Daan de Geus
6 april 2014
Met een seconde voorsprong heeft Lewis Hamilton zijn teamgenoot Nico Rosberg verslagen in de strijd om de zege in Bahrein. De Mercedes-coureurs maakten het elkaar niet makkelijk, maar waren verstandig genoeg de één-twee van het team niet in gevaar te brengen.
Hoewel Rosberg van pole vertrok, werd hij doordat Hamilton een betere start maakte in de rol van achtervolger gedwongen. De eerste aanval die Rosberg pleegde, volgde een paar bochten later al, maar werd afgeslagen door Hamilton.
De situatie tussen de twee stabiliseerde zich vervolgens, met Hamilton met een nette voorsprong op kop. Rosberg hield echter een andere strategie aan en begon het gat aan het eind van de eerste stint te dichten. In ronde achttien zat hij weer pal achter Hamilton en schoot hij er in bocht één zelfs even langs, maar Hamilton sloeg terug met een tegenaanval in bocht vier.
“Niet netjes”, mopperde Rosberg over de tegenaanval van Hamilton, die hem inderdaad een beetje afkneep, waarna vervolgens het strategische deel van het gevecht van belang werd. Hamilton maakte in ronde negentien een stop. Rosberg volgde twee ronden later, maar zijn poging een gaatje te slaan bleek niet succesvol: Hamilton zat er weer voor, en dat met een marge van vijf seconden.
Herhaling
Na een (vooraan) rustige middensectie van de race, bracht de safety car de spanning weer helemaal terug. Na een neutralisatie werd de race met nog tien ronden te gaan weer vrijgegeven, en hoewel Mercedes haar coureurs wel had opgeroepen de één-twee toch ‘alsjeblieft niet in gevaar te brengen’, brandde de strijd weer los. Rosberg, op de zachte banden, probeerde het gelijk weer bij de op harder schoeisel rijdende Hamilton. Laatstgenoemde sloeg de aanval wederom af, maar was er nog niet. In ronde 52 (van de 57) probeerde Rosberg het weer bij het ingaan van bocht één en in de opvolgende bochten, maar Hamilton dwong hem net genoeg naar de zijkant om Rosberg van het gas te doen gaan. In ronde 53 volgde Rosbergs laatste poging. In bocht één schoot hij langs Hamilton, maar ook nét te ver door! De Duitser hield de druk er daarna wel op, maar Hamilton hield het hoofd koel en legde beslag op de zege. Strijdlust
Op gepaste afstand van het Mercedes-duo had zich ondertussen een race ontvouwd die ook zonder de prestige van het strijden om de zege zeer enerverend was. Sergio Pérez haalde voor Force India – voor het eerst sinds 2009 – een podiumplek op P3, ondanks de late dreiging van Daniel Ricciardo, die gevolgd werd door Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel, het Williams-duo en de Ferrari’s. Ook al deze heren hadden zich echter van hun meest strijdlustige kant laten zien. Zo vochten Pérez en Hülkenberg eerder in de race op het scherpst van de snede met elkaar en de elkaar bestrijdende Williams-coureurs Felipe Massa en Valtteri Bottas, waarbij Hülkenberg zelfs een keer bijna werd geraakt door Pérez, terwijl Massa en Bottas elkaar evenmin cadeautjes gaven. Hülkenberg had het verder al flink aan de stok gehad met zijn gebruikelijke rivaal Fernando Alonso, terwijl Ricciardo in zijn Red Bull aan het begin van de race langs teamgenoot Vettel werd gelaten, alvorens er later weer achter te komen maar de Duitser – van wie gezegd moet worden dat hij zich in duel met Ricciardo net gedroeg – in de slotronden weer voorbij te steken en een tegenaanval af te slaan. Ook het Ferrari-duo toonde zich ondanks een matig resultaat, want zo mogen de negende en tiende plek wel genoemd worden, strijdlustig. Alonso vocht zoals gezegd met Hülkenberg en Räikkönen was in het begin ronden lang een luis in de pels van Ricciardo. Crash
Behalve flink wat duels, was er ook een crash die voor spektakel zorgde. In ronde 41 lette Pastor Maldonado niet op bij het verlaten van de pits en raakte en lanceerde de bocht één indraaiende Gutiérrez, die door de lucht vloog en een zijwaartse koprol met soort van kurkentrekker maakte, alvorens hard met zijn Sauber op het asfalt te slaan. De Mexicaan kon gelukkig ongedeerd uitstappen, al wist hij niet precies te vertellen wat er nou gebeurd was. Het was hoe dan ook een flinke klap, al kwam die voor de neutrale liefhebber op precies het goede moment, want het was dus de opvolgende safety car die ervoor zorgde dat de Grand Prix van Bahrein spannend bleef tot en met het vallen van de vlag.
