Sutton Images
Daan de Geus
14 mei 2017
Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Spanje gewonnen na een bikkelharde strijd die zowel op de baan als aan de pitmuur werd uitgevochten.
Heel Nederland hoopte natuurlijk, net als vorig jaar, op een verrassing van Max Verstappen. Vorig jaar won hij mede nadat de twee Mercedessen elkaar er in de eerste ronde afketsten, dit keer is het echter Verstappen zelf die bij een race-incident in de eerste ronde betrokken is.
Het betekent einde verhaal voor Räikkönen en Verstappen, terwijl Bottas door kan op de derde plek, nadat Ferrari’s Sebastian Vettel bij de start de leiding over heeft genomen van polesitter Lewis Hamilton. Tussen die twee ontspint zich vervolgens een lang en hard gevecht. Het is daarbij Vettel die het eerst de pits induikt en zijn softs inruilt voor een nieuw setje van hetzelfde rubber. Hamilton blijft meer dan een handvol langer buiten, maar ziet zijn voorsprong op Vettel – die terugviel naar P4, maar al snel opklom naar P3 – steeds kleiner worden. Het betekent dat Hamilton na zijn stop, in rondje 22, als derde naar buiten komt, achter Bottas en Vettel. Op versleten banden lijkt het aan Bottas om tijd te winnen voor zijn in de achtervolging zijnde teamgenoot Hamilon, die in tegenstelling tot Vettel op mediums rijdt, maar de pace kan volgen. Bottas houdt Vettel bij diens eerste serieuze poging nog achter zich, maar met een geweldige inhaalactie – inclusief schijnbewegingen en met twee wielen door het gras! – rekent Vettel binnen een paar rondjes op spectaculaire wijze af met Bottas en neemt hij het initiatief zo terug in handen. Wiel-tegen-wiel
Mercedes wil dat Hamilton in de ronden reageert en op zijn (tragere) mediums zijn best doet eenzelfde tempo te rijden als Vettel, zodat hij dan later op softs – omdat Vettel zijn laatste stint conform het reglement dan verplicht op mediums moet doen – nog alle kans heeft om te winnen. “Dat lukt me niet op deze banden, jongens”, antwoordt Hamilton echter, vlak voor dan de volgende reeks pitstops zich aandient. Dit keer is het Hamilton die als eerste gaat, en inderdaad een setje softs krijgt. De voorsprong van Vettel? Ongeveer genoeg voor een stop. Een rondje later volgt Vettel dan gelijk. Het blijkt net, nét, genoeg. Bij het uitkomen van de pits zit hij naast Hamilton, bij het ingaan van bocht één zit hij er ogenschijnlijk een fractie achter, maar Vettel heeft de binnenlijn. Ze raken elkaar heel licht, wat Hamilton net naast de baan brengt. “Dat was gevaarlijk”, klinkt het boos uit Hamiltons cockpit, maar de strijd is nog niet gestreden. Hij is sneller dan Vettel, maakt zich op voor de inhaalactie, wil even geen advies van de pitmuur horen en heropent de jacht. In ronde 41 blijft het bij kijken, maar in rondje 43 doet Hamilon het: met wat hulp van DRS hengelt hij Vettel binnen op het rechte stuk. De Duitser verdedigt de binnenkant, maar Hamilton doet het nu wél buitenom. Hij pakt de leiding en staat die, ondanks verdere vrees over de banden, niet meer af. De rest
Hamilton wint zo, voor Vettel en Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo, die de derde plek erft na het uitvallen van Bottas met vermoedelijke motorpech. Force India doet geweldige zaken met de vierde en vijfde plek, voor Renaults Nico Hülkenberg. De zevende positie is voor thuisrijder Carlos Sainz, terwijl zijn teamgenoot Daniil Kvyat negende wordt nadat Haas-coureur Kevin Magnussen op het eind nog buiten de punten valt door een lekke band. Daar tussenin zit Pasal Wehrlein, die een afwijkende strategie van Sauber perfect uitvoert en na een enorm middenmootduel met de eerder genoemde coureurs Saubers eerste punten van het jaar pakt. Haas-coureur Romain Grosjean pakt op P10 het laatste puntje. Fernando Alonso, die zaterdag nog schitterde, eindigt buiten de punten op P12. Zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne valt uit na een botsing met Felipe Massa.
