Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
“Train me suf”
“Ik hoop het niet, ik train me suf om dat te voorkomen”, aldus Hamilton. “Uiteindelijk zijn wij ook atleten die goed getraind zijn. En over het algemeen is de linkerkant van de nek het sterkst bij coureurs, dat zou moeten helpen bij de Arrabiata.” Verstappen: “Ik heb er vooral veel lol in, die lang doordraaiende snelle bochten. Ik heb er niet zo’n last van.” Het broeierige Mugello is ook zwaar voor de banden. Het ruwe asfalt is vergelijkbaar met dat van Suzuka en daarmee in combinatie met het snelle karakter van vele bochten stressvol voor de banden. Zeker is in ieder geval dat iedereen in de top-10 op de softs zal starten. “De run naar de eerste bocht is lang, dat is op hardere banden een risico”, legt polesitter Hamilton uit. Pirelli berekende dat er met de gele medium bijna een seconde aan rondetijd verloren gaat. Hamilton: “Daarnaast is de zachte band de beste optie om mee te beginnen wat betreft onze verdere strategie.” (tekst gaat verder onder de foto)![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/09/1018237333-FRE-20200912-GP2009_140255XPB_TUSCAN_QUALIFYING_072-1500x1000.jpg)
Foto: Motorsport Images
Mercedes blijft ronduit sterk op zondag
Uit de longruns van vrijdag viel op te maken dat de twee Mercedessen en Verstappen elkaar niet zoveel ontliepen op zowel softs als mediums. Hamilton deed als enige van de toppers een longrun op de hardste band en noteerde vergelijkbare tijden als zijn concurrenten op mediums. Wat zegt dit over het tempo van Mercedes? Eigenlijk helemaal niet zoveel: vooral Lewis Hamilton heeft vaak nog een extra versnelling op zondag waar Verstappen zich al meerdere keren op heeft stukgebeten. De Brit prees de racepace van de Nederlander weer eens na de kwalificatie, maar daar trappen we niet meer in. Hij is de uitgesproken favoriet, op de voet gevolgd door Valtteri Bottas. De Fin kreeg weer eens klop in de kwalificatie met opnieuw slechts een paar honderdsten verschil: “Ik had nog wat tijd over. De eerste run was oké, maar niet perfect. Ik wilde me in de laatste run verbeteren, maar kreeg de kans daar niet voor.” Dan is er nog natuurlijk het onvergeeflijke karakter van Mugello. Vorige week in Monza regende het track violations in Parabolica, op Mugello laat de wedstrijdleiding de teugels vieren. De baan lost het zelf wel op, vraag dat maar aan Lando Norris. Een meter grind is genoeg om de wedstrijd met een safety car-situatie op zijn kop te zetten. Lees ook: Motorcoureur Jasper Iwema over achtbaan Mugello: ‘Altijd garant voor spektakel’ (tekst gaat verder onder de foto)![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/09/1018237091-LAT-20200912-GP2009_133916_2ST1142-1500x1000.jpg)
Foto: Motorsport Images
En verder:
… Blijft het behelpen bij het jarige Ferrari. Charles Leclerc behaalde nog knap een vijfde startplaats maar de kopman lijkt niets meer dan kanonnenvoer voor de mannen achter hem. Voor Vettel is de situatie nog veel schrijnender: “Ik voel me gewoon niet op mijn gemak in deze auto“.… Pierre Gasly kwam na zijn zege vorige week binnengevlogen op zijn roze wolk. De Fransman staat na de kwalificatie op de 16e startplek en dus weer met beide benen op de grond. De Alpha Tauri gaat goed dit weekend in de handen van de Fransman maar op het beslissende moment ging alles mis.
… McLaren, de andere uitblinker van het vorige weekend, heeft het ook moeilijk. “Het is lastig, dit circuit is niet makkelijk voor ons”, constateerde Lando Norris. “We weten dat de racepace niet bijzonder zal worden. Het gaat een lange race worden.”
… De wedstrijd begint om 15.10 uur en is te zien via Ziggo Sport en het Duitse RTL.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/06/mugello.png)