Race: Alonso niet te stoppen
Vanaf zaterdagochtend was Fernando Alonso dominant en die lijn trekt hij zondag door. Zelfs de safetycarfase een tiental ronden voor het vallen van de vlag kan geen roet in het eten gooien. Kortom, een meer dan terechte overwinning voor de Renault-coureur. En een historische, want het is de honderdste Grand Prix-zege van bandenleverancier Michelin. Bij de start houdt Alonso zoals verwacht zijn koppositie. Tot een gevecht met teamgenoot Giancarlo Fisichella, die op papier een even goede start zou moeten hebben, komt het niet. De Italiaan vertrekt te vroeg, remt en verliest een positie aan Kimi Raikkonen. Plus dat hij een valse start maakt. Ook Michael Schumacher heeft een slechte start: hij sluit aan achter Jarno Trulli, Nico Rosberg en Juan Pablo Montoya.
Nog geen twee minuten later heeft hij alweer twee plekken terug gewonnen. Rosberg en Montoya hebben het te druk met elkaar en dat moet vooral de Williams-coureur bekopen. Montoya tikt hem aan en Rosberg eindigt in de muur. Montoya moet voor een nieuwe voorvleugel naar de pit. Omdat de Williams FW28 niet snel genoeg weg gehaald kan worden komt de safetycar op de baan.
Christijan Albers dan al niet meer van de partij. In de hairpin kiest hij ervoor om buitenom te gaan bij één van de Super Aguri’s, maar na een tik van teamgenoot Tiago Monteiro staat hij plotseling achterstevoren. Zijn bolide is te zwaar beschadigd om verder te rijden en zijn race zit er dus wel erg snel op.
Als de safetycar weer naar binnen gaat, beschikken Alonso en Raikkonen meteen over een ruime marge richting de rest van het veld. Mogelijk heeft Fisichella expres wat ruimte laten vallen omdat hij aan het eind van deze ronde naar binnen komt voor een drive-through penalty. En zo verliest Schumacher wat extra, kostbare seconden.
Achteraf gezien had Fisichella zich de moeite misschien wel kunnen besparen. Trulli kan het tempo van het leidende duo totaal niet volgen, hij verliest ongeveer een seconde per ronde. Scumacher dus ook, die op zijn beurt niet echt wordt bedreigd door de teruggevallen Fisichella. Vooraan probeert Raikkonen het Alonso lastig te maken. Nadat de Fin in ronde elf de snelste rondetijd rijdt, is hij zelfs zo brutaal om zin auto bij het aanremmen voor de laatste chicane even naast de Renault van Alonso te zetten. De Spanjaard maakt de aanval onschadelijk.
Enkele ronden later besluit de leider een versnelling bij te schakelen. In vier ronden tijd zet Alonso twee keer de snelste rondetijd op de klokken, waardoor hij de kloof met Raikkonen voorzichtig vergroot. Raikkonen strubbelt nog even tegen en rijdt ook een snelste ronde, maar dan heeft Alonso net dat beetje marge al te pakken.
Toch raakt Alonso de leiding kwijt, omdat hij besluit als eerste een pitstop te maken. Raikkonen erft de koppositie. Schumacher heeft er inmiddels genoeg van en zet Trulli opzij. Zijn achterstand is dan echter al immens, ongeveer twintig seconden. Drie ronden later gaat Raikkonen naar binnen. Het is even de vraag of hij de leiding kan behouden, maar de zaak is al snel beklonken. Er zijn problemen met het verwisselen van de rechter achterband waardoor de Fin enkele kostbare seconden verspeeld.
Schumacher komt daardoor een stuk dichterbij. De Duitser is sowieso los nadat hij van Trulli is verlost, hij kust zelfs even de Wall of Champions. Eerder betekende dat voor Montoya definitief einde race. Een vuist maken ten opzichte van Raikkonen zit er voor Schumacher niet echt in. Aanhaken bij Alonso luk de McLaren-coureur ook niet meer, lijdzaam moet hij toekijken hoe het gat steeds wat groter wordt. Een trend die zich doorzet tot en met de tweede serie pitstops.
In de tussentijd gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Fisichella verschalkt Nick Heidfeld en ook die andere BMW-coureur, Jacques Villeneuve, heeft zich opgewerkt naar een plek in de punten. Na zijn laatste pitstop ligt de Canadees voor eigen publiek op de achtste plek. Tien ronden voor het einde gaat hij in de fout. Met zijn BMW F1.06 komt hij op het vuile gedeelte van de baan terecht. Herstellen lukt niet meer, Villeneuve eindigt in de muur. Opnieuw komt de safetycar het circuit op.
Daardoor keert er nog enige spanning terug in de wedstrijd. Alonso heeft echter de luxe dat verschillende achterblijvers een aanval van Raikkonen op voorhand al uitsluiten. Schumacher kan vanwege hetzelfde euvel niet direct achter de McLaren-coureur aansluiten. Daardoor verloopt de herstart zonder noemenswaardige incidenten.
Die komen daarna pas. David Coulthard ontfutselt Jenson Button het laatste punt. En in de hairpin vergooit Raikkonen zijn tweede plek. Hij heeft geen grip bij het accelereren. Schumacher profiteert dankbaar en beperkt de schade ten opzichte van Alonso. Ofschoon de achterstand schier onoverbrugbaar lijkt (25 punten inmiddels).
