Race: Alonso heerst
OPPERMACHTIG, dat was Fernando Alonso vanmiddag in de Grand Prix van Engeland. En dat mag met recht in hoofdletters worden geschreven want de Spanjaard was niet te stuiten vandaag. In het begin is het nog even aftasten. Maar als hij eenmaal zijn zevenmijlslaarzen heeft gevonden is er voor de concurrentie geen houden meer aan. Bij de start lijkt het even Kimi Raikkonen te zijn die het beste weg is. Maar een echte bedreiging voor de Renault-coureur vormt hij niet. Zonder veel problemen behoudt Alonso de koppositie. Michael Schumacher sluit aan op de derde plek. Nick Heidfeld bokst zich letterlijk en figuurlijk naar voren. Hij geeft Juan Pablo Montoya een tik en sluit aan als vijfde. Beiden kunnen hun weg vervolgen.
Dat kan niet gezegd worden van Mark Webber, Ralf Schumacher en Scott Speed. Schumacher krijgt een tik van Speed bij het uitkomen van Becketts en kan geen kant meer op. Webber heeft de pech dat hij ook niet meer uit kan wijken, waarna de Williams- en Toyota-coureur botsen. Speed haalt nog wel de pit, maar daar moet hij alsnog opgeven. Voor de wedstrijdleiding vormt dit incident de reden om de safetycar de baan op te sturen.
In de derde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Alonso wacht even met het intrappen van het gaspedaal. Toch komt zijn leidende positie niet in gevaar. Even stribbelen Raikkonen en Schumacher nog tegen. Niet dat ze loeren op een inhaalactie, maar enige tijd bevindt de topdrie zich binnen een seconde. Wat verder naar achteren zet Montoya Rubens Barrichello opzij en verwijst Jenson Button Tonio Liuzzi en Jarno Trulli terug.
Op het moment dat Button zijn rokende auto aan de kant zet, vindt ook Alonso het heilige vuur. Hij komt steeds beter in zijn ritme, gaat er even goed voor zitten en niemand ziet hem meer terug. Steeds verder loopt hij uit en de enige vraag die nog onbeantwoord is, is de vraag in welke ronde hij zijn eerste pitstop maakt. Dat is meteen de enige vraag die de spanning in de race houdt.
Het antwoord op deze vraag wordt in ronde 18 gegeven door Schumacher, die als eerste van de topcoureurs zijn stop maakt. Raikkonen volgt een ronde later en dan is het eigenlijk wel duidelijk: als Alonso niet uitvalt wint hij de race. Vier ronde na Schumacher stopt ook Alonso. Teamgenoot Giancarlo Fisichella doet van zich spreken door via de pitstops de vierde plek af te pakken van Felipe Massa.
Heidfeld profiteert van de vele pitstops. Hij rukt op naar de tweede plek en komt pas in de vijfentwintigste ronde pitten. Hij heeft alleen zoveel moeite met het wegrijden dat hij aangeduwd moet worden door zijn monteurs. De Duitser verliest kostbare tijd en valt ver terug. De volgorde is dan Alonso, Raikkonen, Schumacher, Fisichella en Massa. Dat zijn de vijf voorsten, waarna er een aanzienlijk gat richting Montoya volgt.
Dat blijft zo tot de tweede serie pitstops. Schumacher vat de koe bij de horens en duikt als eerste naar binnen voor zijn tweede stop. Het is voor hem de sleutel naar de tweede plek. De Ferrari-coureur rijdt een zeer snelle outlap. Zo snel dat hij genoeg tijd goed maakt op Raikkonen om de tweede plek over te nemen na diens pitstop.
Als ook Alonso, Fisichella en Massa hun tweede stop hebben gemaakt is wel duidelijk dat de volgorde niet meer veranderd. Alonso heeft een voorsprong van ongeveer elf seconden op Schumacher en dat is voor de Renault-coureur meer dan genoeg zodat hij vanaf dat moment gaat consolideren. Spannend is het nog wel een beetje in het gevecht om de derde plek. Fisichella dringt aan bij Raikkonen, maar ook niet meer dan dat.
Verder naar achteren slaagt Nico Rosberg er niet in om het laatste punt van Jacques Villeneuve af te snoepen. Het gebeurt allemaal ver achter Alonso, die al kan beginnen met juichen als hij voor de laatste keer het gas er op zet in Woodcote. Veertien seconden later komt ’Der Michael’ over de streep. Voor Raikkonen, Fisichella en Massa. Montoya eindt met grote achterstand op Alonso (én Raikkonen) op de zesde plek. Heidfeld en Villeneuve pakken de laatste punten.
Christijan Albers rijdt na een slechte start heel even achteraan, maar een paar honderd meter verder profiteert hij van de touché tussen Webber, Schumacher en Speed waardoor hij weer wat plekken terug weet te winnen. Enige tijd rijdt hij achter Tiago Monteiro. Als de Portugees zijn pitstop maakt kan de Nederlander wat langer doorrijden. Dat is het sein om er even goed voor te gaan zitten.
