Sebastian Vettel geeft voortaan exclusief voor Formule 1 zijn visie op de komende race.

Monza is één en al historie. Het circuit bestaat al sinds 1922, dus er is veel te vertellen over de Grand Prix van Italië. Mijn herinneringen gaan natuurlijk terug naar 2008. Voor mij staat Monza altijd in het teken van mijn eerste poleposition en overwinning, die ik dat jaar behaalde. Ik zal nooit vergeten dat ik naast Gerhard Berger op het podium stond en alle blije gezichten zag van mijn teamleden, de fans en alle anderen die het feest meevierden. Zo veel blije mensen, echt geweldig om te zien.

Zodra ik door het toegangshek het park in rijd dat het circuit omzoomt, krijg ik al een speciaal gevoel. Het is echt indrukwekkend, doordat de Italiaanse fans zulke gepassioneerde autosportliefhebbers zijn. Van het ene op het andere moment komen alle emoties van 2008 dan terug. Niet dat ik op andere dagen vergeten ben wat er gebeurd is, maar je kunt daar natuurlijk niet 365 dagen per jaar bij stilstaan. En eenmaal in Monza duren die herinneringen ook maar een paar minuten. Daarna richt je je aandacht weer op het weekend dat voor de deur staat.

De Grand Prix van Italië wordt zonder twijfel een flinke uitdaging voor Red Bull. Maar goed, dat is het altijd in de autosport. We zullen op dit circuit het maximale eruit moeten halen. Monza is een moeilijk circuit om een perfecte ronde op te rijden, omdat er met zo weinig neerwaartse kracht gereden wordt en de topsnelheid zo hoog is. Het circuit is uniek omdat het vooral uit rechte stukken bestaat waar we dik over de driehonderd kilometer per uur rijden. Dan zijn er snelle bochten zoals Lesmo en Parabolica; namen die een vaste plek hebben verworven in de autosporthistorie. Die twee bochten zijn veel sneller dan de eerste twee chicanes, waar je enorm hard moet remmen. De sleutel voor Monza is dan ook weinig downforce en een goede rembalans.

We weten dat onze auto goed is in bochten – we hebben immers meer dan genoeg neerwaartse kracht – maar er zijn op Monza vooral veel en lange rechte stukken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik verwacht dat Italië voor ons geen makkelijke race zal worden.

Deze column is mede mogelijk gemaakt door Infiniti

Infiniti