebt mij achter hem gezet. Dat respecteer ik, maar we hebben het er straks wel over. Voor nu is het duidelijk lastig om het gat te dichten”, aldus Leclerc. Lees ook: Paniek op de radio: hoe de engineers hun coureurs naar voren schreeuwden tijdens Q3 Een ronde later krijgt Leclerc opnieuw te horen: ”Hij moet je deze ronde voorbij laten. Hij zal je voorbij laten gaan.” Dat gebeurt weer niet. In ronde negen krijgt Leclerc de opdracht om het gat naar Vettel te dichten. ”Ja oké, maar serieus jongens”, reageert Leclerc. ”Charles, we zullen van positie wisselen later in de race, maar Lewis is nu nog in de buurt. Je moet pushen en focussen op je race”, aldus zijn engineer. ”Oké dat begrijp ik en respecteer ik ook. Ik heb hem de slipstream gegeven. Geen probleem. Ik probeerde te pushen bij de start, maar dat is geen probleem. Ik manage voor nu de situatie.” Na deze reactie van Leclerc blijft het een aantal rondes stil vanaf zijn kant, op een enkele update over zijn voorvleugel na. ‘Dat meen je niet’
In ronde achttien krijgt Leclerc te horen dat hij over zal gaan op plan C. In ronde 21 maakt hij zijn pitstop. Vijf rondes later maakt zijn teamgenoot zijn verplichte pitstop. ”Het zal krap worden bij de pituitgang met Sebastian”, aldus zijn engineer. Vettel rijdt de pitstraat uit, er valt al op dat de Ferrari wat lijkt te haperen. ”Ik heb geen MGU-K”, meldt de Duitser kort daarna. ”Stop de auto”, zegt zijn engineer. ”Dat meen je niet”, reageert een duidelijk teleurgestelde Vettel. ”Breng de V12-motoren terug”, zegt hij nog voor hij uitstapt. Leclerc komt voor Vettel op de baan, die in zijn outlap zijn auto aan de kant moet zetten vanwege motorproblemen. ”Hamilton komt voor ons uit zeker?”, vraagt Leclerc. ”We denken van wel, ja”, antwoordt zijn engineer die gelijk krijgt. Hamilton wint de race en Bottas bezorgt Mercedes de één-twee. Leclerc stapt op de laagste trede van het podium. Lees ook: Vettel verbaasd: ‘Ik heb voor de race met Charles gesproken, alles was duidelijk’
Gerelateerd nieuws
Vasseur doet belofte voor 2025: ‘Ferrari-bolide is voor 99 procent nieuw’
23 december 2024 10:00 - Nieuws
Het Jaar van Carlos Sainz: door Ferrari aan de kant geschoven voor Hamilton
22 december 2024 18:10 - Het Jaar van