
Pirelli’s Mario Isola.
Tegelijkertijd is dat misschien waarom (veel) coureurs kritisch zijn geweest over de nieuwe banden. “Coureurs willen altijd meer grip, pas dan vinden ze een band ‘beter’, maar deze banden zijn juist ontworpen om beter te zijn over long runs en hebben dus minder een piek qua grip.” Lees ook: Grosjean nog niet overtuigd van Pirelli-banden voor 2020 De teams en coureurs hebben dinsdag en woensdag in elk geval de kans gekregen twee volle dagen een vergelijkend warenonderzoek te doen met de 2019- en 2020-banden. De omstandigheden zijn daarbij ‘een stuk meer representatief’ dan toen er in Amerika mee werd gereden, stelt Isola, die zegt dat het belangrijk is dat er nu veel data verzameld en geanalyseerd wordt om alvorens een beslissing te nemen.

De nieuwe PZero’s bevallen de coureurs niet bepaald.
“De volgend stap is dat de teams hun mening geven en voorstellen bij de FIA neerleggen”, vertelt de Pirelli-topman. “Uiterlijk maandag 9 december wordt alles dan geanalyseerd en wordt er een keuze gemaakt.” Dat moet ook wel, want Pirelli moet al vroeg aan het werk met het maken van een bandenselectie voor de eerste vier races van 2020 en het moet natuurlijk ook gewoon banden produceren. Volgens Isola ligt alles ‘nu nog open’, maar zou ook teruggrijpen op de 2019-banden dus geen ramp zijn. “Want we hebben over de loop van het seizoen wel gezien dat de 2019-banden vrij goed werken. De balans is positief: we hebben veel actie en leuke races gezien.”