Race: belangrijke zege voor Schumacher
Door de Grand Prix van Amerika te winnen heeft Michael Schumacher de achterstand op Fernando Alonso in het WK weten te verkleinen. De Duitser is oppermachtig in Indianapolis en als hij eenmaal de koppositie in handen heeft is de koers gelopen. Teamgenoot Felipe Massa en Giancarlo Fisichella vergezellen hem op het podium.
De race begint meteen spectaculair: zeven coureurs overleven de eerste ronde niet. In feite zijn er twee verschillende startincidenten. Vooraan en achteraan. Totale chaos zeg maar, waardoor er meteen zoveel coureurs uit kunnen stappen. Vooral Nick Heidfeld zorgt ongewild voor spektakel, hij gaat meermaals over de kop. Verder is het McLaren-team het grote slachtoffer, voor beide coureurs (Kimi Raikkonen en Juan Pablo Montoya) is het meteen einde verhaal.
Als de rust weer terug is gekeerd en de coureurs achter de safetycar rijden blijkt Massa de beste start te hebben gehad. Hij verwijst Schumacher terug naar de tweede plek, die nog alle zeilen bij moet zetten om Alonso van zich af te houden. Het is even close, maar de Duitser behoudt de tweede plek. Fisichella sluit aan op de vierde plek.
Christijan Albers en Jenson Button bezoeken eveneens de pit. Albers kan zijn weg vervolgen, maar Button komt een ronde later weer binnen. Hij leek om de chaos in de eerste bochten heen te zijn gereden, maar werd wel degelijk geraakt. Het is nog onduidelijk of dat met zijn problemen te maken had, maar vast staat wel dat er een probleem met de waterdruk is. De Brit zal niet meer terugkeren op het circuit.
Als de puinhopen van de startcrashes zijn opgeruimd en de race weer wordt vrijgegeven, neemt Ferrari meteen het heft in handen. De Renaults stribbelen niet echt tegen, daarvoor voeren de Ferrari’s de herstartprocedure te goed uit. Veel positiewisselingen zijn er niet. Takuma Sato probeert het wel bij Tiago Monteiro, maar dat eindigt in tranen. Beide auto’s raken beschadigd. En hoewel Monteiro in eerste instantie nog door probeert te rijden, is zijn race ook erg snel afgelopen.
Vervolgens wordt duidelijk dat de snelheid bij Alonso niet echt aanwezig is. Teamgenoot Fisichella laat aan het eind van het rechte stuk verschillende keren zien dat hij sneller is, maar kan niet inhalen omdat er nog steeds gele vlaggen hangen. Als die uiteindelijk zijn verdwenen is de zaak snel bekeken en mag de Italiaan passeren. Alonso moet nog oppassen dat hij Ralf Schumacher, Jacques Villeneuve en Rubens Barrichello van zich af houdt. Wat dat betreft is het alvast een hele opluchting dat Villeneuve zijn rokende bolide aan de kant zet.
Voor de verandering is het vijf ronden later, in ronde 28, Schumacher, die als eerste Ferrari-coureur zijn pitstop maakt. Op de limiet rijdt hij de pit in, het blijkt de winst op te leveren dat hij nodig heeft. Een ronde later komt leider Massa naar binnen. Zijn pitstop duurt korter (7,5 om 8,2), maar toch delft hij het onderspit. Ook met dank aan een goede outlap neemt de Duitser de leiding over.
Als weer een ronde later Alonso zijn pitstop maakt, blijkt goed dat hij vandaag niet dominant is. De Spanjaard komt terecht achter Schumacher, Massa, Trulli (die op een éénstopper zit) en Fisichella. Zelfs Ralf Schumacher vormt nog een bedreiging voor de Reanult-coureur, die duidelijk met het idee rondrijdt om de schade te beperken. Verder naar achteren zijn David Coulthard en Vitantonio Liuzzi al de hele race met elkaar in gevecht. Als de race vordert komen ze ook steeds dichter bij Nico Rosberg, die op dat moment het laatste punt in handen heeft.
