Eigenlijk was de Grand Prix van Singapore na de opwarmronde niet meer spannend. Nico Rosberg moest uit de pitstraat starten en viel later uit. Lewis Hamilton kon daarna zelfs een extra pitstop maken om de race alsnog onbedreigd te winnen. Vettel eindigt als tweede en Ricciardo is derde.

Nog voor de start is Nico Rosbergs race verpest. Zijn koppeling werkt niet goed en hij kan niet starten aan de opstartronde. Daarom start hij uit de pitstraat. Bij de start hoeft Lewis Hamilton van hem niets te duchten. Van niemand niet. Fernando Alonso haalt gelijk beide Red Bulls in, maar verremt zich in de eerste bocht. Snel daarna laat hij Sebastian Vettel er al langs, maar Daniel Ricciardo niet. Dit levert Alonso geen problemen op. Daarachter starten de McLarens goed. Kevin Magnussen haalt aan het einde van de eerste sector Felipe Massa in en Jenson Button, als elfde gestart, kan in zijn spoor mee. In de bocht daarna verremt Magnussen zich, waardoor ook Button moet uitwijken. Hierdoor kan Massa zijn twee verloren posities gelijk weer goedmaken. Magnussen verliest ook posities aan Button en Valtteri Bottas. Rosberg rijdt na de eerste ronde 21e. Kamui Kobayashi start niet aan de Grand Prix van Singapore. 

Rosbergs koppelingsproblemen

Het lukt Rosberg niet om snel terrein goed te maken. Na tien ronden heeft hij alleen Max Chilton ingehaald en rijdt hij al een tijdje achter Marcus Ericsson. Er lijkt van alles mis te zijn met zijn Mercedes. Zo krijgt hij ook te horen dat zijn snelheidsbegrenzer voor de pits het niet doet. Dus of ‘ie in zijn de eerste versnelling niet met meer dan 6500 toeren wil rijden. Iets later is het nog duidelijker als Daniil Kvyat na zijn pitstop achter Rosberg op de baan komt, maar op een kort recht stuk snel daarna ‘m gewoon voorbij rijdt. Tijdens zijn pitstop wordt zijn stuurwiel vervangen. De koppelingsproblemen zijn nog steeds aanwezig. De versnellingsbak springt niet in de eerste versnelling en Rosberg stapt uit.

Eerste pitstops van de koplopers

Na dertien ronden komen Vettel, Alonso én Ricciardo de pits in. Red Bull doet dat zonder problemen. Er verandert ook niets aan de rangorde. Vettels pitstop is wel bijna een seconde langzamer dan die van Alonso: 2,4 om 3,3 seconden. Een ronde later komt Hamilton ook binnen. De Engelsman heeft niets te vrezen van nummer twee Vettel. Hij komt een seconde of twee voor Button de baan op, die nog niet was gestopt.

Na de eerste pitstopserie gebeurt er vrij weinig. Af en toe een inhaalactie in de marge, maar meer niet. Redelijk snel daarna volgt al de tweede pitstopserie. Na 25 ronden stopt Alonso bijvoorbeeld al voor de tweede keer. Vettel, die voor hem rijdt, volgt een ronde later. Tactisch sterk gereden van Ferrari. Op vers rubber is Alonso uit de pits gelijk heel snel en een ronde later rijdt hij daardoor voor Vettel op de tweede plaats. Weer een ronde later komt Hamilton binnen. Zijn stop duurt met 4,7 seconden lang omdat zijn voorvleugel wordt schoongemaakt, maar de voorsprong van de Mercedes-coureur is veel groter dan dat. Ricciardo rijdt dan eerste, maar die moet nog voor de tweede keer stoppen. Die stopt in de 27e ronde en komt als vierde weer de baan op.

Door Hamiltons lange pitstop, en Alonso’s sterke run na zijn tweede stop, is de voorsprong van Hamilton nog maar vier seconden na een kleine dertig ronden. Hamilton, die een stuk zuiniger rijdt dan de rest, rijdt daarna eenvoudig weg bij zijn voormalig teamgenoot.

