Positie | Coureur | Team | Tijd/verschil |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1u37:30,334 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 00:03,98 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 00:09,79 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull | 00:47,92 |
5 | Felipe Massa | Ferrari | 00:52,25 |
6 | Adrian Sutil | Force India | + 1:26.208 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | + 1 ronde |
8 | Michael Schumacher | Mercedes | + 1 ronde |
9 | Kamui Kobayashi | Sauber | + 1 ronde |
10 | Vitaly Petrov | Renault | + 1 ronde |
11 | Sergio Perez | Sauber | + 1 ronde |
12 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1 ronde |
13 | Paul di Resta | Force India | + 1 ronde |
14 | Pastor Maldonado | Williams | + 1 ronde |
15 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 1 ronde |
16 | Heikki Kovalainen | Lotus | + 2 ronden |
17 | Timo Glock | Virgin | + 3 ronden |
18 | Jerome d´Ambrosio | Virgin | + 3 ronden |
19 | Daniel Ricciardo | HRT | + 3 ronden |
20 | Karun Chandhok | Lotus | + 4 ronden |
21 | Vitantonio Liuzzi | HRT | + 16 ronden |
22 | Jenson Button | McLaren | + 18 ronden |
23 | Rubens Barrichello | Williams | + 37 ronden |
24 | Nick Heidfeld | Renault | + 50 ronden |
Race: Hamilton verslaat Alonso en Webber
Formule1
Daan de Geus
24 juli 2011
Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Duitsland gewonnen. De McLaren-coureur dankt zijn tweede zege van het jaar aan zijn eigen strijdlustige optreden en een goede pitstopstrategie.
Hamilton pakte gelijk bij de start de koppositie af van polesitter Mark Webber, terwijl de als derde vertrokken Vettel bij het gedrang in de eerste paar bochten werd verschalkt door Ferrari-kopman Fernando Alonso.
Het drietal Hamilton, Webber en Alonso maakte vervolgens de dienst uit. Hamilton voerde het veld in de openingsfase aan, met Webber daar achter.
Alonso volgde als derde, maar niet nadat hij deze positie in ronde twee verloor aan Vettel doordat hij te wijd ging. De Spanjaard nam in ronde acht echter wraak door Vettel knap uit te remmen in de eerste bocht na start/finish.
Van de topdrie was Webber de eerste om de pits in te gaan, en dat was op dat moment ook de juist keuze.
De Australiër zocht in ronde vijftien de pits op en kwam daarna met een relatief vrije baan voor zich weer naar buiten. Hij reed toen een paar snelle ronden en Hamilton en Alonso kwamen zodoende achter hem terecht na hun stops.
Tijdens de volgende fase van de race reed het drietal in volgorde verder, totdat Webber in de 31e ronde wederom de eerste was om de pits op te zoeken.
Helaas voor de Red Bull-coureur pakte zijn iets vroegere stop dit keer niet goed uit, want Hamilton kwam een ronde later – na zijn eigen pitsbezoek – vlak voor hem weer de baan op. Webber probeerde de Engelsman nog wel buitenom in bocht twee te grazen te nemen, maar Hamilton wilde daar niets van weten en sloeg de aanval af.
Diezelfde Hamilton toonde zich een ronde later daadkrachtiger, door op dezelfde wijze de net uit de pits rijdende Alonso te verschalken.
Alonso was vanaf de eerste plek naar binnen gedoken en hield die ook bij het uitrijden van de pitlane vast, maar was te passief bij het uitaccelereren van de eerste bocht waardoor Hamilton hem buitenom kon passeren in bocht twee en de leiding over nam.
Vanaf dat moment verandere de racec voor de topdrie in een strategisch steekspel. Alle drie de rijders hadden namelijk nog niet op de medium-banden gereden en moesten dus nog een keer naar de pits, waarvoor ze naarmate de race vorderde natuurlijk steeds minder tijd voor hadden.
De eerste om naar binnen te duiken was in dit geval Hamilton. Hij maakte in ronde 51 – met nog negen ronden te gaan – zijn derde en laatste stop. Het bleek de juiste keuze, want de beslissing van Alonso en Webber om langer door te rijden betaalde zich niet uit: hun banden waren te erg afgesleten om de tijden die Hamilton op zijn nieuwe (en hardere) Pirelli’s reed te evenaren.
Als gevolg hiervan kwam de tijdelijk op kop rijdende Alonso na zijn stop weer achter Hamilton terecht, terwijl Webber zelfs achter Hamilton én Alonso eindigde nadat hij vier ronden voor het vallen van de vlag eindelijk zijn laatste stop maakte.
Achter dit trio waren het Massa en Vettel die eigenlijk de gehele race om de vierde plek vochten. Vettel lag lang achter Massa, maar het tweetal dook in de voorlaatste ronde naar binnen om verplicht over te schakelen op de mediums. Massa’s stop was echter minder goed dan die van Vettel, waardoor de Duitser hem in de pits passeerde en toch de vierde plek nog in de wacht sleepte.
Buiten de top vijf was het Adrian Sutil die een sterk weekend in zijn thuisland bekroonde met de zesde plaats. Hij bleef zijn mede-landgenoten Nico Rosberg en Michael Schumacher daarmee net voor: zij stuurden hun Mercedes-bolides naar plaats zeven en acht.
De negende plek – en twee bijbehorende puntjes – waren een prooi voor Kamui Kobayashi. Geen geringe prestatie van de Sauber-coureur, die de race als zeventiende was begonnen.
Het laatste punt ging naar Vitaly Petrov. De Russische Renault-rijder was de race als negende begonnen en vocht gedurende de zestig ronden aardig wat duels uit, waaronder met de beide Mercedes-rijders, waarna de tiende plek uiteindelijk zijn deel was.
Bekijk hier de volledige uitslag
Gerelateerd nieuws
Het jaar van Lando Norris: tranen van geluk én verdriet in leerzaam en succesvol 2024
27 december 2024 12:36 - Het Jaar van
Piastri streeft naar meer kwalificatiesnelheid voor nieuwe titelambities
26 december 2024 15:00 - Nieuws
Piastri hint op mogelijke spanningen in de toekomst: ‘Je probeert je teamgenoot altijd te verslaan, dat maakt echte vriendschap lastig’
18 december 2024 20:00 - Nieuws
Verstappen wijst kritiek af: ‘Alleen kampioenen begrijpen mijn mentaliteit’
18 december 2024 11:00 - Nieuws