De Grand Prix van Canada staat zoals vertrouwd halverwege het seizoen op de kalender, toch lijkt het er op dat de kampioenschappen al beslist zijn. Er wordt met smart op een echte uitdager gewacht. Nog maar een paar seizoenen geleden was iedereen de hegemonie van Michael Schumacher zat. Het mocht hem best wat zwaarder gemaakt worden. Dit jaar is hij de enige die ons nog van enige spanning kan voorzien, wat betreft de titelstrijd dan.

Niet dat er enig afbreuk aan de prestaties van Fernando Alonso moet worden gedaan. Vijf zeges en drie tweede plekken, daarop staat de teller na acht races. Ofwel: 74 van de tachtig te behalen punten gescoord. Een ongekende prestatie. Alleen als hij verschillende keren uitvalt kan de concurrentie nog een beetje in de buurt komen. Natuurlijk is er nog een lange weg te gaan, maar de Renault R26 is bullet-proof en Alonso zelf is ook foutloos. Het moet wel gek lopen voordat het gat snel kleiner wordt.

Dat gezegd hebbende, in Canada zou het zomaar kunnen gebeuren. Incidenten in de eerste ronde, safetycars, het kan allemaal. En het weer wil nog wel eens veranderen gedurende het weekend. Het heeft de afgelopen seizoen al voor een aantal mooie races gezorgd. Bovendien ging het in 2005 juist in Montréal fout met Alonso, hij raakte de vangrail terwijl hij zijn teamgenoot achtervolgde in de jacht op de koppositie. Dat wil hij dit seizoen rechtzetten.

Renault (en Benetton) hebben een goede staat van dienst in Canada. Zelfs in de jaren dat het wat minder liep bij de renstal was de Grand Prix van Canada dikwijls een positieve uitschieter. Giancarlo Fisichella heeft al verschillende keren voor een verrassing gezorgd. Met de contractverlenging op zak zal hij zich gesterkt voelen. En van teamorders zal gezien de voorsprong van Alonso geen sprake zijn, dus het is aan Fisi om te scoren. Buiten dat, hij kan wel een goed resultaat gebruiken.

Alonso’s dominante prestatie in Silverstone was een schok voor de concurrentie. Hij pakte de pole met een zwaardere auto en na de eerste stint reed hij enkele supersnelle ronden waardoor hij al snel twaalf seconden voorsprong had. Het gat bleef gelijk tot de vlag viel. Fernando hoefde zijn tempo alleen maar aan dat van Kimi, en in tweede instantie aan dat van Michael, aan te passen. Alonso had dus nog een stuk sneller gekund.

Wat pas echt frustrerend is, is dat de zege twee weken eerder in Monaco nog voor het oprapen lag. Michael werd teruggeworpen na zijn escapades in de kwalificatie, maar liet in de race zien dat het met de snelheid wel goed zat. Als hij als tweede of derde was gestart had hij het van Alonso kunnen winnen. En daarna leek Raikkonen op weg naar de zege, omdat hij langer door kon rijden voor zijn geplande pitstop. Door de safetycarfase naar aanleiding van Webbers opgeblazen motor kon er een streep door zijn plannen worden gezet. Helemaal toen de motor ermee ophield. En Alonso? Die tufte rustig naar de zege.

Ik verwacht dat de verhoudingen binnen de topdrie veel weg zullen hebben van die van Monaco. Meer dan van Silverstone althans, waardoor de strijd wat opener wordt. Misschien dat McLaren eindelijk de eerste zege van het seizoen scoort, maar op dit circuit zitten Michael en Ferrari er vaak eveneens goed bij. Niemand is beter op zo’n wisselvallig circuit dan dit ingespeelde team. Felipe Massa voelt zich ook thuis in Canada, mogelijk dat hij wat moois kan laten zien.

De anderen staan onder druk om te presteren. Honda beleefde in Silverstone het dieptepunt van het seizoen, terwijl Australië en Imola ook al niet bijster succesvol waren. Jenson Buttons kwalificatie zat er al snel op, te snel. Rubens Barrichello heeft inmiddels aangetoond dat hij één snelle run met de RA106 kan rijden, nu moet hij die lijn nog doortrekken in de race. Daar kan de herstructurering binnen de renstal niet onmiddellijk iets aan veranderen, misschien dat de echte uitwerking daarvan pas in 2007 te merken is.

De crisis bij Honda zorgt ervoor dat de aandacht wat minder is gericht op de malaise bij Toyota, want daar wordt ook niet naar huis geschreven over de prestaties. Ralf Schumachers derde plek in Australië ligt niet al te vers meer in het geheugen. Afgezien daarvan heeft hij alleen wat achtste plaatsen gescoord. Jarno Trulli is zelfs nog puntloos. Het ligt niet steeds aan hetzelfde probleem. In Silverstone moest Trulli achteraan starten na zijn opgeblazen motor en Ralf werd in de eerste ronde aangereden. Soms lijkt het er op dat hoe harder je je best doet, hoe slechter het je vergaat. For sure, het team worstelt met de Bridgestones en mist dit seizoen de derde auto die in voorgaande jaren werd ingezet.

Juist BMW lijkt de laatste races de stijgende lijn in te hebben gezet en aangezien Jacques Villeneuve zijn thuisrace rijdt zal het team volop in de belangstelling staan. Het team verzamelt solide haar punten, vooral met zevende en achtste plekken. Er hoeven maar een paar toppers uit te vallen en er is een echt mooi resultaat mogelijk. De kans is aanwezig dat BMW Honda weet te verslaan in de strijd om de vierde plek, een knappe prestatie in het eerste jaar onder BMW-vlag.

Niet alleen op de baan, ook naast het circuit speelt er van alles. Het WK voetbal in Duitsland is nog in volle gang. Misschien niet altijd even interessant voor de Noord-Amerikanen, maar op genoeg schermen zullen de voetbalwedstrijden worden uitgezonden. Fijn voor de Europeanen. De wedstrijden worden ’s ochtends en ’s middags plaatselijke tijd gespeeld.

Maar het echte verhaal wordt de coureursmarkt. De bevestiging van Fisichella bij Renault is slechts één van de kleine puzzelstukjes. Veel anderen moeten nog op de juiste plek vallen. De ene grote aankondiging kan de andere snel doen opvolgen. Verwacht het nodige nieuws. En de aankondigingen staan eerder voor de korte dan voor de lange termijn gepland.

Adam Cooper