Vroeg of laat wint Carlos Sainz natuurlijk een Grand Prix, dat is niet zo’n heel gewaagde voorspelling. Maar zal dit vandaag ‘al’ gebeuren tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië? Waar liggen de prioriteiten van Ferrari op Silverstone of is Max Verstappen voor de zoveelste keer een van pole startende Ferrari te slim af?
Het is alweer de zevende Ferrari-pole dit seizoen en dat het geen garantie is voor succes tegen Max Verstappen is bekend. Vorige race in Montréal mocht Sainz al aan de overwinning ruiken, nu heeft hij het in ieder geval vanaf de start in eigen hand. Het resultaat gisteren verraste Sainz zelf misschien nog wel het meest, in zijn 150e race alweer. “Ik dacht aan het eind dat mijn rondje niets speciaals was, maar hij stond op het bord en het was genoeg voor pole”, stamelde hij naderhand.
Voor de druk die er bij een pole komt kijken, loopt hij in ieder geval niet weg. “Ik denk wel dat ik er mee om kan gaan. Ik heb het veld al eens geleid, alleen nog niet tijdens de opwarmronde. Natuurlijk zullen Max Verstappen en Charles Leclerc me onder druk zetten, maar ik ga mijn best doen.”
Lees ook: Sainz houdt Verstappen op valreep van poleposition af op nat Silverstone
Natuurlijk, het resultaat staat, maar Sainz weet ook: dit was Verstappens poleposition. De Nederlander was de gehele kwalificatie ontketend, de referentie voor wat er mogelijk was in de constant wisselende omstandigheden. Er was geen ronde bij waarin hij zich niet verbeterde, elke keer viel er een paarse sector te noteren. Ook in die laatste omloop lag Verstappen voor op de uiteindelijke tijd van Sainz, net als Leclerc overigens die in Chapel in de rondte ging en voor een gele vlag zorgde. Verstappen ging van het gas af, volgens zijn engineer Gianpiero Lambiase onnodig omdat het al vrijgegeven was, maar de pole was verloren.
Lees ook: Sainz pakt zijn eerste pole met ‘rondje waarvan ik dacht dat het niet zo speciaal was’
Maar het mantra van 2022 is: onze raceauto is altijd goed. Deze woorden sprak de uiterst rustige Verstappen andermaal op de grid, tegenvallers (en het boegeroep) glijden van hem af dit jaar. Het is de kalmte van een kampioen die weet dat de eerste pannenkoeken voor de kinderen zijn. Rustiger aan doen is er ook niet bij, ondanks een flinke voorsprong in het kampioenschap. “Het doel is altijd om zoveel mogelijk punten te scoren, zo heb ik het altijd gedaan en dat zal nu niet plots anders zijn. Als ik een kans zie, ga ik er voor. Daarvoor zijn er nog veel te veel races waar je veel punten zal moeten scoren om het kampioenschap te kunnen winnen.”
Voor Leclerc is de derde startplek niet optimaal met het oog op die titelstrijd. Hij wilde vooraf niet spreken van een alles-of-niets-wedstrijd in Silverstone maar stelde wel graag met een kwartet aan goede races de zomerstop in te willen gaan. Op de vraag of hij Sainz zou willen helpen aan zijn eerste winst, antwoordde hij dan ook eerlijk. “Natuurlijk zou ik blij zijn als hij wint, maar ik ontken ook niet dat ik wil winnen. Het belangrijkste is dat we één en twee eindigen, in welke volgorde dan ook.” Om er toch enigszins dubbelzinnig aan toe te voegen: “Als er strategische zetten gedaan kunnen worden met de auto’s, dan weet ik zeker dat we dat zullen doen.”
Legt Ferrari de prioriteit bij Leclercs titelkansen of houdt het ook de constructeurstitel in het oog? Vrijuit aanvallen kan Leclerc in ieder geval zeker niet met Sergio Pérez in zijn rug. De Mexicaan is dit weekend nog enigszins onopvallend, maar kan in een wedstrijd waar het op bandenmanagement aan lijkt te komen, meer dan een bijrol spelen. “We hebben het probleem van vrijdag opgelost, we kunnen meedoen als we de racesnelheid goed opbouwen.”
Lees ook: Mercedes had na sterke trainingen ‘op meer gehoopt’ in kwalificatie
Mercedes wordt deze week door de Britse pers en fans naar voren geschreeuwd, maar lijkt ook daadwerkelijk stappen te hebben gezet. Tot de laatste rondjes in Q3 deed vooral Lewis Hamilton volop mee in de strijd om een plekje op de eerste twee rijen, door pech met toenemende regen werd het P5 voor hem en P8 voor George Russell. Teambaas Toto Wolff blijft echter optimistisch. “Onze longruns waren sterk op vrijdag en we hebben de auto ook verbeterd sindsdien. Het draait hier uiteindelijk toch om racesnelheid dus ik kijk er naar uit hoe het zal gaan.”
Pirelli heeft berekend dat een twee-stopper de beste optie moet zijn. Starten met medium, wisselen naar hard om weer te eindigen met medium. “Op deze manier ben je er vroeg in de race zeker van dat er twee compounds zijn gebruikt en heb je meer flexibiliteit later in de race”, aldus de bandenfabrikant. “Medium-hard-soft is ook een goede optie en zou onderweg kunnen worden aangepast naar een éénstopper, al is deze moeilijk te managen. Het lijkt droog te blijven met kans op een buitje. En hoe koeler het is, hoe beter de zachtste band werkt.” De dreiging van regen is er altijd: op het moment van schrijven, wordt de regenkans geschat op 49 procent.
En verder…
Staat Nicholas Latifi voor de tweede keer in zijn carriére op een startplek in de top-10. Vorige keer gebeurde dat in België mede door vele gridstraffen, maar dit weekend reed de Canadees zichzelf naar Q3. In droge omstandigheden maakt de wisselvallige Latifi normaal gesproken geen kans op punten, nog maar een paar van die ‘showers’ voor hem dus.
Verslaat Guanyou Zhou voor de derde keer op rij Valtteri Bottas in een rechtstreeks kwalificatieduel. De stand is dan wel nog steeds 7-3 in het voordeel van de Fin maar hij is nu al twee keer in de regen verslagen. Alfa Romeo vaart qua punten dan nog wel heel erg op Bottas, Zhou leert snel.
Kreeg Max Verstappen nog de steun van Toto Wolff en Lewis Hamilton, zij spraken fans aan op hun boegeroep. “Ik veroordeel dat gedrag”, verklaarde Hamilton naderhand. “Het is ongepast, onsportief en verwerpelijk.” Misschien, zo stelde de Brit, voelen zijn fans nog de pijn van vorig jaar. “Maar dan nog doe je dat niet.” Niet dat Verstappen er erg mee zat: “Ik vind dit een geweldige baan en er heerst over het algemeen een mooie sfeer. Misschien mogen sommige mensen mij niet, maar dat maakt me niet uit.”
Let op, ook vandaag begint het later dan normaal met 16.00 uur als starttijd. Het is te zien via Viaplay en F1tv.