Het is wat flauw altijd maar over die start te beginnen, maar op een baan waar inhalen zó lastig is als de Hungaroring – en zeker met Verstappen als polesitter – kunnen we er niet omheen. En al helemaal niet als je in gedachten neemt dat Verstappen in Oostenrijk en Duitsland niet top van zijn plek kwam. Niet dat het hem heel erg afremde, maar zoals gezegd: de Hongaarse slingerbaan is geen Red Bull Ring of Hockenheim met veel inhaalruimte.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/1016837959-SUT-20180729-dcd1829jy919-600x400.jpg)
De lange run naar bocht één bood ook vorig jaar inhaalkansen.
Heel hevig was de regen niet, afgelopen vrijdag, maar het was genoeg om de vrije trainingen wat het afwerken van racesimulaties betreft in het water te laten vallen. “Eigenlijk weet niemand hoe de banden het hier doen”, erkende Verstappens teamgenoot Pierre Gasly al. “We hebben immers geen racesimulaties gedaan.” En, zo voegde de Fransman eraan toe: “Het wordt hier waarschijnlijk sowieso lastig de bandenslijtage onder controle te houden.” Nou zal heus niet ieder team ineens nat gaan in de race, want los van dat er nog een schat aan data van vorig jaar en voorgaande races ligt, zullen de simulatoren overuren gedraaid hebben op de thuisbases, maar het geeft de race toch een air van onvoorspelbaarheid.
(tekst loopt door onder de foto)
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/1017642074-LAT-20190802-_J6I0684-1500x1000.jpg)
Met race pace zit het doorgaans wel goed bij Red Bull, maar niemand heeft echt racesimulaties afgedraaid dit weekend.
Mercedes-teambaas Toto Wolff wilde zijn strijdplan niet zaterdag al uit de doeken doen, maar sloot een verdeel en heers strategie niet uit. “We hebben twee auto’s achter Max staan, dat biedt mogelijkheden qua strategie.” Lees ook: Sluwe Wolff beraamt strategische plannetjes: ‘Twee auto’s achter Max, dat biedt kansen’ Met Verstappen die niet op rugdekking van Gasly hoeft te rekenen (Gasly start zesde) kan het inderdaad wel eens twee tegen een worden, al beschikt Verstappen zelf over twee belangrijke wapens: hij is één van de beste coureurs als het op bandenmanagement aankomt, en als het al een race in de pits wordt, zit dat bij Red Bull wel goed. Het team ratelt de servicebeurten steevast af in recordtijd.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/1017626751-LAT-20190726-F1_GP_Deutschland_2019_01458-600x400.jpg)
Red Bull ratelt de pitstops steevast in recordtijd af.
“Mercedes en Red Bull zijn te snel voor ons”, concludeerde Charles Leclerc na de kwalificatie. Hij staat vierde, teamgenoot Sebastian Vettel vijfde. De twee rekenen er niet echt op zondagmiddag in het stuk voor te komen, maar wie weet spelen ze een belangrijke bijrol – en zijn ze of voor Verstappen of Mercedes spelbederver. Een goed begin is in Boedapest zomaar het halve werk (zie boven). Natuurlijk, de Ferrari’s verliezen veel tijd in de bochten, maar kunnen in de korte stukken vol gas misschien telkens net het nodige gaatje slaan. Hun starts zijn doorgaans sterk, dus sluit niet op voorhand uit dat ze nog een rol in de race spelen. De Grote Prijs van Hongarije start vanmiddag om 15:10.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2019/08/1017645340-LAT-20190803-_J6I2709-1500x1000.jpg)