Als Trulli in ronde 39 eindelijk stopt schuift Alonso een plekje op naar voren. Het is nog ietwat onduidelijk in hoeverre hij de schade kan beperken. Coulthard komt, ruim over de helft van de race, pas in ronde 47 naar binnen. Hij slaat duidelijk zijn slag en komt voor Rosberg weer op het circuit. Bovendien is de marge met Liuzzi vergroot, die duidelijk sneller is dan de Williams-coureur. Dat blijkt enkele ronden later, als hij de Oostenrijker aan het einde van het rechte stuk inhaalt.
Een belangrijke move, kan achteraf gesteld worden. Want als Ralf Schumacher met remproblemen de strijd moet staken, erft de Scuderia Toro Rosso-coureur het laatste punt. Rosberg is het kind van de rekening. Voor Alonso is het ook goed nieuws dat de Toyota-coureur de strijd moet staken. Daardoor neemt hij de vijfde plek over en dat scheelt weer een punt. Trulli kan hij niet bedreigen. De Italiaan, gestart vanuit de pitstraat, eindigt zijn inhaalrace op een knappe vierde plek.
Minstens zo knap is de dominantie die Ferrari tentoonspreidt, ook Fisichella kan geen vuist maken. Het is een welverdiende dubbelzege voor de Scuderia. Schumacher wint voor de vijfde keer in Indianapolis, Massa maakt het feest compleet. Het duo duldt Fisichella alleen op het podium in hun buurt. Trulli kan er niet om malen dat hij net buiten het podium valt, Alonso valt wat tegen met de vijfde plek. Barrichello houdt Honda’s eer hoog met de zesde plek, voor Coulthard en Liuzzi.
Neerlands troef Albers is veel te veel in de pit te vinden. De Nederlander blijkt bij de start te zijn geraakt door teamgenoot Monteiro en kan meteen een bezoek aan zijn monteurs brengen. Dat moet hij in het vervolg van de race, waarin hij steeds meer terrein op de Red Bulls verliest, nog drie keer doen. In slechts 39 ronden, want zo kort duurt zijn race. Een kans op misschien wel het scoren van punten gaat vanwege de problemen aan zijn neus voorbij. Klik hier voor de volledige uitslag. KVN
De race begint meteen spectaculair: zeven coureurs overleven de eerste ronde niet. In feite zijn er twee verschillende startincidenten. Vooraan en achteraan. Totale chaos zeg maar, waardoor er meteen zoveel coureurs uit kunnen stappen. Vooral Nick Heidfeld zorgt ongewild voor spektakel, hij gaat meermaals over de kop. Verder is het McLaren-team het grote slachtoffer, voor beide coureurs (Kimi Raikkonen en Juan Pablo Montoya) is het meteen einde verhaal.
Als de rust weer terug is gekeerd en de coureurs achter de safetycar rijden blijkt Massa de beste start te hebben gehad. Hij verwijst Schumacher terug naar de tweede plek, die nog alle zeilen bij moet zetten om Alonso van zich af te houden. Het is even close, maar de Duitser behoudt de tweede plek. Fisichella sluit aan op de vierde plek.
Christijan Albers en Jenson Button bezoeken eveneens de pit. Albers kan zijn weg vervolgen, maar Button komt een ronde later weer binnen. Hij leek om de chaos in de eerste bochten heen te zijn gereden, maar werd wel degelijk geraakt. Het is nog onduidelijk of dat met zijn problemen te maken had, maar vast staat wel dat er een probleem met de waterdruk is. De Brit zal niet meer terugkeren op het circuit.
Als de puinhopen van de startcrashes zijn opgeruimd en de race weer wordt vrijgegeven, neemt Ferrari meteen het heft in handen. De Renaults stribbelen niet echt tegen, daarvoor voeren de Ferrari’s de herstartprocedure te goed uit. Veel positiewisselingen zijn er niet. Takuma Sato probeert het wel bij Tiago Monteiro, maar dat eindigt in tranen. Beide auto’s raken beschadigd. En hoewel Monteiro in eerste instantie nog door probeert te rijden, is zijn race ook erg snel afgelopen.
