Pérez plaatst vraagtekens bij strategie Force India
Jan van der Burgt
1 november 2015
Sergio Pérez is niet helemaal te spreken over het feit dat zijn team hem niet binnen haalde tijdens de safety car-periode. Hij bleef doorrijden op oude, harde banden, terwijl de mensen om hem nieuw schoeisel gingen halen.
Sebastian Vettel crashte in ronde 52 met zijn Ferrari, waarna de safety car de baan op werd geroepen. Voor velen was dat het moment om nog een laatste keer van banden te wisselen, maar zo niet voor Sergio Pérez. Het team besloot hem buiten te houden in de hoop dat hij daarme enkele posities goed zou maken ten opzichte van mensen die wél besloten vers rubber te gaan halen.
Het team slaagde echter niet in die opzet. Pérez ging de neutralisatie als achtste in en kwam daar ook als achtste weer uit. Kort na de herstart werd hij op oude banden mede daardoor onder druk gezet door Max Verstappen. De Mexicaan wist uiteindelijk tot aan de finish stand te houden, maar dat neemt niet weg dat Pérez baalt van de strategie van Force India.
“Dit was één van mijn zwaarste races ooit”, verzucht Pérez die uiteindelijk beslag legde op die achtste plaats. “Tijdens de safety car-fase merkte ik op dat de mannen vóór mij op vers rubber stonden, evenals de mannen achter mij. Op dat moment vroeg ik me af waarom wij in hemelsnaam niet ook een extra pitstop hadden gemaakt. Waarschijnlijk gaat het om een simpel rekenfoutje. Het team verwachtte dat ik Nico Hülkenberg en Felipe Massa zou pakken, maar daar heb ik nooit dicht genoeg bij in de buurt gezeten. Daar moeten we later even naar kijken.”
Hülkenberg
In de andere VJM08 werd Hülkenberg dus wel naar de pits geroepen toen de safety car de baan op kwam. The Hulk finishte uiteindelijk één plaatsje voor Pérez. “De neutralisatie speelde me in de kaart”, geeft hij toe. “Ik had dus nét dat beetje geluk dat je nodig hebt om een goed resultaat te behalen, maar los daarvan was onze pace ook zeker sterk en deden we goed mee. Meer dan dit, zat er volgens mij ook niet in.” Hülkenberg erkent dat hij na twee slechte races op rij ook wel een opsteker kon gebruiken. “Ik reed een fout- en probleemloze race, die overigens ook wat eenzaam was. Desondanks was het wel een veeleisende wedstrijd, want ik moest de remmen en temperatuur van de auto – die hoog was – goed in de gaten houden en actief managen. Het uiteindelijke resultaat is echter erg welkom voor het team met oog op het kampioenschap.”
In de andere VJM08 werd Hülkenberg dus wel naar de pits geroepen toen de safety car de baan op kwam. The Hulk finishte uiteindelijk één plaatsje voor Pérez. “De neutralisatie speelde me in de kaart”, geeft hij toe. “Ik had dus nét dat beetje geluk dat je nodig hebt om een goed resultaat te behalen, maar los daarvan was onze pace ook zeker sterk en deden we goed mee. Meer dan dit, zat er volgens mij ook niet in.” Hülkenberg erkent dat hij na twee slechte races op rij ook wel een opsteker kon gebruiken. “Ik reed een fout- en probleemloze race, die overigens ook wat eenzaam was. Desondanks was het wel een veeleisende wedstrijd, want ik moest de remmen en temperatuur van de auto – die hoog was – goed in de gaten houden en actief managen. Het uiteindelijke resultaat is echter erg welkom voor het team met oog op het kampioenschap.”
Gerelateerd nieuws
Otmar Szafnauer moest salarissen uit eigen zak betalen: ‘Dat ging om miljoenen’
08 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Pérez weet het zeker: Ferrari had ook gewonnen zonder uitvalbeurt Verstappen
24 maart 2024 16:35 - GP Australië