Neutralisatie

In de eerste helft van de Grand Prix van Singapore gebeurde er eigenlijk niets spannends, behalve dat Rosberg uitviel. Sergio Pérez verliest zijn voorvleugel na 31 ronden als hij achterop Adrian Sutil rijdt, die hem geen ruimte gunt. De vleugel ‘ontploft’ vervolgens als ‘ie onder de Force India terecht komt, waarop de wedstrijdleiding er als de kippen bij is om de race te neutraliseren. Sutil krijgt een vijfsecondenstraf, maar niet voor de botsing met Pérez. Een inhaalactie van de Duitser brengt ‘m naast een Marussia, waarop Sutil in de bocht daarna de Russische auto kan verschalken.

Alonso is de verliezer van de neuralisatie: hij rijdt opeens vierde. Magnussen heeft het tijdens de safety car-periode moeilijk. Zijn drinken is zo heet dat hij zijn mond verbrand en hij probeert zijn handen te koelen door ze om de beurt uit de cockpit te houden.

Herstart

Hoewel alle auto’s achter hem op de snellere band rijden, heeft Hamilton niets van ze te duchten. Na een ronde is zijn voorsprong alweer 3,2 seconden op Vettel. In no-time is de voorsprong groter dan tien seconden. Het verschil in de kwalificatie was misschien klein, maar in de race laat Hamilton geen spaan heel van de concurrentie.

In de marge vinden er nog wel wat positiewisselingen vast. Pérez moest na zijn kapotte voorvleugel achteraan aansluiten, maar weet in twee bochten tijd toch knap Ericsson en Kvyat te verschalken. Een mooie move.

Toch nog een stop

De race wordt weer echt interessant als Hamilton toch nog een pitstop maakt, met acht ronden te gaan en achttien seconden voorsprong. Hij komt hierdoor pal vóór Ricciardo, maar áchter Vettel de baan op, als tweede. Wel heeft hij natuurlijk veel verser rubber. Tijdens zijn eerste ronde na de stop is ‘ie al weg bij Ricciardo en rijdt hij al in de versnellingsbak van Vettel. In de volgende ronde is hij Vettel weer voorbij, omdat ‘ie gewoon veel sneller is.

In alle commotie is Button ondertussen uitgevallen met een ‘total shutdown’. Zijn dashboardscherm gaat opeens op zwart. Deze gaat daarna wel weer aan, maar Button valt, al rijdend in de punten, uit. In de ronde na Hamiltons inhaalactie, is de Engelsman ondertussen twee seconden weg bij Vettel.

De viervoudig wereldkampioen heeft daarna niet de snelheid om Hamilton bij te houden. Ondertussen ziet hij in zijn spiegels Ricciardo steeds groter worden. De Australiër ziet op zijn beurt Alonso steeds dichterbij komen.

Daarachter gebeurt meer, als Vergne op vers rubber als een warm mes door de boter snijdt. Hij heeft weer een tijdstraf aan zijn broek wegens afsnijden, maar laat toch zich van zijn beste kant zien door Räikkönen prachtig in te halen en daarna Bottas voorbij te rijden alsof ‘ie er niet staat. De Fransman rijdt daardoor zesde.

Vanwege de neutralisatie wordt de race een ronde eerder afgevlagd, omdat de Grand Prix al twee uur duurt. Hamilton wint, Vettel houdt zijn tweede plaats en Ricciardo is derde voor Alonso. Daarachter is Massa vijfde. Bottas krijgt in de slotronde een lekke band, verliest zijn zesde plaats en eindigt buiten de punten. Vergne wordt zesde, ook met zijn vijfsecondenstraf. Pérez is zevende voor Räikkönen, Hülkenberg en Magnussen, die profiteert van de pech bij Bottas.

Na de Grand Prix van Singapore gaat Lewis Hamilton weer aan de leiding in het kampioenschap.