Dat is ook de volgorde bij de finish. Schumacher wint nog een seconde terug, maar kan Alonso niet van de zege afhouden. Raikkonen eindigt als derde. Fisichella en Massa vallen buiten het podium. Trulli zakt terug tot de zesde plek en Heidfeld en Coulthard mogen de kruimels hebben. Klik hier voor de tijden. KVN
Nog geen twee minuten later heeft hij alweer twee plekken terug gewonnen. Rosberg en Montoya hebben het te druk met elkaar en dat moet vooral de Williams-coureur bekopen. Montoya tikt hem aan en Rosberg eindigt in de muur. Montoya moet voor een nieuwe voorvleugel naar de pit. Omdat de Williams FW28 niet snel genoeg weg gehaald kan worden komt de safetycar op de baan.
Christijan Albers dan al niet meer van de partij. In de hairpin kiest hij ervoor om buitenom te gaan bij één van de Super Aguri’s, maar na een tik van teamgenoot Tiago Monteiro staat hij plotseling achterstevoren. Zijn bolide is te zwaar beschadigd om verder te rijden en zijn race zit er dus wel erg snel op.
Als de safetycar weer naar binnen gaat, beschikken Alonso en Raikkonen meteen over een ruime marge richting de rest van het veld. Mogelijk heeft Fisichella expres wat ruimte laten vallen omdat hij aan het eind van deze ronde naar binnen komt voor een drive-through penalty. En zo verliest Schumacher wat extra, kostbare seconden.
Achteraf gezien had Fisichella zich de moeite misschien wel kunnen besparen. Trulli kan het tempo van het leidende duo totaal niet volgen, hij verliest ongeveer een seconde per ronde. Scumacher dus ook, die op zijn beurt niet echt wordt bedreigd door de teruggevallen Fisichella. Vooraan probeert Raikkonen het Alonso lastig te maken. Nadat de Fin in ronde elf de snelste rondetijd rijdt, is hij zelfs zo brutaal om zin auto bij het aanremmen voor de laatste chicane even naast de Renault van Alonso te zetten. De Spanjaard maakt de aanval onschadelijk.
Enkele ronden later besluit de leider een versnelling bij te schakelen. In vier ronden tijd zet Alonso twee keer de snelste rondetijd op de klokken, waardoor hij de kloof met Raikkonen voorzichtig vergroot. Raikkonen strubbelt nog even tegen en rijdt ook een snelste ronde, maar dan heeft Alonso net dat beetje marge al te pakken.
Toch raakt Alonso de leiding kwijt, omdat hij besluit als eerste een pitstop te maken. Raikkonen erft de koppositie. Schumacher heeft er inmiddels genoeg van en zet Trulli opzij. Zijn achterstand is dan echter al immens, ongeveer twintig seconden. Drie ronden later gaat Raikkonen naar binnen. Het is even de vraag of hij de leiding kan behouden, maar de zaak is al snel beklonken. Er zijn problemen met het verwisselen van de rechter achterband waardoor de Fin enkele kostbare seconden verspeeld.
Schumacher komt daardoor een stuk dichterbij. De Duitser is sowieso los nadat hij van Trulli is verlost, hij kust zelfs even de Wall of Champions. Eerder betekende dat voor Montoya definitief einde race. Een vuist maken ten opzichte van Raikkonen zit er voor Schumacher niet echt in. Aanhaken bij Alonso luk de McLaren-coureur ook niet meer, lijdzaam moet hij toekijken hoe het gat steeds wat groter wordt. Een trend die zich doorzet tot en met de tweede serie pitstops.
In de tussentijd gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Fisichella verschalkt Nick Heidfeld en ook die andere BMW-coureur, Jacques Villeneuve, heeft zich opgewerkt naar een plek in de punten. Na zijn laatste pitstop ligt de Canadees voor eigen publiek op de achtste plek. Tien ronden voor het einde gaat hij in de fout. Met zijn BMW F1.06 komt hij op het vuile gedeelte van de baan terecht. Herstellen lukt niet meer, Villeneuve eindigt in de muur. Opnieuw komt de safetycar het circuit op.
Daardoor keert er nog enige spanning terug in de wedstrijd. Alonso heeft echter de luxe dat verschillende achterblijvers een aanval van Raikkonen op voorhand al uitsluiten. Schumacher kan vanwege hetzelfde euvel niet direct achter de McLaren-coureur aansluiten. Daardoor verloopt de herstart zonder noemenswaardige incidenten.
Die komen daarna pas. David Coulthard ontfutselt Jenson Button het laatste punt. En in de hairpin vergooit Raikkonen zijn tweede plek. Hij heeft geen grip bij het accelereren. Schumacher profiteert dankbaar en beperkt de schade ten opzichte van Alonso. Ofschoon de achterstand schier onoverbrugbaar lijkt (25 punten inmiddels).
Dat is ook de volgorde bij de finish. Schumacher wint nog een seconde terug, maar kan Alonso niet van de zege afhouden. Raikkonen eindigt als derde. Fisichella en Massa vallen buiten het podium. Trulli zakt terug tot de zesde plek en Heidfeld en Coulthard mogen de kruimels hebben. Klik hier voor de tijden. KVN