Oud-Formule 1-coureur Jolyon Palmer is verrast dat Ferrari nog ‘niet wil accepteren dat Charles Leclerc de teamleider’ is. Hij vind het ‘prijzenswaardig’ dat Ferrari Leclerc en Carlos Sainz vrij laten racen, maar dat gaat nu wel ten koste van belangrijke kampioenschapspunten.
Ferrari had op zondag in Silverstone de beste kaarten in handen toen Max Verstappen schade aan de vloer opliep en zo veel tijd verloor. Carlos Sainz, die zijn eerste pole wilde omtoveren in zijn eerste zege, reed daarbij lange tijd voor teamgenoot Charles Leclerc, ook al had laatstgenoemde een betere pace. De Monegask drong op de boordradio aan om positie te wisselen omdat hij kostbare tijd verloor, maar daar kwam het niet van.
Tot aan ronde 31 van de 52. Sainz moest zijn positie aan Leclerc afstaan en de twee konden op die manier het gat ten opzichte van Lewis Hamilton behouden, ware het niet dat de safetycar roet in het eten gooide. Ferrari besloot toen Leclerc buiten te laten terwijl Sainz een pitstop maakte en op de zachte band uiteindelijk naar zijn eerste zege kon rijden.
Lees ook: ‘Charles Leclerc sprak op de radio alsof hij al kopman is van Ferrari, maar dat is hij niet’
De beslissingen van Ferrari zorgden voor vraagtekens bij fans, maar ook bij oud-Formule 1-coureur Jolyon Palmer. Hij zet vooral zijn vraagtekens bij de status van de twee coureurs binnen het team. “In mijn ogen is Leclerc zonder twijfel de teamleider bij Ferrari, maar het lijkt erop dat de Scuderia dit nog niet wil accepteren en probeert om het eerlijk te spelen tussen de twee auto’s”, schrijft Palmer in een analyse voor F1.com.
“Dit is een prijzenswaardig standpunt en één dat gewoonlijk de fans zou aanspreken, die routinematig luidkeels tegen het gebruik van teamorders zijn geweest”, vervolgt Palmer. “De coureurs laten racen bevordert het pure racen, dat is wat iedereen wil zien.”
Lees ook: Binotto verdedigt strategie Ferrari: ‘Was zoals Hamilton in Abu Dhabi’
“In dit geval lijkt het echter een beetje overmoedig om Leclerc niet te steunen in wat zeker Ferrari’s beste kans is om dit seizoen het kampioenschap te winnen”, oordeelt de Brit. “Ja, Carlos Sainz pakte zijn eerste pole en overwinning tijdens de Britse Grand Prix en hij heeft de laatste tijd veel betere prestaties laten zien, maar deze race liet vrij duidelijk zien dat Leclerc op dit moment nog steeds sterker is.”
(Tekst loopt door onder de foto)
Binotto verdedigt strategie Ferrari
Na de race verdedigde Ferrari-teambaas Mattia Binotto de strategie van zijn team. Hij legde uit dat ze geen risico wilde nemen met Leclerc, die aan de leiding lag en zo baanpositie had kunnen verliezen als hij naar binnen was gehaald voor een pitstop. Bovendien was de Scuderia er niet van overtuigd dat het gat tussen de twee coureurs groot genoeg was voor een dubbele pitstop.
Palmer begrijpt dat het een risico was geweest voor Sainz als er een dubbele pitstop was gekomen, maar vindt het besluit van Ferrari logischer voor een eerste race van het seizoen, niet de tiende race. “Als dit de eerste race van het seizoen was geweest, dan was het meer te rechtvaardigen geweest, maar in dit stadium moet je toch zeker je belangrijkste kanshebber steunen”, vindt Palmer.
“Als Leclerc voor de zachte banden binnen was gekomen, dan had hij de race gewonnen, of Sainz en Hamilton nu gepit hadden of niet, want hij had genoeg snelheid om die twee op de harde band te passeren of de leiding te behouden op de softs – wat ook nodig was.”