Preview: Kan Max Verstappen zijn eerste poleposition verzilveren?
Motorsport Images
Daan de Geus
4 augustus 2019
Kan Max Verstappen op de Hungaroring zijn eerste poleposition verzilveren, op jacht naar zege nummer acht? Van de Mercedessen achter hem tot de vraagtekens omtrent de race pace, het mogelijke strategische steekspel en de figurerende Ferrari’s: dit is waar je op moet letten bij de Grand Prix van Hongarije.
Sleutelmomenten bij de start
Het is wat flauw altijd maar over die start te beginnen, maar op een baan waar inhalen zó lastig is als de Hungaroring – en zeker met Verstappen als polesitter – kunnen we er niet omheen. En al helemaal niet als je in gedachten neemt dat Verstappen in Oostenrijk en Duitsland niet top van zijn plek kwam. Niet dat het hem heel erg afremde, maar zoals gezegd: de Hongaarse slingerbaan is geen Red Bull Ring of Hockenheim met veel inhaalruimte. Dat de start toch weer een zwaartepunt wordt, haalde ook Lewis Hamilton al aan. Hij staat pal achter Verstappen, op de derde gridpositie, en heeft snode plannen voor de eerste bocht. De run ernaartoe is lang (618 meter) en – in zijn woorden – ‘interessant’. Tel er de tussensprint naar bocht drie (de tweede echte bocht) bij op, en in pakweg de eerste kilometer liggen gelijk twee sleutelmomenten. En dat met de Mercedessen die, zoals Sky Sports toonde, op de rechte einden toch nog wat rapper zijn dan de Red Bull. Lees ook: Verstappen extreem gelukkig met eerste poleposition: ‘Dit voelt heel goed’ Race pace een raadsel
Heel hevig was de regen niet, afgelopen vrijdag, maar het was genoeg om de vrije trainingen wat het afwerken van racesimulaties betreft in het water te laten vallen. “Eigenlijk weet niemand hoe de banden het hier doen”, erkende Verstappens teamgenoot Pierre Gasly al. “We hebben immers geen racesimulaties gedaan.” En, zo voegde de Fransman eraan toe: “Het wordt hier waarschijnlijk sowieso lastig de bandenslijtage onder controle te houden.” Nou zal heus niet ieder team ineens nat gaan in de race, want los van dat er nog een schat aan data van vorig jaar en voorgaande races ligt, zullen de simulatoren overuren gedraaid hebben op de thuisbases, maar het geeft de race toch een air van onvoorspelbaarheid.
(tekst loopt door onder de foto) Strategische spelletjes
Mercedes-teambaas Toto Wolff wilde zijn strijdplan niet zaterdag al uit de doeken doen, maar sloot een verdeel en heers strategie niet uit. “We hebben twee auto’s achter Max staan, dat biedt mogelijkheden qua strategie.” Lees ook: Sluwe Wolff beraamt strategische plannetjes: ‘Twee auto’s achter Max, dat biedt kansen’ Met Verstappen die niet op rugdekking van Gasly hoeft te rekenen (Gasly start zesde) kan het inderdaad wel eens twee tegen een worden, al beschikt Verstappen zelf over twee belangrijke wapens: hij is één van de beste coureurs als het op bandenmanagement aankomt, en als het al een race in de pits wordt, zit dat bij Red Bull wel goed. Het team ratelt de servicebeurten steevast af in recordtijd. Volgens bandenleverancier Pirelli is een éénstopper de snelste optie, maar dan wél als je op softs begint. Laat de gehele top zes nou net op mediums aan de race beginnen, maar zo in elk geval wel in hetzelfde schuitje zitten. Pirelli raadt voor de medium-starters een stop tussen ronde 30 en 35 aan, en een wissel naar de harde band. Opvallend: begin je op softs, dan geeft Pirelli het advies tussen ronde 24 en 30 op de medium over te stappen óf tussen ronde 22 en 28 op hard. Zo lijken de compounds elkaar ook niet megaveel te ontlopen. Zit daar de ruimte voor een gok voor Mercedes? Het enige wat volgens Pirelli ‘zeker langzamer’ is, is een tweestopper. Een belangrijk voorbehoud: net zoals de beste stuurlui aan wal staan, zitten de beste rekenmeesters niet bij Pirelli, maar bij de teams aan de pitmuur. Pirelli’s advies wordt geregeld met succes in de wind geslagen. Wie durft dat zondagmiddag aan? Ferrari: figurant of in een belangrijke bijrol?
“Mercedes en Red Bull zijn te snel voor ons”, concludeerde Charles Leclerc na de kwalificatie. Hij staat vierde, teamgenoot Sebastian Vettel vijfde. De twee rekenen er niet echt op zondagmiddag in het stuk voor te komen, maar wie weet spelen ze een belangrijke bijrol – en zijn ze of voor Verstappen of Mercedes spelbederver. Een goed begin is in Boedapest zomaar het halve werk (zie boven). Natuurlijk, de Ferrari’s verliezen veel tijd in de bochten, maar kunnen in de korte stukken vol gas misschien telkens net het nodige gaatje slaan. Hun starts zijn doorgaans sterk, dus sluit niet op voorhand uit dat ze nog een rol in de race spelen. De Grote Prijs van Hongarije start vanmiddag om 15:10.