Hij komt voor Monteiro weer terug op het circuit en rijdt zijn teammaat op behoorlijke achterstand. Albers dicht zelfs even het gat met Liuzzi, maar blauwe vlaggen en een pitstop werpen hem terug. Aangezien Liuzzi niet meer stopt wint Albers ook geen plek meer. Hij finisht als vijftiende. Klik hier voor de uitslag. KVN
Dat kan niet gezegd worden van Mark Webber, Ralf Schumacher en Scott Speed. Schumacher krijgt een tik van Speed bij het uitkomen van Becketts en kan geen kant meer op. Webber heeft de pech dat hij ook niet meer uit kan wijken, waarna de Williams- en Toyota-coureur botsen. Speed haalt nog wel de pit, maar daar moet hij alsnog opgeven. Voor de wedstrijdleiding vormt dit incident de reden om de safetycar de baan op te sturen.
In de derde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Alonso wacht even met het intrappen van het gaspedaal. Toch komt zijn leidende positie niet in gevaar. Even stribbelen Raikkonen en Schumacher nog tegen. Niet dat ze loeren op een inhaalactie, maar enige tijd bevindt de topdrie zich binnen een seconde. Wat verder naar achteren zet Montoya Rubens Barrichello opzij en verwijst Jenson Button Tonio Liuzzi en Jarno Trulli terug.
Op het moment dat Button zijn rokende auto aan de kant zet, vindt ook Alonso het heilige vuur. Hij komt steeds beter in zijn ritme, gaat er even goed voor zitten en niemand ziet hem meer terug. Steeds verder loopt hij uit en de enige vraag die nog onbeantwoord is, is de vraag in welke ronde hij zijn eerste pitstop maakt. Dat is meteen de enige vraag die de spanning in de race houdt.
Het antwoord op deze vraag wordt in ronde 18 gegeven door Schumacher, die als eerste van de topcoureurs zijn stop maakt. Raikkonen volgt een ronde later en dan is het eigenlijk wel duidelijk: als Alonso niet uitvalt wint hij de race. Vier ronde na Schumacher stopt ook Alonso. Teamgenoot Giancarlo Fisichella doet van zich spreken door via de pitstops de vierde plek af te pakken van Felipe Massa.
Heidfeld profiteert van de vele pitstops. Hij rukt op naar de tweede plek en komt pas in de vijfentwintigste ronde pitten. Hij heeft alleen zoveel moeite met het wegrijden dat hij aangeduwd moet worden door zijn monteurs. De Duitser verliest kostbare tijd en valt ver terug. De volgorde is dan Alonso, Raikkonen, Schumacher, Fisichella en Massa. Dat zijn de vijf voorsten, waarna er een aanzienlijk gat richting Montoya volgt.
Dat blijft zo tot de tweede serie pitstops. Schumacher vat de koe bij de horens en duikt als eerste naar binnen voor zijn tweede stop. Het is voor hem de sleutel naar de tweede plek. De Ferrari-coureur rijdt een zeer snelle outlap. Zo snel dat hij genoeg tijd goed maakt op Raikkonen om de tweede plek over te nemen na diens pitstop.
Als ook Alonso, Fisichella en Massa hun tweede stop hebben gemaakt is wel duidelijk dat de volgorde niet meer veranderd. Alonso heeft een voorsprong van ongeveer elf seconden op Schumacher en dat is voor de Renault-coureur meer dan genoeg zodat hij vanaf dat moment gaat consolideren. Spannend is het nog wel een beetje in het gevecht om de derde plek. Fisichella dringt aan bij Raikkonen, maar ook niet meer dan dat.
Verder naar achteren slaagt Nico Rosberg er niet in om het laatste punt van Jacques Villeneuve af te snoepen. Het gebeurt allemaal ver achter Alonso, die al kan beginnen met juichen als hij voor de laatste keer het gas er op zet in Woodcote. Veertien seconden later komt ’Der Michael’ over de streep. Voor Raikkonen, Fisichella en Massa. Montoya eindt met grote achterstand op Alonso (én Raikkonen) op de zesde plek. Heidfeld en Villeneuve pakken de laatste punten.
Christijan Albers rijdt na een slechte start heel even achteraan, maar een paar honderd meter verder profiteert hij van de touché tussen Webber, Schumacher en Speed waardoor hij weer wat plekken terug weet te winnen. Enige tijd rijdt hij achter Tiago Monteiro. Als de Portugees zijn pitstop maakt kan de Nederlander wat langer doorrijden. Dat is het sein om er even goed voor te gaan zitten.
Hij komt voor Monteiro weer terug op het circuit en rijdt zijn teammaat op behoorlijke achterstand. Albers dicht zelfs even het gat met Liuzzi, maar blauwe vlaggen en een pitstop werpen hem terug. Aangezien Liuzzi niet meer stopt wint Albers ook geen plek meer. Hij finisht als vijftiende. Klik hier voor de uitslag. KVN