Bandenleverancier Pirelli overweegt in 2018 een nieuwe, zesde compound van haar PZero-slickbanden te introduceren.

Op het moment zijn er, naast de regenbanden en intermediates voor als het nat is, vijf slick-compounds voor als de baan droog is: hard, medium, zacht, superzacht en ultrazacht.

In gesprek met Autosport vertelt Pirelli-topman Mario Isola nu dat de Italiaanse firma overweegt dit uit te breiden: “Ik zou er voor zijn om naar zes compounds te gaan, wat prima mogelijk is.”

Met een zesde compound zou de strategie een nog grotere rol kunnen spelen, nu er voor elk raceweekend drie compounds genomineerd worden en de coureurs daar een selectie uit samenstellen.

Ongeacht of de teams er op zitten te wachten, heeft Pirelli hier volgens Isola redelijk de vrije hand in. “We hoeven hiervoor geen akkoord of instemming van de teams te hebben”, zet hij.

“Het aantal compounds wordt bepaald aan de hand van een voorstel dat wij de FIA doen en de FIA accepteert dat dan meestal, omdat er geen reden is om ‘nee’ te zeggen.”

Procedure
Pirelli moet de FIA op 1 september inlichten over de samenstelling en karakteristieken van haar nieuwe banden, waarna het op 1 december haar definitieve reeks aan compounds moet kiezen.

Voor het zover is, staan er nog drie tests op het programma – in Frankrijk, Mexico en Brazilië – alvorens er eind november in Abu Dhabi een speciale bandentest gehouden wordt.

Tijdens die tests wordt dan gekeken of Pirelli de juiste keuzes heeft gemaakt met haar banden en compounds, aangezien er natuurlijk de nodige ontwikkelingstijd aan vooraf gaat.

“In Abu Dhabi krijgen alle teams twee dagen de kans onze nieuwe producten te testen, dus de definitieve versies van onze banden moeten in november klaar zijn”, legt hij uit.

Pirelli krijgt daarbij vanuit de FIA de nodige speelruimte wat betreft het homologeren van banden, zodat het later eventueel nog kan teruggrijpen op andere compounds, indien noodzakelijk.

“Voor dit jaar zijn zelfs tien compounds gehomologeerd. De vijf die we nu hebben en vijf reserve”, doelt hij op hoe onduidelijk de situatie was voor Pirelli met de komst van de nieuwe 2017-auto’s.

Pirelli heeft eerder ook al erkend dat het eigenlijk te harde, conservatieve compounds heeft geïntroduceerd voor dit jaar, omdat het dacht dat de banden het zwaarder te verduren zouden krijgen.

De Italiaanse bandenfirma heeft om die reden ook aangeven er over te denken in 2018 sowieso ‘een stap zachter’ te gaan met al haar bandencompounds.