Het is wat flauw altijd maar over die start te beginnen, maar op een baan waar inhalen zó lastig is als de Hungaroring – en zeker met Verstappen als polesitter – kunnen we er niet omheen. En al helemaal niet als je in gedachten neemt dat Verstappen in Oostenrijk en Duitsland niet top van zijn plek kwam. Niet dat het hem heel erg afremde, maar zoals gezegd: de Hongaarse slingerbaan is geen Red Bull Ring of Hockenheim met veel inhaalruimte. Dat de start toch weer een zwaartepunt wordt, haalde ook Lewis Hamilton al aan. Hij staat pal achter Verstappen, op de derde gridpositie, en heeft snode plannen voor de eerste bocht. De run ernaartoe is lang (618 meter) en – in zijn woorden – ‘interessant’. Tel er de tussensprint naar bocht drie (de tweede echte bocht) bij op, en in pakweg de eerste kilometer liggen gelijk twee sleutelmomenten. En dat met de Mercedessen die, zoals Sky Sports toonde, op de rechte einden toch nog wat rapper zijn dan de Red Bull. Lees ook: Verstappen extreem gelukkig met eerste poleposition: ‘Dit voelt heel goed’ Race pace een raadsel
Heel hevig was de regen niet, afgelopen vrijdag, maar het was genoeg om de vrije trainingen wat het afwerken van racesimulaties betreft in het water te laten vallen. “Eigenlijk weet niemand hoe de banden het hier doen”, erkende Verstappens teamgenoot Pierre Gasly al. “We hebben immers geen racesimulaties gedaan.” En, zo voegde de Fransman eraan toe: “Het wordt hier waarschijnlijk sowieso lastig de bandenslijtage onder controle te houden.” Nou zal heus niet ieder team ineens nat gaan in de race, want los van dat er nog een schat aan data van vorig jaar en voorgaande races ligt, zullen de simulatoren overuren gedraaid hebben op de thuisbases, maar het geeft de race toch een air van onvoorspelbaarheid.
(tekst loopt door onder de foto) Strategische spelletjes
Mercedes-teambaas Toto Wolff wilde zijn strijdplan niet zaterdag al uit de doeken doen, maar sloot een verdeel en heers strategie niet uit. “We hebben twee auto’s achter Max staan, dat biedt mogelijkheden qua strategie.” Lees ook: Sluwe Wolff beraamt strategische plannetjes: ‘Twee auto’s achter Max, dat biedt kansen’ Met Verstappen die niet op rugdekking van Gasly hoeft te rekenen (Gasly start zesde) kan het inderdaad wel eens twee tegen een worden, al beschikt Verstappen zelf over twee belangrijke wapens: hij is één van de beste coureurs als het op bandenmanagement aankomt, en als het al een race in de pits wordt, zit dat bij Red Bull wel goed. Het team ratelt de servicebeurten steevast af in recordtijd. Volgens bandenleverancier Pirelli is een éénstopper de snelste optie, maar dan wél als je op softs begint. Laat de gehele top zes nou net op mediums aan de race beginnen, maar zo in elk geval wel in hetzelfde schuitje zitten. Pirelli raadt voor de medium-starters een stop tussen ronde 30 en 35 aan, en een wissel naar de harde band. Opvallend: begin je op softs, dan geeft Pirelli het advies tussen ronde 24 en 30 op de medium over te stappen óf tussen ronde 22 en 28 op hard. Zo lijken de compounds elkaar ook niet megaveel te ontlopen. Zit daar de ruimte voor een gok voor Mercedes? Het enige wat volgens Pirelli ‘zeker langzamer’ is, is een tweestopper. Een belangrijk voorbehoud: net zoals de beste stuurlui aan wal staan, zitten de beste rekenmeesters niet bij Pirelli, maar bij de teams aan de pitmuur. Pirelli’s advies wordt geregeld met succes in de wind geslagen. Wie durft dat zondagmiddag aan? Ferrari: figurant of in een belangrijke bijrol?
“Mercedes en Red Bull zijn te snel voor ons”, concludeerde Charles Leclerc na de kwalificatie. Hij staat vierde, teamgenoot Sebastian Vettel vijfde. De twee rekenen er niet echt op zondagmiddag in het stuk voor te komen, maar wie weet spelen ze een belangrijke bijrol – en zijn ze of voor Verstappen of Mercedes spelbederver. Een goed begin is in Boedapest zomaar het halve werk (zie boven). Natuurlijk, de Ferrari’s verliezen veel tijd in de bochten, maar kunnen in de korte stukken vol gas misschien telkens net het nodige gaatje slaan. Hun starts zijn doorgaans sterk, dus sluit niet op voorhand uit dat ze nog een rol in de race spelen. De Grote Prijs van Hongarije start vanmiddag om 15:10.
Gerelateerd nieuws
Villeneuve: ‘Hoe kan Clarkson zeggen dat Verstappen de beste aller tijden is?’
16 november 2024 16:00 - Nieuws