Palmer: ‘Nabootsen rijstijl Hülkenberg was doorbraak’
Racepictures
Chantal Boezaard
11 juli 2017
Renault-coureur Jolyon Palmer zegt tijdens het raceweekend in Oostenrijk een ware doorbraak te hebben gemaakt door de rijstijl van zijn teamgenoot Nico Hülkenberg goed te analyseren en zijn eigen rijstijl daar op aan te passen.
Palmer heeft een moeilijk begin van het seizoen achter de rug, maar wist in Spielberg voor het eerst voor zijn teamgenoot te eindigen. Dat gebeurde terwijl de volgorde van de Renault-coureurs in de kwalificatie nog was zoals we eigenlijk gewend zijn: met Hülkenberg voor Palmer. In de race was het echter opeens Palmer die er een tandje bij zette. De Brit finishte als elfde, maar één plek verwijderd van zijn eerste punten dit seizoen.
Deze doorbraak komt volgens Palmer zelf door eens goed te kijken naar Hülkenbergs manier van rijden met de Renault R.S. 17. “Ik heb mijn eigen stijl daarop aangepast. Deze auto’s zijn ontzettend gevoelig, zeker met de extra downforce en mijn rijstijl past hier blijkbaar gewoon niet goed bij”, legt hij uit aan Motorsport.
“Ik heb de afgelopen races goed naar Nico gekeken en aan de hand daarvan heb ik mijn eigen rijstijl gecorrigeerd. Nico is een ervaren Formule 1-coureur en heeft al in veel verschillende auto’s gereden, dus hij voelt beter aan wat goed is voor deze bolide. En het resultaat is te zien, in Oostenrijk zaten we gelijk dichter bij elkaar.”
Dat de resultaten tot nu toe teleurstellend zijn, kan ook Palmer niet ontkennen. “Maar ik ben op zoek naar oplossingen en dat begint zich uit te betalen. Ik kwam naar Oostenrijk met een compleet andere mentaliteit en ik denk dat dat geholpen heeft.” De race in Oostenrijk was de derde dit jaar waarin Palmer op een elfde plek eindigde, telkens met een kleine marge naar de tiende plek en het bijbehorende punt. In Monaco scheelde het maar 1.3 seconde met Kevin Magnussen en in Canada was het hetzelfde verhaal achter de Haas van Romain Grosjean. In Oostenrijk was de afstand naar de tiende plek nog kleiner en scheelde het maar zes tienden naar Lance Stroll. Palmer moet zich ook verbeteren en punten gaan scoren om zijn positie bij Renault veilig te stellen, want er wordt al het hele seizoen gespeculeerd over zijn stoeltje. Volgens geruchten kan dat volgend jaar wel eens gevuld worden door Robert Kubica of zelfs Fernando Alonso.
BeterschapDat de resultaten tot nu toe teleurstellend zijn, kan ook Palmer niet ontkennen. “Maar ik ben op zoek naar oplossingen en dat begint zich uit te betalen. Ik kwam naar Oostenrijk met een compleet andere mentaliteit en ik denk dat dat geholpen heeft.” De race in Oostenrijk was de derde dit jaar waarin Palmer op een elfde plek eindigde, telkens met een kleine marge naar de tiende plek en het bijbehorende punt. In Monaco scheelde het maar 1.3 seconde met Kevin Magnussen en in Canada was het hetzelfde verhaal achter de Haas van Romain Grosjean. In Oostenrijk was de afstand naar de tiende plek nog kleiner en scheelde het maar zes tienden naar Lance Stroll. Palmer moet zich ook verbeteren en punten gaan scoren om zijn positie bij Renault veilig te stellen, want er wordt al het hele seizoen gespeculeerd over zijn stoeltje. Volgens geruchten kan dat volgend jaar wel eens gevuld worden door Robert Kubica of zelfs Fernando Alonso.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws