Sergio Pérez verkondigde het aan iedereen die het wilde horen: “Ik kan voor het podium gaan.” Helaas voor de Mexicaan zat dat er toch niet in. Wat rest is de vijfde plaats. Nico Hülkenberg viel al voor de start uit.

Sergio Pérez had vanaf P4 een bliksemstart die hem bovenaan de Raidillon opeens tot achter leider Lewis Hamilton bracht. De Mexicaan zag zijn kans schoon de leiding van de regerend wereldkampioen over te nemen, maar kwam net tekort: “Ik zat in zijn slipstream op Kemmel Straight en ik dacht dat hem eenvoudig kon pakken, maar zodra ik achter hem vandaan stuurde, verloor ik momentum.”

Na de start verloor Pérez beetje bij beetje steeds meer terrein. “Bandenslijtage speelde ons parten”, legt Pérez uit, die tegelijkertijd ook wel erkent dat de vijfde plaats een goed resultaat is: “Een goede kwalificatie helpt daar natuurlijk wel bij. Bovendien hebben we vandaag veel geleerd over B-spec versie van de Force India. Ik zit voor het eerst echt op mijn gemak in de auto en dan zie je dat het meteen goed gaat. Ik twijfel er dan ook niet aan dat ik dit soort resultaten vaker kan behalen. We moeten wel nog onze racepace wat verbeteren, want daar was ik vandaag dus niet helemaal over te spreken.”

Hülkenberg
Van enige racepace was bij Nico Hülkenberg al helemaal geen sprake, aangezien de 24 uur van Le Mans-winnaar bij het oplijnen van de grid de strijd moest staken. De overige coureurs reden een extra opwarmronde, terwijl de Duitser zijn auto naar de pitbox liet begeleiden. Een probleem met het Energy Recovery System was daar debet aan.

“Tijdens de eerste opwarmronde diende zich de problemen al aan”, verduidelijkt Hülkenberg. “Even later leek het systeem weer wat tekenen van leven te geven en het team bevestigde dat het er weer veelbelovend uitzag. Seconden later viel het systeem echter weer uit, waarna mijn race erop zat. Dat is jammer, want de auto deed het hier goed.”