Eindelijk werd Renault eens verslagen, voor het eerst in 2006. Met dank aan Ferrari, Michael Schumacher en een strategische fout. Maar dat wil niet zeggen dat Renault nu plotseling gezien is. De twijfel regeert. Was Ferrari’s optreden in Imola eenmalig?
Dat is wel de mening van Flavio Briatore, die desondanks erg blij was met de overwinning van de Scuderia. Niet dat hij stond te juichen van vreugde, maar omdat hij Kimi Raikkonen vooralsnog als grootste concurrent beschouwt. ,,En op hem liepen we toch weer verder uit.” Achttien punten is het verschil nu met de Fin, Schumacher heeft drie punten meer gescoord.

Fernando Alonso liet dinsdag weten dat hij wel let op de vorm van Schumacher. Zeker als blijkt dat de 248 F1 op verschillende circuits goede prestaties neer kan zetten. Dat is nu nog even afwachten, erkent ook de Spanjaard. ,,Ik heb geen idee hoe constant Ferrari is dit seizoen. Op circuits waarop ze traditioneel sterk zijn, waren ze dat dit seizoen ook. Maar ik heb geen idee hoe dat in het vervolg van het seizoen gaat.”

Ook McLaren CEO Martin Whitmarsh weet niet precies op welke waarde hij de recente prestatie van Ferrari moet schatten. Wel is hij van mening dat de Grand Prix van San Marino geen opmaat is voor een sterke serie van de Italiaanse raspaarden. ,,Op rechte stukken is Ferrari erg snel. Ik moet nog maar afwachten of dat op andere circuits ook het geval is. Eerst zien, dan geloven. Voorlopig ben ik voorzichtig. Laat Ferrari maar bewijzen dat ze snel zijn op circuits met lange, hogesnelheidsbochten. Ik verwacht niet dat ze nu plotseling onverslaanbaar zijn.”

Ferrari zelf heeft natuurlijk gereageerd op deze uitlatingen. Geheel ontoevallig zien zij de rest van het seizoen met vertrouwen tegemoet. Een visie die duidelijk afwijkt. Schumacher hoopt dat te bewijzen door de lijn van Imola door te trekken. Als het even kan wil hij zijn thuispubliek trakteren op een overwinning.

,,Na twee mindere races in Maleisië en Australië konden we wel wat vertrouwen gebruiken. Een zege doet wat dat betreft veel goed”, aldus de optimistische Ferrari-coureur. ,,Niet alleen in de wk-stand, ook tussen de oren. Het is goed om te zien dat ons harde werk zich heeft uitbetaald. Vooraf hadden we hoge verwachtingen van het weekend op Imola. Hetzelfde geldt voor de Nürburgring, kom maar op!”

In tegenstelling tot wat Renault en McLaren verwacht, denkt Schumacher dat Imola wel de ware vorm van Ferrari heeft getoond. En dat het mogelijk is om op dezelfde voet verder te gaan. ,,Wat we in Imola hebben laten zien, dat is waar we toe in staat zijn. En ik denk niet dat we net als in 2005 zo onwijs ver terugvallen na één goede race. Mijn verwachting is dat we op het niveau van Imola zitten. Daar zal het rond schommelen. Dat komt omdat iedere race toch weer anders is.”

Mooie woorden van de Duitse coureur. Ferrari-president Luca di Montezemolo sluit zich hierbij aan. Volgens hem liggen er meer zeges in het verschiet. ,,Zeker weten, ik weet alleen niet of ik dan weer zoveel moeite heb om mijn emoties onder controle te houden. We hebben wat pech gehad, maar we zitten er nu bij. En we blijven er nog wel even bijzitten. Het kampioenschap is nog volledig open en daar focussen we ons nu op. Deze zege was geen toeval.”

Of Ferrari de goede lijn nu wel of niet kan doortrekken, dit weekend wordt de Grand Prix van Europa op de Nürburgring verreden. Dus wordt spoedig duidelijk wie er gelijk heeft: Renault, McLaren of Ferrari? De favoriete teams zijn hierboven allemaal al even ter sprake gekomen. Honda hoort daar even niet bij, daarvoor vallen ze op zondag teveel tegen. Eén ding is wel duidelijk geworden: Ferrari wordt weer in de gaten gehouden. Of ze nu wel of niet presteren op ’der Ring’.

Ferrari introduceerde op Imola een aantal nieuwe onderdelen, nu is het de beurt aan Alonso en McLaren. Alonso krijgt de beschikking over een nieuwe motorspecificatie. Giancarlo Fisichella reed er in San Marino al mee, omdat zijn motor na een uitvalbeurt een andere cyclus kent. Volgens hem was het verschil niet echt duidelijk te merken, maar Alonso verwacht er best veel van. McLaren pakt eveneens uit op motorgebied met een nieuwe specificatie. Veder maakt het team in Duitsland voor het eerst gebruikt van enkele nieuwe aërodynamische componenten.

Whitmarsh gaat het weekend met vertrouwen tegemoet. ,,We liggen nu een paar tienden achter op Renault. De nieuwe onderdelen moeten ons helpen, zodat we dichterbij komen. En je weet hoe dat dan gaat. De coureurs kunnen op zo’n moment vaak net iets extra’s brengen. Daardoor versterken deze twee processen elkaar.”

Alonso is zich bewust van het gevaar, zowel vanuit het McLaren- als uit het Ferrari-kamp ,,De onderlinge verhoudingen liggen dicht bij elkaar. In Duitsland verwacht ik naast Ferrari een sterk McLaren-team. Ze zitten er meestal goed bij in de Eifel en ze rijden net als ons op Michelins, dus dat kan het verschil niet maken. Het is aan de concurrentie om ons te verslaan. Want wij gaan ook op de Nürburgring weer hard, laat dat duidelijk zijn.”

Voor allen is het nu zaak om de hooggespannen verwachtingen waar te maken…

KVN