Na Michelin en Cooper Avon toont nu ook Pirelli interesse om de Formule 1 vanaf volgend seizoen van banden te voorzien. Dat meldt Motorsport Total.

Lange tijd bleef het stil over de opvolging van Bridgestone als bandenleverancier in de Formule 1. De Japanse fabrikant trekt zich aan het eind van het seizoen terug omdat er commercieel gezien weinig winst meer te halen valt.

Totdat opeens Michelin zich nadrukkelijk aan het front meldde. De Fransen wilden wel terugkeren in de Formule 1, maar onder voorwaarden. Zo wil Michelin overstappen van 13 inch naar 18 inch velgen. Enerzijds om een link te leggen tussen de Formule 1-activiteiten en de consumentenmarkt en anderzijds omdat deze bandenmaat ook in andere raceklasses wordt gebruikt.

Bernie Ecclestone is niet zo gecharmeerd van Michelin en benaderde Cooper Avon om zich ook kandidaat te stellen als bandenleverancier. Toch lijkt Michelin te krijgen wat het wil, namelijk concurrentie. Cooper Avon heeft inmiddels bevestigd officieel in de race te zijn en nu dient ook Pirelli zich aan.

De Italiaanse fabrikant was twintig jaar geleden voor het laatst actief in de Formule 1, maar ziet wel wat in de plannen van Michelin. “Mits de teams meebetalen aan de ontwikkelingskosten van de banden”, aldus Pirelli-baas Marco Tronchetti. De FOTA wil graag rond de Spaanse Grand Prix duidelijkheid over de banden voor volgend seizoen.

Meer over de ‘bandenspanning’ in de Formule 1 leest u in het nieuwe nummer van Formule1.nl dat vandaag is verschenen.