Positivisme overheerst bij Team Lotus
Formule1
Daan de Geus
7 oktober 2011
De eerste training op Suzuka zijn voor Team Lotus positief verlopen. Hoewel Jarno Trulli wel enige problemen kende, was het een goede dag voor Heikki Kovalainen en testrijder Karun Chandhok.
Chandhok mocht tijdens de ochtendtraining de auto van Kovalainen besturen en deed naar eigen zeggen vrij verdienstelijk: “Ik heb aardig wat ronden gereden en volgens mij heb ik alles gedaan wat het team van me verwachtte.”
Technisch directeur Mike Gascoyne beaamt dat Chandhok goed werk heeft geleverd. “Hij heeft zich vooral op de motor en aerodynamica gericht en deed het prima”, zegt hij over de Indiase coureur, die de training als twinstigste afsloot, met een achterstand van acht tienden op vaste rijder Trulli.
Diezelfde Trulli – die dit weekenend overigens weer met de door hem zo gehate oude stuurbekrachtiging moet rijden, omdat het nieuwe systeem het niet doet op Suzuka – is niet geheel tevreden over zijn eigen dag: “Ik moest eerst weer wennen aan de stuurbekrachtiging en kreeg daarna met een mechanish probleem te maken waardoor ik niet kon pushen”, vertelt hij.
“Ik kon daarna in de tweede sessie wel voelen dat de auto echt beter functioneerde, maar toen gooide een elektronisch probleem roet in het eten”, rept hij over de verdere pech die hij had. “Als ik naar de tijden van Heikki kijk, dan geloof ik echter dat het wel goed komt”, besluit Trulli toch nog op een positieve noot.
Kovalainen had ’s ochtends dus toegekeken, maar realiseerde in de middagtraining een zeventiende tijd, waarmee hij niet alleen Trulli en de HRTs en Virgins te snel af was, maar ook de beide Williams-rijders.
“Ik ben best tevreden over mijn middag”, zegt Kovalainen dan ook. “Het is altijd lastig om in de ochtend te moeten toekijken – zeker op een snel circuit als dit, want dan telt elke ronde die je rijdt – maar de balans van de auto was gelijk goed en we hebben ons hele testprogramma kunnen afwerken.”
“Het was dus een goede sessie en de banden hielden zich hier goed. Gezien ons gebruikelijke racetempo en de manier waarop we met de Pirelli’s omgaan, denk ik dan ook dat we er hier goed voorstaan.”
Gerelateerd nieuws