Na een (vooraan) rustige middensectie van de race, bracht de safety car de spanning weer helemaal terug. Na een neutralisatie werd de race met nog tien ronden te gaan weer vrijgegeven, en hoewel Mercedes haar coureurs wel had opgeroepen de één-twee toch ‘alsjeblieft niet in gevaar te brengen’, brandde de strijd weer los. Rosberg, op de zachte banden, probeerde het gelijk weer bij de op harder schoeisel rijdende Hamilton. Laatstgenoemde sloeg de aanval wederom af, maar was er nog niet. In ronde 52 (van de 57) probeerde Rosberg het weer bij het ingaan van bocht één en in de opvolgende bochten, maar Hamilton dwong hem net genoeg naar de zijkant om Rosberg van het gas te doen gaan. In ronde 53 volgde Rosbergs laatste poging. In bocht één schoot hij langs Hamilton, maar ook nét te ver door! De Duitser hield de druk er daarna wel op, maar Hamilton hield het hoofd koel en legde beslag op de zege. Strijdlust
Op gepaste afstand van het Mercedes-duo had zich ondertussen een race ontvouwd die ook zonder de prestige van het strijden om de zege zeer enerverend was. Sergio Pérez haalde voor Force India – voor het eerst sinds 2009 – een podiumplek op P3, ondanks de late dreiging van Daniel Ricciardo, die gevolgd werd door Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel, het Williams-duo en de Ferrari’s. Ook al deze heren hadden zich echter van hun meest strijdlustige kant laten zien. Zo vochten Pérez en Hülkenberg eerder in de race op het scherpst van de snede met elkaar en de elkaar bestrijdende Williams-coureurs Felipe Massa en Valtteri Bottas, waarbij Hülkenberg zelfs een keer bijna werd geraakt door Pérez, terwijl Massa en Bottas elkaar evenmin cadeautjes gaven. Hülkenberg had het verder al flink aan de stok gehad met zijn gebruikelijke rivaal Fernando Alonso, terwijl Ricciardo in zijn Red Bull aan het begin van de race langs teamgenoot Vettel werd gelaten, alvorens er later weer achter te komen maar de Duitser – van wie gezegd moet worden dat hij zich in duel met Ricciardo net gedroeg – in de slotronden weer voorbij te steken en een tegenaanval af te slaan. Ook het Ferrari-duo toonde zich ondanks een matig resultaat, want zo mogen de negende en tiende plek wel genoemd worden, strijdlustig. Alonso vocht zoals gezegd met Hülkenberg en Räikkönen was in het begin ronden lang een luis in de pels van Ricciardo. Crash
Behalve flink wat duels, was er ook een crash die voor spektakel zorgde. In ronde 41 lette Pastor Maldonado niet op bij het verlaten van de pits en raakte en lanceerde de bocht één indraaiende Gutiérrez, die door de lucht vloog en een zijwaartse koprol met soort van kurkentrekker maakte, alvorens hard met zijn Sauber op het asfalt te slaan. De Mexicaan kon gelukkig ongedeerd uitstappen, al wist hij niet precies te vertellen wat er nou gebeurd was. Het was hoe dan ook een flinke klap, al kwam die voor de neutrale liefhebber op precies het goede moment, want het was dus de opvolgende safety car die ervoor zorgde dat de Grand Prix van Bahrein spannend bleef tot en met het vallen van de vlag.
Gerelateerd nieuws
Sprintkwalificatie GP São Paulo: Pole Piastri, Norris vuurt ook waarschuwingsschot af
01 november 2024 20:24 - GP São Paulo
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Wolff blij met strijd Norris en Verstappen: ‘Hebben er allemaal profijt van’
30 oktober 2024 19:00 - GP São Paulo
Mercedes moet ontwikkelingen noodgedwongen stopzetten na torenhoge kosten door crashes
30 oktober 2024 11:00 - Nieuws