Vervolgens wordt duidelijk dat de snelheid bij Alonso niet echt aanwezig is. Teamgenoot Fisichella laat aan het eind van het rechte stuk verschillende keren zien dat hij sneller is, maar kan niet inhalen omdat er nog steeds gele vlaggen hangen. Als die uiteindelijk zijn verdwenen is de zaak snel bekeken en mag de Italiaan passeren. Alonso moet nog oppassen dat hij Ralf Schumacher, Jacques Villeneuve en Rubens Barrichello van zich af houdt. Wat dat betreft is het alvast een hele opluchting dat Villeneuve zijn rokende bolide aan de kant zet.
Voor de verandering is het vijf ronden later, in ronde 28, Schumacher, die als eerste Ferrari-coureur zijn pitstop maakt. Op de limiet rijdt hij de pit in, het blijkt de winst op te leveren dat hij nodig heeft. Een ronde later komt leider Massa naar binnen. Zijn pitstop duurt korter (7,5 om 8,2), maar toch delft hij het onderspit. Ook met dank aan een goede outlap neemt de Duitser de leiding over.
Als weer een ronde later Alonso zijn pitstop maakt, blijkt goed dat hij vandaag niet dominant is. De Spanjaard komt terecht achter Schumacher, Massa, Trulli (die op een éénstopper zit) en Fisichella. Zelfs Ralf Schumacher vormt nog een bedreiging voor de Reanult-coureur, die duidelijk met het idee rondrijdt om de schade te beperken. Verder naar achteren zijn David Coulthard en Vitantonio Liuzzi al de hele race met elkaar in gevecht. Als de race vordert komen ze ook steeds dichter bij Nico Rosberg, die op dat moment het laatste punt in handen heeft.
Als Trulli in ronde 39 eindelijk stopt schuift Alonso een plekje op naar voren. Het is nog ietwat onduidelijk in hoeverre hij de schade kan beperken. Coulthard komt, ruim over de helft van de race, pas in ronde 47 naar binnen. Hij slaat duidelijk zijn slag en komt voor Rosberg weer op het circuit. Bovendien is de marge met Liuzzi vergroot, die duidelijk sneller is dan de Williams-coureur. Dat blijkt enkele ronden later, als hij de Oostenrijker aan het einde van het rechte stuk inhaalt.
Een belangrijke move, kan achteraf gesteld worden. Want als Ralf Schumacher met remproblemen de strijd moet staken, erft de Scuderia Toro Rosso-coureur het laatste punt. Rosberg is het kind van de rekening. Voor Alonso is het ook goed nieuws dat de Toyota-coureur de strijd moet staken. Daardoor neemt hij de vijfde plek over en dat scheelt weer een punt. Trulli kan hij niet bedreigen. De Italiaan, gestart vanuit de pitstraat, eindigt zijn inhaalrace op een knappe vierde plek.
Minstens zo knap is de dominantie die Ferrari tentoonspreidt, ook Fisichella kan geen vuist maken. Het is een welverdiende dubbelzege voor de Scuderia. Schumacher wint voor de vijfde keer in Indianapolis, Massa maakt het feest compleet. Het duo duldt Fisichella alleen op het podium in hun buurt. Trulli kan er niet om malen dat hij net buiten het podium valt, Alonso valt wat tegen met de vijfde plek. Barrichello houdt Honda’s eer hoog met de zesde plek, voor Coulthard en Liuzzi.
Neerlands troef Albers is veel te veel in de pit te vinden. De Nederlander blijkt bij de start te zijn geraakt door teamgenoot Monteiro en kan meteen een bezoek aan zijn monteurs brengen. Dat moet hij in het vervolg van de race, waarin hij steeds meer terrein op de Red Bulls verliest, nog drie keer doen. In slechts 39 ronden, want zo kort duurt zijn race. Een kans op misschien wel het scoren van punten gaat vanwege de problemen aan zijn neus voorbij. Klik hier voor de volledige uitslag. KVN