Drie breed gaan ze de eerste bocht in: Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen en Verstappen. Het aloude ‘drie is teveel’ blijkt wederom waar. Bottas zit zo ver naar binnen als hij kan, maar raakt Räikkönen, die naar buiten wordt geduwd en tegen Verstappen aan klettert.
Hamilton vs Vettel
Het betekent einde verhaal voor Räikkönen en Verstappen, terwijl Bottas door kan op de derde plek, nadat Ferrari’s Sebastian Vettel bij de start de leiding over heeft genomen van polesitter Lewis Hamilton. Tussen die twee ontspint zich vervolgens een lang en hard gevecht. Het is daarbij Vettel die het eerst de pits induikt en zijn softs inruilt voor een nieuw setje van hetzelfde rubber. Hamilton blijft meer dan een handvol langer buiten, maar ziet zijn voorsprong op Vettel – die terugviel naar P4, maar al snel opklom naar P3 – steeds kleiner worden. Het betekent dat Hamilton na zijn stop, in rondje 22, als derde naar buiten komt, achter Bottas en Vettel. Op versleten banden lijkt het aan Bottas om tijd te winnen voor zijn in de achtervolging zijnde teamgenoot Hamilon, die in tegenstelling tot Vettel op mediums rijdt, maar de pace kan volgen. Bottas houdt Vettel bij diens eerste serieuze poging nog achter zich, maar met een geweldige inhaalactie – inclusief schijnbewegingen en met twee wielen door het gras! – rekent Vettel binnen een paar rondjes op spectaculaire wijze af met Bottas en neemt hij het initiatief zo terug in handen. Wiel-tegen-wiel
Mercedes wil dat Hamilton in de ronden reageert en op zijn (tragere) mediums zijn best doet eenzelfde tempo te rijden als Vettel, zodat hij dan later op softs – omdat Vettel zijn laatste stint conform het reglement dan verplicht op mediums moet doen – nog alle kans heeft om te winnen. “Dat lukt me niet op deze banden, jongens”, antwoordt Hamilton echter, vlak voor dan de volgende reeks pitstops zich aandient. Dit keer is het Hamilton die als eerste gaat, en inderdaad een setje softs krijgt. De voorsprong van Vettel? Ongeveer genoeg voor een stop. Een rondje later volgt Vettel dan gelijk. Het blijkt net, nét, genoeg. Bij het uitkomen van de pits zit hij naast Hamilton, bij het ingaan van bocht één zit hij er ogenschijnlijk een fractie achter, maar Vettel heeft de binnenlijn. Ze raken elkaar heel licht, wat Hamilton net naast de baan brengt. “Dat was gevaarlijk”, klinkt het boos uit Hamiltons cockpit, maar de strijd is nog niet gestreden. Hij is sneller dan Vettel, maakt zich op voor de inhaalactie, wil even geen advies van de pitmuur horen en heropent de jacht. In ronde 41 blijft het bij kijken, maar in rondje 43 doet Hamilon het: met wat hulp van DRS hengelt hij Vettel binnen op het rechte stuk. De Duitser verdedigt de binnenkant, maar Hamilton doet het nu wél buitenom. Hij pakt de leiding en staat die, ondanks verdere vrees over de banden, niet meer af. De rest
Hamilton wint zo, voor Vettel en Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo, die de derde plek erft na het uitvallen van Bottas met vermoedelijke motorpech. Force India doet geweldige zaken met de vierde en vijfde plek, voor Renaults Nico Hülkenberg. De zevende positie is voor thuisrijder Carlos Sainz, terwijl zijn teamgenoot Daniil Kvyat negende wordt nadat Haas-coureur Kevin Magnussen op het eind nog buiten de punten valt door een lekke band. Daar tussenin zit Pasal Wehrlein, die een afwijkende strategie van Sauber perfect uitvoert en na een enorm middenmootduel met de eerder genoemde coureurs Saubers eerste punten van het jaar pakt. Haas-coureur Romain Grosjean pakt op P10 het laatste puntje. Fernando Alonso, die zaterdag nog schitterde, eindigt buiten de punten op P12. Zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne valt uit na een botsing met Felipe Massa.