Sutton Images
Als Jolyon Palmer ook in 2017 voor het team van Renault mag uitkomen, belooft hij verbetering in zijn prestaties. De GP2-kampioen van 2014 heeft nog niet weten te imponeren in de Formule 1, maar scoorde bij de Grand Prix van Maleisië wel eindelijk zijn allereerste punt.
Dankzij zijn eerste punt van het seizoen bevindt Palmer zich nu op een 17e plaats van het kampioenschap. Teamgenoot Kevin Magnussen vindt zichzelf terug op de 16e plaats, met een voorsprong van zes punten op Palmer. Beide coureurs zijn niet zeker van hun plek bij Renault. Het team is voor het komende seizoen op zoek naar een ervaren coureur en Magnussen en Palmer voldoen niet aan die eis.
De beslissing laat vooralsnog op zich wachten, waardoor de onzekerheid van beide coureurs met de dag toeneemt. Jolyon Palmer heeft zijn hoop gevestigd op een tweede jaar bij het team, om voort te bouwen op zijn seizoen als nieuweling en te laten zien wat hij in zijn mars heeft.
“Voor mij is het het belangrijkst om vergeleken te worden met Kevin (Magnussen, red.), omdat hij over dezelfde auto beschikt”, vertelt Palmer aan Sky Sports. “Aan het begin van het seizoen had hij de bovenhand. Daar ben ik heel eerlijk in. Maar sinds een derde van het seizoen voorbij is, zitten we dicht bij elkaar.”
“Ik wil bij Renault blijven in 2017. Ik weet dat we een betere auto zullen hebben. Dit jaar heb ik veel geleerd, want het is erg zwaar geweest. Als je naar het complete plaatje kijkt, denk ik echter niet dat ik het slecht heb gedaan. Misschien maakte ik iets te veel fouten, maar dat ligt in de lijn der verwachting als nieuweling in de Formule 1.”
Een van de teambazen van Renault, Frederic Vasseur, ziet verbetering in de prestaties van de Brit. “Jolyon is zichzelf stap voor stap aan het verbeteren. Hij verricht goed werk.”
De lovende woorden nemen echter niet weg dat Palmer op de springstoel zit. Magnussen heeft niet alleen meer punten gescoord, maar heeft ook een extra jaar ervaring in de Formule 1. Het zullen belangrijke slotraces van het seizoen worden, waarin beide coureurs moeten bewijzen dat ze hun stoeltje verdienen.
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws