De Grand Prix van Hongarije stelt qua grid weer eens niet teleur. Op de Hungaroring gebeuren nog weleens gekke dingen, dit keer heeft het met polesitter George Russell een noviteit. De Ferrari’s zullen op hem jagen vanaf P2 en P3, Max Verstappen is veroordeeld tot een inhaalrace en dat is voor de kijker toch eigenlijk ook best eens leuk.
Lees ook: Kwalificatie: Russell pakt eerste pole en is nu echt ‘Mister Saturday’, Verstappen met pech naar P10
Mercedes heeft met George Russell dan wel de poleposition gepakt, de lichten in thuisbasis Brackley zijn de afgelopen nacht waarschijnlijk niet uitgeweest. “De slechtste vrijdag van het seizoen”, zo betitelde Russell de dag van de vrije trainingen. De auto leek onhandelbaar, de vraagtekens boven ieder hoofd bij Mercedes waren zichtbaar en er werd een moeizaam weekend voorzien. Hoe anders is dan de stemming op zaterdag na de eerste pole van het seizoen, tevens de eerste van Russell uiteraard die nog wat onwennig plaatsnam tussen Charles Leclerc en Carlos Sainz voor de traditionele top 3-foto. Lewis Hamilton (P7) was dan wel zeven tienden langzamer, ook hij had veel beter gekund ware het niet dat een onwillige DRS-vleugel hem in de weg zat.
De vraag is nu alleen, waar komt dit vandaan en wat betekent dit voor de verhoudingen ten opzichte van Red Bull en Ferrari? Teambaas Toto Wolff grapte al: “Ik heb tegen het hele bedrijf gezegd dat ze alles moeten opschrijven wat ze vandaag gedaan hebben. Tot aan wat ze voor ontbijt hebben gegeten aan toe.” Het tekent de opluchting maar ook de onzekerheid bij Mercedes, men is op achterstand begonnen aan het seizoen. Maar of de gekozen koers de juiste is, weten ze zelf ook niet. Gelukkig maar dat ze in George Russell een jongvolwassen polesitter hebben, eentje die niet te hard van stapel loopt.
“Zaterdag betekent niets, de prijzen en de punten worden op zondag verdeeld. Voor het team betekent dit heel veel, het betekent progressie. In ieder geval één uitstekende zaterdag voor de zomerpauze”, aldus Mr. Saturday die dus liever van die bijnaam af wil. Vorig jaar haalde hij met Williams zijn eerste punten voor dat team op de Hungaroring dus wie weet wat het bochtige baantje nog meer voor hem in petto heeft.
Lees ook: Ferrari-duo kijkt niet om naar Verstappen: ‘Winnen om het gat te dichten, dat is belangrijk’
Àfgaande op de racesimulaties vrijdag hoeft Russell zich geen illusies te maken, Sainz en Leclerc maken zich daar ook duidelijk geen zorgen over. “De auto is het hele weekend al snel dus ik heb er alle vertrouwen in. Het is een lange race dus er is nog niets verloren”, aldus Sainz die zijn goede vorm graag een vervolg wil geven. Charles Leclerc had het lastig zaterdag maar ziet kansen. “Ik kreeg het niet voor elkaar om de banden goed op temperatuur te krijgen, we moeten gaan uitvogelen waarom dat is maar dat heeft ons de pole gekost.” Net als collega Sainz is Leclerc niet bezig met waar Verstappen start of eindigt. “We moeten op ons zelf focussen, geen risico nemen onderling. Vandaag hadden we het lastig maar morgen is alles anders.”
Max Verstappen wacht vanmiddag een inhaalrace en dat is even geleden. In Rusland vorig jaar startte hij na een gridstraf achteraan en knokte hij zich in de regen terug naar de tweede plaats. Vanmiddag start hij voor het eerst dit seizoen buiten de top 4. “Hopelijk verliezen we in het begin niet te veel tijd op de jongens waar we mee vechten”, doelt hij op de Ferrari’s, die als tweede en derde starten. “We gaan het zien. We moeten gewoon rustig onze kans afwachten”, aldus Verstappen die zijn team nog een pluim uitdeelde. “Er is na vrijdag veel geanalyseerd en we weten waarom het niet goed ging. We hebben dat weten om te draaien op een baan die ons niet ligt. Dat is sowieso erg positief, we zijn competitief terwijl we dat niet hadden verwacht.”
Lees ook: ‘Enorm balen’: Verstappen ziet kans op pole verloren gaan door gebrek aan vermogen
Teamgenoot Sergio Pérez deed het nog minder, hij staat achter Verstappen op P11 al was hij erg onfortuinlijk met verkeer in Q2. “Ik hoop dat we dit in de race kunnen herstellen en alsnog goede punten pakken”, aldus de Mexicaan die nog een publieke uitbrander kreeg van Helmut Marko. “Hij rijdt alsof hij al met vakantie is terwijl de zomerpauze niet eens begonnen is. Het gat met Max kan niet zo groot zijn. Daar moeten we nog wel even over praten.”
Gevraagd hoevaak er gestopt wordt vanmiddag, antwoordde Charles Leclerc zaterdag: “Tussen de één en drie stops.” Pirelli vermoedt vooral eenstoppers al is de kans op een tweestopper zeker daar aangezien de opties elkaar weinig ontlopen. Belangrijk daarbij is wel het verkeer, de Hungaroring is historisch gezien niet een baan waar makkelijk ingehaald wordt maar wellicht dat de nieuwe auto’s van dit jaar die aanname kunnen ontkrachten.
“Het is een stuk koeler, dat maakt de softband een aantrekkelijke optie voor zowel een één-stopper als twee-stopper”, aldus Pirelli-baas Mario Isola. “Soft-hard of medium-hard zijn de opties voor de eerste, soft-medium-medium of misschien zelfs soft-medium-soft voor de tweede. Die laatste is interessant omdat de auto’s aan het eind van de race een stuk lichter zullen zijn.” Het wordt wat Pirelli nog wel spannend welke startband straks onder de bandenwarmers vandaag zullen komen. “Met een zware auto kan de soft het lastig krijgen. We zagen al een toename in slijtage op de harde band vrijdag, het is een ingewikkelde beslissing die teams moeten nemen.”
Lees ook: DRS-probleem hindert Hamilton: ‘Had anders zeker een één-tweetje in gezeten’
En verder…
Valt op dat de Williams qua topsnelheid bij de top zit dit weekend. Zowel op de finishlijn als op de speed trap en de eerste sectormeting noteerde Nicholas Latifi de hoogste snelheden. De Canadees presteerde het ook om in Q1 de beste tijd in de eerste sector te klokken maar vervolgens de 20e tijd te rijden. De topklassering in VT3 zal ongetwijfeld voor hem worden ingelijst.
Lando Norris is erg te spreken over de prestaties van McLaren dit weekend. “Ik ben erg blij met de vierde plaats, een positie die ik niet had verwacht. Ik bedoel, voor twee Red Bull starten is boven verwachting, maar ook het gat naar de Ferrari’s, slechts twee tienden achter Charles is niet veel. Zeker als je weet dat ze een veel sneller auto dan wij hebben”, aldus de Brit die in Russell nu zijn gelijk heeft. “Zijn eerste polepostion, eindelijk evenveel als ik er heb.”
Track limits blijven een discussiepunt. Pierre Gasly, Yuki Tsunoda en Sergio Pérez waren de voornaamste slachtoffers al kreeg de laatste zijn tijd weer terug. Max Verstappen sprak zich uit: “We proberen te adviseren en te helpen maar er wordt niet geluisterd. Het is alsof ze ons als amateurs zien.”
De race vanmiddag telt 70 rondjes, begint om 15.00 uur en is te zien via Viaplay en F1TV.
Uitslagen
-
PosCoureurTeamNationaliteitTijd
-
1:41.480
-
1:42.141
-
1:42.381
-
1:43.205
-
1:43.434
-
1:43.570
-
1:43.589
-
1:43.743
-
1:44.178
-
1:44.655
-
1:44.832
-
1:45.156
-
1:45.570
-
1:45.624
-
1:45.638
-
1:45.691
-
1:45.850
-
1:45.930
-
1:46.091
-
1:48.240