Een nieuwe dag, een nieuwe aflevering in de porpoising-soap: nadat de FIA al een omstreden richtlijn heeft ingevoerd om het stuiteren binnenkort in te perken, stelt de autosportbond nu ook dat sommige teams een te flexibele vloer hebben. “Schokkend”, reageert Mercedes-teambaas Toto Wolff, die natuurlijk wel weet om welke teams het naar verluidt gaat: Red Bull en Ferrari.
Dat de FIA het stuiteren aan banden wil leggen, is al omstreden genoeg. Nu dient zich echter nog een heet hangijzer aan. De FIA heeft erop gezinspeeld dat sommige teams een te flexibele vloer hebben, en gaat daarom strengere check invoeren. In het kort: een plank onder de auto mag, met een kleine tolerantie, niet meer dan 2 millimeter ‘flexen’. De constructie en bevestiging van de plank moeten daar ook bij aansluiten, in de zin dat deze de plank zo rigide mogelijk (of in elk geval binnen de 2mm) houden.
De FIA heeft nu echter vastgesteld dat sommige teams hier een loopje mee nemen. En er mee weg zijn gekomen omdat de ‘flex’ van de plank aanvankelijk alleen aan het begin daarvan werd gemeten. Bepaalde teams zouden echter een vloer hebben die verder terug, vanaf zo halverwege de auto, te veel doorbuigt, wat helpt met het geleiden van de luchtstroom en extra downforce oplevert. Om dit tegen te gaan, voert de FIA met ingang van de Grand Prix van Frankrijk strengere regels en meetmethoden in
Lees ook: FIA gaat omwille van veiligheid ingrijpen om porpoising te verminderen
Wolff: ‘Schokkend’
In een reactie op deze aankondiging van de FIA, reageert Mercedes-baas Wolff (al dan niet gespeeld) geschokt. “Het was een grote verrassing voor ons om dit te horen, want de regels en de intentie van de regels waren behoorlijk duidelijk”, wordt Wolff geciteerd door The-Race en Motorsport. Volgens Wolff is er dan ook ‘geen reden’ waarom een vloer toch meer zou doorbuigen dan toegestaan. “Vandaar dat het een verrassing is, of zelfs liever: een schok”, reageert hij.
Volgens Wolff hadden de meeste teams ‘geen idee’ dat dit speelde, maar wijst de actie van de FIA er wel op dat ‘sommige teams’ zich misschien iets te flexibel hebben opgesteld – zowel wat betreft hun interpretatie van de regels als het doorbuigen van hun vloer.
Welke teams hij met ‘sommige’ bedoelt, mag u zelf raden. Maar mocht u daar geen zin in hebben: hij doelt op Ferrari en Red Bull. Van de twee topteams wordt namelijk gezegd dat zij dit trucje uithalen, waarbij van Ferrari al voor de seizoensstart het gerucht ging dat het ‘iets’ had gevonden voor de vloer. Red Bull-teambaas Christian Horner heeft ondertussen tegenover The-Race benadrukt dat de RB18 volgens hem aan alle regels – en ook alle nieuwe regels – voldoet.
Vloer-soap duurt al meerdere seizoenen
De vloer en onderkant van de auto’s zijn dit jaar natuurlijk een veelbesproken topic door het porpoising, het stuiteren waar sommige teams, met Mercedes voorop, veel last van hebben. Al stuitert ook de Ferrari flink op en neer, maar remt het dat team minder af. De nieuwe richtlijn om porpoising tegen te gaan, gaat eveneens met ingang van de Franse Grand Prix in.
Wat de vloer-soap extra beladen maakt, is dat een verandering aan de vloer vorig jaar veel impact had op de auto’s en vooral Mercedes hier hinder van ondervond. Vanwege de coronacrisis besloot de Formule 1 in 2021 geen grote wijzigingen voor de auto’s door te voeren, waardoor teams vasthielden aan hun 2020-concepten. Uitzondering daarop was dat het met de 2021-regels wél een driehoek uit de achterkant van de vloer ‘sneed’, om downforce te verminderen.
Lees ook: FIA probeert downforce voor 2021 met nieuwe regels verder te beperken
Mercedes wist vooraf al dat dit haar vanwege haar concept performance zou kosten. Volgens insiders kostte de trim van de vloer Mercedes, gemiddeld, een seconde per ronde. Het team heeft vorig jaar ook geregeld aangehaald dat het zich zowel kind van de rekening als ‘gezocht’ voelde door deze wijziging. Het heeft Mercedes toen ook veel tijd gekost om de verloren performance terug te vinden.
Lees ook: Hamilton: ‘Verandering aan reglement voor vloer was bedoeld om ons af te remmen’