Renault Sport
Daan de Geus
11 februari 2016
Jolyon Palmer wil het feit dat 2016 zijn rookiejaar is, niet als excuus gebruiken. De Renault-coureur wil gelijk vanaf het begin van het seizoen presteren.
Dat maakt Palmer duidelijk in interview met Autosport. “Ik wil het feit dat ik een rookie ben, niet als excuus gebruiken. Ik wil vanaf de eerste keer dat ik de baan op ga snel zijn en voorkomen dat ik onnodige fouten maak die je als beginnersfouten kan zien.”
Palmer is in ieder geval al door Renaults head of trackside operations Alan Permane openlijk op het hart gedrukt om de grens meer op te zoeken. In 2015 pakte hij het als testrijder volgens Permane wat voorzichtig aan. “Hij heeft een punt”, geeft Palmer in reactie daarop toe. “Ik bestuurde tijdens de vrije trainingen een auto die van iemand anders was. Zo’n bolide is dan toch nooit helemaal perfect op je afgesteld en je zit er niet zo lekker in, terwijl je weet dat je het weekend van je teamgenoot verpest als je crasht. Je kunt dan dus niet voluit gaan, want als het verkeerd gaat, word jij er op aangekeken.” “Als vaste coureur, zal het echter heel anders zijn dan als testrijder”, denkt de GP2-kampioen van 2014, die zegt de opmerkingen van Permane zeker in acht te nemen. “Maar nu ik mijn eigen auto heb en me op vrijdag op de rest van het raceweekend dien voor te bereiden, zal ik het dit jaar sowieso heel anders aanpakken.”
Palmer twijfelt er niet aan dat hij daartoe in staat moet zijn: “Want ik heb genoeg autosportervaring om mijn zaakjes gewoon op orde te hebben en heb daarnaast ook nog een jaar in de Formule 1 als testrijder gewerkt”, verwijst hij naar zijn werkzaamheden voor Renault-voorganger Lotus gedurende 2015.
In 2015 hebben de Toro Rosso-rookies Max Verstappen en Carlos Sainz bovendien wel laten zien dat een gebrek aan ervaring geen probleem hoeft te zijn, haalt Palmer aan. “De Toro Rosso-jongens hebben aangetoond wat mogelijk is en dat het positief kan zijn een jonge rijdersbezetting te hebben, zolang de coureurs gemotiveerd zijn en elkaar pushen”, stelt Palmer, wiens Renault-teamgenoot Kevin Magnussen maar één jaar Formule 1-ervaring heeft.
AgressiePalmer is in ieder geval al door Renaults head of trackside operations Alan Permane openlijk op het hart gedrukt om de grens meer op te zoeken. In 2015 pakte hij het als testrijder volgens Permane wat voorzichtig aan. “Hij heeft een punt”, geeft Palmer in reactie daarop toe. “Ik bestuurde tijdens de vrije trainingen een auto die van iemand anders was. Zo’n bolide is dan toch nooit helemaal perfect op je afgesteld en je zit er niet zo lekker in, terwijl je weet dat je het weekend van je teamgenoot verpest als je crasht. Je kunt dan dus niet voluit gaan, want als het verkeerd gaat, word jij er op aangekeken.” “Als vaste coureur, zal het echter heel anders zijn dan als testrijder”, denkt de GP2-kampioen van 2014, die zegt de opmerkingen van Permane zeker in acht te nemen. “Maar nu ik mijn eigen auto heb en me op vrijdag op de rest van het raceweekend dien voor te bereiden, zal ik het dit jaar sowieso heel anders aanpakken.”
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws