Met 2010 achter de kiezen is de winterstop de tijd bij uitstek om te speculeren over wie er in 2011 op de grid staan. Formule 1.nl geeft alvast een overzicht.

De jaarlijke stoelendans zorgde dit jaar gedurende het seizoen niet voor veel verrasingen. Bij de topteams zijn geen plaatsen vrijgekomen, maar in de middenmoot en achterhoede zijn er nog stoeltjes waar om gevochten kan worden, en dat doen de heren coureurs dan ook naar hartelust.

Aan de ene kant bevinden zich de coureurs die ook afgelopen seizoen al in actie kwamen, maar nog geen zekerheid hebben voor de toekomst. Zij doen de laatste weken hun uiterste best om er voor te zorgen dat ze niet vergeten worden en er ook in 2011 weer bij zijn.

Dit clubje coureurs mag zich echter nog lang niet rijk rekenen, want aan de andere kant staat er een klein peloton aan hoopvolle rijders uit de lagere klassen op de toegangspoort naar de Formule 1 te kloppen, en deze jongelingen hebben ondanks hun soms wisselende staat van dienst veel over voor een racezitje.

De grote vraag is dan ook wie er daadwerkelijk kans maakt in 2011 op de grid te staan en wie er voorlopig slechts mag dromen van een toekomst in de koningsklasse. Formule1.nl doet – met de inschrijvinglijst van de FIA als referentiekader – een poging de voorlopige stand van zaken in kaart te brengen.

Red Bull:
1. Sebastian Vettel
2. Mark Webber

Geen veranderingen bij kampioensteam Red Bull, dat ondanks alle interne strubbelingen ook volgend jaar weer met Vettel en Webber aantreedt.
De grote kracht van dit tweetal is natuurlijk dat ze elkaar stimuleren het onderste uit de kan te halen, al is het grote gevaar daarvan dat de rijders en het team het deksel net zo hard op de neus kunnen krijgen als het fout uitpakt.
Zolang Vettel en Webber zich volgend jaar echter gedragen en de één niet het idee opvat dat de ander een voorkeursbehandeling krijgt, zullen de Duitser en de Australiër ook in 2011 weer van voren te vinden zijn.

McLaren:
3. Lewis Hamilton
4. Jenson Button

McLaren profileerde zich dit jaar tot eigen genoegen als een op en top Brits team, en zal dat ook volgend jaar weer doen.
Button en Hamilton weten onderling een goede mix te vinden tussen gezonde rivaliteit en samenwerking, en werken er bovendien hard aan om hun bolides zo competitief mogelijk te krijgen en het team te motiveren, waardoor beide heren erg gewaardeerd worden bij McLaren.

Ferrari:
5. Fernando Alonso
6. Felipe Massa

Weinig nieuws onder de zon bij Ferrari, waar Fernando Alonso de onbetwiste kopman voor de komende jaren lijkt te zijn en Massa officieel weliswaar voor zijn eigen kans mag gaan, maar zich in de realiteit waarschijnlijk moet leren schikken in een rol als secondant.
Vice-wereldkampioen Alonso ligt nog tot en met 2013 of 2014 vast, terwijl Massa zijn aflopende contract afgelopen zomer tot en met 2012 heeft verlengd. Van de Braziliaan werd gedurende seizoen nog wel eens gezegd dat zijn positie onder druk stond – en zijn prestaties gaven door ook wel aanleiding voor – maar zolang hij het tempo van Alonso enigszins kan bijbenen en zonder morren tweede viool speelt, wordt zijn loyaliteit beloond.

Mercedes:
7. Michael Schumacher
8. Nico Rosberg

Ook Mercedes gaat volgend jaar op dezelfde voet verder. Aan het aanblijven van Rosberg werd nimmer getwijfeld, hoewel er wel enkele vraagtekens bestonden over de toekomst van zijn illustere teamgenoot.
Rekordmeister Schumacher kende namelijk een lastig comebackjaar, waarin lange tijd gespeculeerd werd dat hij zijn helm tijdens of na het seizoen weer aan de wilgen zou hangen. Schumi zelf ontkende dit echter altijd en doordat hij in de slotfase van het jaar een stuk beter presteerde, verstomden de geruchten en lijkt het inmiddels absoluut uitgesloten Mercedes deze winter nog op zoek moet naar een opvolger.

Renault:
9. Robert Kubica
10. Nog niet bekend

Prizefighter Kubica was afgelopen jaar dé grote man bij Renault en het kwam dan ook niet als hij verrassing dat hij zijn overeenkomst met de Franse renstal afgelopen zomer met nog eens twee seizoenen verlengde.
Het plekje naast Kubica is het meest felbegeerde stoeltje dat nog niet bezet is, al lijkt het er op dat Vitaly Petrov zich in 2010 genoeg bewezen heeft – en genoeg geld meeneemt – om ook in 2011 weer in te mogen stappen.
Mocht Renault er desondanks toch voor kiezen niet met de Rus verder te gaan, dan mogen Nico Hülkenberg, Nick Heidfeld en heel misschien ook Adrian Sutil onderling uitmaken wie het zitje krijgt, tenzij Renault zelf nog een verrassing uit de hoge hoed tovert.

Williams:
11. Rubens Barrichello
12. Pastor Maldonado

Barrichello staat komende lente voor de negentiende keer aan de start van een Formule 1-seizoen en krijgt daarbij gezelschap van Maldonado, die dankzij het behalen van de GP2-titel en een meer dan aanzienlijke zak met Venezolaanse dukaten het plaatsje van Hülkenberg overneemt.

Force India:
14. Nog niet bekend
15. Nog niet bekend

Vitantonio Liuzzi zegt om de haverklap een contract bij Force India te hebben voor 2011, maar het team heeft nog niet willen bevestigen dat het volgend jaar met de Italiaan verder gaat.
De andere Force India-rijder, Adrian Sutil, heeft op zijn beurt aangegeven dat hij nog geen overeenkomst op zak heeft. De Duitser hoeft zich echter niet al te veel zorgen te maken, aangezien het team graag met hem verder wil en hij de vloer redelijk wist aan te vegen met zijn teammakker.
Teambaas Vijay Mallya is er de man niet naar drastische of overhaaste beslissingen te nemen, dus als er nog veranderingen op til staan bij Force India, dan zal dat waarschijnlijk voor slechts één van de coureurs gevolgen hebben.
Gezien de onderlinge krachtsverhoudingen tussen Sutil en Liuzzi, moet Liuzzi aanzienlijk meer bezorgd zijn. Test- en reservecoureur Paul di Resta klopt nadrukkelijk op de deur en is bovendien een beschermeling van motorleverancier Mercedes, terwijl ook outsiders als Nico Hülkenberg, Mikhail Aleshin en wellicht zelfs Giedo van der Garde maar wat graag bij Force India willen instappen.

Sauber:
16. Kamui Kobayashi
17. Sergio Perez

Sauber gaat nog een jaartje door met Kobayashi, die een goed jaar achter de rug heeft waarin hij een zeer respectabel aantal punten binnenhaalde en bovendien een aardige show wist op te voeren.
De 20-jarige Mexicaan Perez neemt in 2011 het stoeltje over dat afgelopen jaar door Pedro de la Rosa en diens (tijdelijke) vervanger Nick Heidfeld werd bezet. Perez eindigde als tweede in de GP2 en kan op financiële steun van Telmex rekenen. Hij maakt daarnaast ook nog deel uit van de Ferrari Driver Academy, en mag zich van de winter aldus op Maranello gaan voorbereiden op zijn entree in de Formule 1.

Toro Rosso:
18. Nog niet bekend
19. Nog niet bekend

Toro Rosso heeft nog geen coureurs aangekondigd, ondanks dat men Sébastien Buemi en Jaime Alguersuari al gedurende het afgelopen seizoen een nieuw contract gaf voor 2011.
Dat het ‘B-team’ van energiedrankfabrikant Red Bull geen namen wil noemen, komt wellicht omdat men de druk op het rijders-duo wat wil opvoeren en hen de hete adem van protegés Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne in de nek wil laten voelen. De kans dat Toro Rosso Buemi en/of Alguersuari tijdens het voorseizoen aan de kans schuift lijkt niet groot, maar Ricciardo en Vergne zitten in ieder geval op het vinkentouw.

