Na alle opwinding in Monaco is het weer business as usual in Engeland. Meer dan ooit ligt de bal bij Ferrari. Als Michael Schumacher nog wat wil, dan moet hij nu toch echt de aanval op Fernando Alonso inzetten. Anders wordt de jacht op zijn achtste titel een heilloze missie.


De snelheid om het Renault moeilijk te maken heeft Ferrari wel. Maar die snelheid was er ook in Monaco, waar Renault zeker niet onverslaanbaar leek. Alleen is het in Monaco wat moeilijk winnen als je vanuit de pit start.

Een blik op de huidige wk-stand leert ons dat Alonso 21 punten voorstaat op Schumacher. Hoewel veel fans na Monaco de vrees uitspraken dat het kampioenschap is beslist, is deze conclusie nog ietwat voorbarig.

Ook in 1998 beleefde ’Der Michael’ een niet bijster succesvol weekend in Monaco. Na zijn pitstop komt Schumacher vast te zitten achter Alexander Wurz. Ze geven elkaar geen centimeter toe en botsen tweemaal. Schumacher komt langs de Benetton, maar niet zonder schade. Een langdurige reparatie aan de achterwielophanging zorgt ervoor dat hij geen punten scoort. Wurz crasht later in de race.

Na die race staat de Ferrari-coureur 22 punten achter op Mika Hakkinen, die het hele seizoen al behoorlijk oppermachtig is in de McLaren en in Monaco een fantastische race rijdt. Hakkinen is onaantastbaar tot dat moment. Vier overwinningen, een tweede plek en een nulscore heeft hij na zes races achter zijn naam staan.

Alonso doet het dit seizoen met 64 punten na zeven races nog een stukje beter. Zijn start van het seizoen is zelfs nog wat beter dan vorig jaar, toen had hij er ’slechts’ 59. Ook staat de Renault-coureur al dertien opeenvolgende races op het podium. En de voorsprong op Schumacher is niet mis, met 21 punten. Kan het nog fout gaan?

Even terug naar 1998. Zoals gezegd had Hakkinen na Monaco 22 punten meer gescoord dan Schumacher. Maar juist na die teleurstellende race in Monaco begon het te lopen bij Schumacher en ging het bij Hakkinen wat minder. Nadat Schumacher in de Engelse pit (naar aanleiding van een stop-and-go-penalty) zegeviert is de marge teruggebracht tot slechts twee punten. 56 voor Hakkinen, 54 voor Schumacher. Zo is het maar weer bewezen dat alles in de Formule 1 binnen drie races compleet kan veranderen. En met welke puntentelling dat dan is, dat maakt niet zoveel uit.

En waarom zou het Alonso niet zomaar kunnen overkomen dat het even één of twee races tegenzit? Aan Schumacher en Ferrari zal het niet liggen, die willen de druk er vol opzetten. ’Der Michael’ onderstreepte zijn vastberadenheid nog maar eens door vorige week op het circuit van Barcelona een nieuw ronderecord te rijden voor V8-wagens. Een paar weken te laat alleen, want tijdens de Spaanse Grand Prix werd hij nog zoek gereden door Alonso.

Toch is het een indicatie dat Schumacher het niet zomaar opgeeft. De ’schande van Monaco’ moet worden uitgewist. En aangezien Schumacher zelf nog altijd vindt dat hij onschuldig is, zal hij maar wat graag revanche willen nemen in The Home of British Motor Racing. ,,De situatie in het wereldkampioenschap geeft er alle aanleiding toe, we moeten heel wat punten scoren op Silverstone. Twijfelen heeft geen zin meer, we moeten vol aan de bak. Ons doel: we gaan naar Silverstone om te winnen”, is Schumacher tot op het bot gemotiveerd.

Vorig jaar deinsde Renault er niet voor terug om naarmate het seizoen vorderde voor een conservatieve strategie te opteren. Om zodoende het kampioenschap veilig te stellen. Daar is nu nog geen sprake van volgens Dennis Chevrier, hoofd van de motorafdeling. ,,We verkeren in een situatie waarin iedereen wel zou willen verkeren. De druk staat er vol op bij onze achtervolgers, voor hen is het nu buigen of barsten.”

,,Het heeft voor ons nu totaal nog geen zin om te consolideren, dan zouden we onszelf in de vingers snijden. We nemen nog steeds risico en blijven pushen. Silverstone is voor ons niet meer dan de volgende race op de kalender. Dus willen we gewoon zoveel mogelijk punten scoren, zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid. En de mogelijkheden die we krijgen om volop te scoren, die moeten we aangrijpen.”

Alonso zelf denkt dat de bandenoorlog tussen Michelin en Bridgestone doorslaggevend zal zijn. Hoewel hij optimistisch is over zijn kansen, zit het zo dicht bij elkaar dat hij geen voorspellingen durft te doen. ,,Een paar maanden terug waren de Michelins erg goed toen we hier op Silverstone aan het testen waren. Dus ik heb er vertrouwen in dat wij de beste band hebben. Maar pas na de eerste trainingen durf ik er meer over te zeggen. En dan kan het alsnog veranderen, net zoals in Monaco. De prestaties van de banden op zondag, daar draait het om.”

De Spanjaard mag dan wel voorzichtig zijn, hij heeft er wel alle vertrouwen in dat de hogesnelheidsbochten van Silverstone op het lijf van de R26 geschreven zijn. ,,Natuurlijk zie ik het zitten. De karakteristieken van het circuit liggen mijn bolide wel, zoals ook wel weer bleek bij de recente test. Er is geen enkel argument aan te voeren waarom we nu plotseling niet vooraan zouden staan. Wel ben ik benieuwd hoe snel Ferrari is en of McLaren de snelheid van Monaco dit weekend vast weet te houden.”

KVN