![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/01/Rob-en-Red-Bull-PvE-1500x1000.jpeg)
Rob van den Heijkant. Foto: Peter van Egmond
Het rake-concept is niet iets dat je zomaar even copy-paste toe kan passen op een auto, de coureur dient zijn rijstijl er bovendien ook aan aan te passen, legde aerodynamicus Rob van den Heijkant al eens uit in FORMULE 1 – sprekende over Red Bull. “Een hoge rake betekent dat de Red Bull aan de voorkant standaard laag bij de grond hangt, terwijl de kont van de auto op rechte stukken door de luchtweerstand wat naar beneden gaat, maar in de bochten omhoog komt. Het is een filosofie die je meer downforce geeft in de bochten omdat de voorvleugel, omdat ie zo ‘vast’ hangt, erg stabiel is en veel downforce oplevert over de hele lijn. Dit is wel echt een concept waar je je hele auto omheen moet ontwerpen en afstellen.” Lees ook: Wintertest in Barcelona: hoe Mercedes Ferrari en de rest voor de gek hield “Red Bull heeft het concept van rake, dat de achterkant van de auto hoger is dan de voorkant, de laatste jaren geperfectioneerd. Het voordeel daarvan is dat de voorkant en dus de voorvleugel erg rigide zijn, vrijwel bewegingsloos, en dus stabiel. Adrian Newey is echt een adept van dat concept, maar veel andere teams proberen hun auto’s nu ook zo te bouwen.”
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/01/Template-onthulling-2020-autos-banner-v2.jpg)
Een overzicht van verschillende data waarop teams hun wagen onthullen.