Lotus:
20. Jarno Trulli
21. Heikki Kovalainen

Met het naar voren schuiven van Trulli en Kovalainen als coureurs voor 2011 dropt Lotus een duidelijke hint dat het met haar huidige rijders-duo verder gaat, ook al zijn beide heren nog niet helemaal officieel bevestigd.
Van zowel Trulli als Kovalainen werd bij hun indiensttreding gesuggereerd dat ze contracten voor de langere termijn hadden getekend, maar Lotus – of hoe het team volgend jaar ook mag heten – heeft hier nooit concreet over willen uitweiden.
Hoewel er zo nu en dan wel namen genoemd werden van mogelijke opvolgers als Giedo van der Garde, Vitaly Petrov, Mikhail Aleshin, Fairuz Fauzy en Bruno Senna, lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat teambaas Tony Fernandes alsnog besluit een andere richting in te slaan.

HRT:
22. Nog niet bekend
23. Nog niet bekend

HRT is het grootste vraagteken voor 2011. Het team zette dit jaar Bruno Senna, Karun Chandhok, Sakon Yamamoto en Christian Klien in haar auto’s. De kans is groot dat één of meer van deze heren ook volgend jaar weer in een HRT mag stappen, mits ze genoeg geld bij elkaar weten te krijgen.
Senna lijkt de meeste kans te hebben op contractverlenging. Hij reed de meeste races van alle HRT-rijders en heeft van de zomer al laten weten een principeovereenkomst te hebben, al liet hij daarbij ook gelijk doorschemeren dat hij geen garanties heeft en zelf ook vrij is om verder te kijken.
Chandhok is daarentegen een vraagteken. De coureur uit India kan mogelijk op meer sponsorgeld rekenen doordat er in 2011 een race in zijn thuisland op de kalender staat. Dat HRT Chandhok halverwege het jaar aan de kant zette is wellicht geen goed teken, maar de coureur heeft weinig andere opties en praat dus met het team.
Het aanblijven van Yamamoto en Klien is ook twijfelachtig. Yamamoto fungeerde dit seizoen als een soort jojo en kan enkel op een zitje (of invalbeurt) rekenen als hij genoeg geld bij elkaar kan harken. Klien lijkt daarentegen slechts in aanmerking te komen als HRT een andere rijder met voldoende sponsoring weet te vinden, want hij heeft zelf geen grote geldschieters achter zich staan.
Behalve de vier bovengenoemde heren, komen ook Davide Valsecchi en Pedro de la Rosa nog in aanmerking. De Italiaan en de Spanjaard hebben echter weinig geld, en zullen dat vermoedelijk niet op tijd bij elkaar krijgen. Aan de andere kant is het bij HRT natuurlijk ook altijd mogelijk dat men plotsklaps een onbekende coureur met veel financiële armslag weet te strikken.

Virgin:
24. Timo Glock
25. Nog niet bekend

Met de bevestiging van Glock dat hij niet langer op zoek is naar een beter zitje, kan de naam van de Duitser definitief bij het team van Virgin worden neergezet. Het tweede stoeltje blijft daarentegen een doelwit voor een groot aantal coureurs die hopen de Formule 1 te bereiken.
In de eerste plaats is de Belg Jerome d’Ambrosio een zeer grote kanshebber. Hij fungeerde in 2010 als testcoureur voor het team, mocht tot vier keer toe meedoen aan een training op de vrijdagochtend en heeft het gevraagde budget bijna of inmiddels volledig bij elkaar.
Behalve d’Ambrosio, dingt ook Giedo van der Garde echter nog altijd mee om het zitje dat afgelopen jaar nog van Lucas di Grassi was. Van der Garde is, net als d’Ambrosio, al enige tijd met het team in gesprek. De Nederlander heeft hierbij naar verluidt het voordeel dat hij meer sponsoren achter zich heeft staan, maar hetzelfde gaat ook op voor Mikhail Aleshin, die dankzij de inmenging van autobouwer Marussia als nieuwe aandeelhouder ook ineens in the picture staat.
Andere namen die bij Virgin rondzingen zijn die van Bruno Senna (al zijn die geruchten redelijk verstomd sinds het begin van het jaar) en Lucas di Grassi. Laatstgenoemde Braziliaan maakte een anoniem debuutjaar mee bij Virgin en kan niet terugvallen op een zak met sponsorgeld. Wat wel voor hem pleit, is het feit dat hij goed ligt binnen het team, hoewel het er desondanks toch alle schijn van heeft dat zijn rol is uitgespeeld.