Fernando Alonso heeft de eerste race van het seizoen op zijn naam geschreven. In een spannende race, die af en toe even deed denken aan de Grand Prix van San Marino van vorig jaar, hield de Spanjaard Michael Schumacher achter zich. Kimi Raikkonen besluit een knappe inhaalrace op de derde plek. ,,Nu moet je druk zetten Fernando, dit zijn de ronden waarin je de race kan winnen”, dat is wat de Spanjaard over de boordradio te horen krijgt enkele momenten nadat Michael Schumacher besluit in ronde 36 zijn laatste pitstop te maken. Alonso doet wat hem opgedragen wordt, rijdt enkele snelle ronden, kan een halve seconde korter pitten en komt weer naar buiten.

Ondertussen nadert Michael Schumacher aan de andere kant van het circuit. Even lijkt het erop dat de Duitser het toch net redt, zij aan zij gaan de twee kemphanen de eerste bocht in. De wielen haken net niet in elkaar. Schumacher kiest eieren voor zijn geld, daartoe gedwongen onder druk van Alonso. Zijn voorsprong bedraagt vanaf dat moment ongeveer een seconde. De vergelijking met Imola vorig jaar dringt zich meer en meer op. Plotseling waagt Schumacher een inhaalpoging, als hij ineens zes tienden wint in een ronde. Het blijkt een laatste speldenprikje te zijn. Alonso pareert, loopt een seconde uit en komt als eerste over de finishlijn.

Ook achter de leiders gebeurt genoeg. Het begint al meteen bij de start, als Felipe Massa Alonso met hangen en wurgen voorblijft. Een halve ronde later is de Spanjaard er echter alsnog voorbij. Jenson Button kan zich de moeite om andere coureurs te blokken besparen, hij heeft problemen met de koppeling en valt terug naar P6. Juan Pablo Montoya en Rubens Barrichello profiteren. Nico Rosberg en Nick Heidfeld vliegen elkaar in de chicane in de haren. Voor Christijan Albers zit de race er dan al op, hij haalt de eerste bocht niet vanwege een kapotte aandrijfas.

In de zevende ronde kan Massa de podiumambities op zijn buik schrijven. Op onverklaarbare wijze spint hij. Alonso heeft geluk, de Braziliaan vliegt langs hem en berokkent hem geen schade. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat Giancarlo Fisichella vandaag geen potten kan breken. Hij kampt met een onwelwillende motor en slaagt er niet in zich een weg naar voren te vechten. Vlak na de eerste serie pitstops betekenen hydraulica-problemen einde wedstrijd. Button is wel bezig aan een opmars, na een hevig gevecht met Rubens Barrichello troeft hij in de tiende ronde ook Montoya af.

Kimi Raikkonen stormt eveneens naar voren, al gaat de wind enige tijd liggen als hij achter Jacques Villeneuve rijdt. Hij profiteert optimaal van de eerste serie pitstops, want de Fin besluit halverwege de race zijn enige stop te maken. Na de eerste serie pitstops verandert er niet veel. Schumacher leidt nog steeds, al wordt Alonso wel steeds sneller. Button zorgt wel voor verandering door Montoya terug te verwijzen naar P4. Daarna is er sprake van een soort wapenstilstand. Nico Rosberg rijdt de snelste ronde van de race (1:32.408) en Alonso komt wat dichterbij de leider van de race. Het verschil slinkt richting een seconden. Tot tevredenheid aan de pitmuur. ,,Zet hem (Schumacher) maar onder druk.”

Zo gezegd, zo gedaan. Met als resultaat dat Alonso de leiding bij het uitkomen van de pit (na zijn tweede stop) in handen houdt. Raikkonen leg beslag op de derde plek, voor Montoya. De aandacht richt zich daarna steeds meer op Nico Rosberg, die in de Williams laat zien dat ook dat jongste Rosberg-telg een goed potje kan sturen. Eerst zorgt hij ervoor dat David Coulthard buiten de punten valt en aan het eind wint hij nog een positie ten koste van Christian Klien. Een zeer knappe prestatie, aangezien hij in de drukte na de start zijn voorvleugel kapot rijdt en dus een extra pitstop moet maken. ,,Qua rondetijden had hij kunnen winnen. Hij heeft een prima race gereden”, looft technisch-directeur Sam Michael zijn coureur op SBS6. Zo eindigt Williams net als McLaren met twee coureurs in de punten, want Mark Webber finisht als zesde.

Klik hier voor de volledige uitslag.