Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Hongarije op dominante wijze van poleposition naar zich toe getrokken. Zijn kampioenschapsrivaal Sebastian Vettel eindigde als tweede.

Op de Hungaroring, waar inhalen zonder groot snelheidsverschil een hels karwei is, had Hamilton zaterdag al een belangrijke slag geslagen door pole te pakken in de verregende kwalificatie. De regen leek zijn team Mercedes daarbij in de kaart te spelen, want in de droge vrijdagtrainingen was Ferrari sneller geweest, en de Hongaarse omloop zou Ferrari’s SF71H sowieso beter op het lijf geschreven moeten zijn.

De verwachting was dan ook dat het wel eens spannend kon worden met de Ferrari’s op de tweede startrij, achter de beide Mercedessen, maar ook dat het op de zondag droge en hete Hungaroring bij de start of middels strategie zou moeten gebeuren voor de Scuderia. Ferrari splitte de strategie dan ook, met Kimi Räikkönen die van P3 op ultrasofts zou beginnen, en Vettel van P4 op de hardere softs.

Bij de start maakte Vettel gelijk knap een plek goed, buitenom in bocht twee, maar dat was op teamgenoot Räikkönen. Daarna was duidelijk dat het dus op een strategisch steekspel zou uitlopen, met de Mercedessen die op ultrasofts waren vertrokken,Hamilton die zijn koppositie had vastgehouden en al snel een gaatje sloeg naar teamgenoot Valtteri Bottas op P2.

Zoals verwacht gingen Räikkönen en de Mercedes-rijders eerder naar de pits dan Vettel, die zodoende in ronde 25 – na Hamiltons stop – op kop kwam. De Duitser ging vijftien ronden langer door dan Hamilton en zag het gat naar de Brit fluctueren, maar genoeg om de leiding te behouden na een stop was het geen moment.

Door een wat trage stop – de wheel gun linksvoor wilde er niet af – en snelle rondjes van Bottas, kwam hij zelfs weer achter de Fin als derde naar buiten. Zo was de situatie hetzelfde als eerder in de race, met het verschil dat Vettel op versere en snellere banden (ultrasofts) stond dan de al in ronde zestien op softs overgestapte Bottas.

Vettel kreeg van Ferrari te horen dat hij het verschil op de baan zou moeten maken, hetgeen ondanks dat Bottas behoorlijk last had van de slijtage van zijn banden lang niet lukte. Vijf ronden voor het eind, na 25 ronden klem te hebben gezeten, klaarde hij de klus echter alsnog met de nodige moeite.

Vettel hengelde Bottas met DRS binnen op het rechte stuk, met de Mercedes-rijder die de binnenkant verdedigde. Vettel kruiste daarop achterlangs in de aanloop naar bocht twee, ging er langs en hield z’n lijn aan, met Bottas die hem al blokkerende nog raakte ook, maar terwijl Bottas zijn voorvleugel beschadigde leek Vettel geen schade te hebben. Räikkönen glipte er ook gelijk langs bij Bottas.

Red Bulls Daniel Ricciardo probeerde het drie rondjes later nog bij de aangeslagen Bottas, aan de buitenkant in bocht één. Bottas schoot echter door en raakte de Australiër in de flank. Ricciardo, voor wie bocht één eerder in de race een goed jachtgebied was gebleken terwijl hij zich na een mislukte kwalificatie én contact bij de start van P16 terugknokte, haalde Bottas in de laatste ronde alsnog in.

Achter deze top vijf – Hamilton, Vettel, Räikkönen, Ricciardo en Bottas – pakte Toro Rosso’s Pierre Gasly een indrukwekkende zesde plek na een volwassen race. Kevin Magnussen werd zevende, de jarige Fernando Alonso achtste voor het geplaagde McLaren. Zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne – zo toe aan een meevaller – viel uit terwijl hij negende lag.

P9 ging nu naar Carlos Sainz en het laatste puntje was voor Romain Grosjean. De Nederlander Max Verstappen viel na vijf ronden uit met motorpech.