De FIA-plannen voor een budgetplafond in 2010 hebben heel wat ambities losgemaakt. Ook bij Prodrive. David Richards heeft zijn plannen om op de grid te komen weer afgestoft en wil zodra de regels voor volgend seizoen definitief zijn, gas gaan geven.De [xlink www.fia.com}FIA{xlink] wil het mogelijk maken voor teams om in 2010 met een maximumbudget van rond de 30 miljoen euro mee te doen aan het wereldkampioenschap. Oud-F1-deelnemer Lola maakte gisteren bekend dat het onderzoekt of deelname daardoor haalbaar is. Ook het Amerikaanse USGPE is in de running voor een plaats op de grid.

Prodrive heeft zich daar vandaag bij gevoegd. Prodrive-baas David Richards deed in 2008 al een poging om in de Formule 1 te komen, maar trok zich vanwege onduidelijkheid over het gebruik van klantenchassis’ terug. Nu ruikt hij weer kansen.

“De geluiden van de FIA en de FOM zijn erg aantrekkelijk en zouden een revolutie in de sport kunnen veroorzaken”, liet Richards weten. “We zijn daarom erg optimistisch, maar laten we afwachten en zien wat de uiteindelijke voorstellen zullen zijn, als die volgende week gepubliceerd worden.”

“In het geval dat de nieuwe regels commercieel steekhoudend zijn en er potentieel is om echt competitief te zijn, zijn wij er klaar voor om van start te gaan”, voegde hij toe.

Richards denkt dat hij een voordeel heeft vanwege de intensieve voorbereidingen die hij in 2007 deed, toen er nog sprake was dat hij in 2008 in de Formule 1 zou gaan rijden. Een koud kunstje om het hele project weer op de rails te zetten, meent de Brit.

Richards zegt in gesprek te zijn met Cosworth voor de motoren. Maar er zijn ook andere partijen, waaronder een fabrikant die al in de Formule 1 actief zijn, waar hij mee onderhandelt.

De Times meldt verder dat Richards’ team onder de naam Aston Martin mee zou kunnen gaan doen. Iets dat Richards erkent. “Maar het is te vroeg om iets te zeggen, omdat er momenteel nog verschillende wegen zijn die we kunnen gaan. Er zullen veel gesprekken gevoerd worden in de komende weken, als de regels eenmaal gepubliceerd zijn.”

Prodrive – of hoe het team ook gaat heten – kan wel concurrentie gaan ondervinden van andere potentiële teams. Naar verluidt wil de FIA drie nieuwe teams toelaten, maar volgens de Times zijn er inmiddels al acht kandidaten.

JK