Race: Räikkönen wint spektakelstuk in Austin
Racepictures
Voor het eerst in meer dan vijf jaar tijd heeft Kimi Räikkönen een Grand Prix gewonnen. De Finse veteraan won de race in Amerika na een zinderend duel met Max Verstappen en Lewis Hamilton in de slotfase. Hamilton moet zijn kampioensfeestje daardoor in ieder geval nog een week uitstellen.
Lewis Hamilton kwam akelig dicht bij de titel in Austin. De Mercedes-coureur ging na de pitstops aan de leiding, maar moest door bandenslijtage een extra stop maken. Hij viel daardoor terug naar P4 en kon daarna op verse banden aan een inhaalslag beginnen. Hamilton kwam tot aan de twee leiders; passeren zat er echter niet meer in. Even passeerde hij Max Verstappen buitenom, maar de Nederlander vocht zich knap terug.
Hamilton scoort met zijn derde plaats vijftien punten, Vettel – gefinisht op P4 – twaalf. De titelstrijd is daardoor nog niet beslist en gaat in ieder geval door tot Mexico, volgende week.
Hamiltons dag begon al moeilijk, vandaag in Austin. Bij de start komt Räikkönen namelijk beter weg; hij zet zijn Ferrari aan de binnenkant en neemt zo de leiding over van Hamilton. Vettel komt redelijk weg en blijft vijfde. Hij zet meteen zijn zinnen op Ricciardo’s vierde positie, maar komt er niet voorbij. Vettel doet in de openingsronde een poging, maar raakt de Red Bull en spint. Het laatste sprankje hoop op de titel lijkt op dat moment te vergaan, want Vettel valt terug naar P15. In het middenveld gaat het twee keer flink mis in de openingsronde. In de S-bochten hebben Stroll en Alonso contact, waarbij Alonso uitvalt en Stroll bestraft wordt, terwijl Grosjean en Leclerc elkaar raken aan het eind van het rechte stuk. Grosjean moet zijn Haas in de pits parkeren. Leclerc kan zijn weg vervolgen op P17, maar valt later in de race alsnog uit. Max Verstappen profiteert van alle chaos: hij klimt vanaf P18 binnen één ronde op naar een plek in de top tien. Teamorders Mercedes
In ronde 9 slaat het noodlot toe voor Daniel Ricciardo. Zijn Red Bull valt uit het niets stil, waardoor de Australiër zijn auto langs de kant moet parkeren. De wedstrijdleiding kiest voor een virtual safetycar en daar maakt Hamilton direct gebruik van. Hij duikt naar binnen en maakt een vroege stop, wisselt naar soft en denkt dat hij daarop de race kan uitrijden. Hamilton komt op P3 terug de baan op, vlak achter Bottas. De Fin maakt zijn rol als wingman wederom waar: hij laat Hamilton zonder enige moeite passeren. Hamilton gaat er daarna goed voor zitten en rijdt het gat dicht naar Räikkönen op P1. In ronde twintig zit de Brit binnen schootsafstand van de Ferrari en kan hij met DRS echt op de staart van Räikkönen komen. Hamilton dringt aan, maar hoeft geen inhaalmanoeuvre te doen omdat Räikkönen in ronde 22 de pits in duikt. Hamilton komt daardoor voor het eerst in de race aan de leiding te rijden, voor Bottas, Verstappen en Vettel – die allemaal nog moeten stoppen. In de ronden daarna komen Verstappen, Bottas en Vettel binnen, waardoor de rangorde zich herstelt. Halverwege de race heeft Hamilton de leiding, voor Räikkönen, Verstappen, Bottas en Vettel. Daarachter rijden beide Renaults, de Force India’s en Magnussen in de punten. Extra stop Hamilton
Hamiltons achterbanden vertonen na dertig ronden de eerste tekenen van slijtage. Hij heeft dan nog een halve race te gaan en spaart waar mogelijk zijn voorbanden, maar het is niet genoeg. Räikkönen rijdt het gat dicht naar de Mercedes met Verstappen op zijn hielen. Mercedes besluit in ronde 38 om Hamilton naar binnen te halen, waardoor de kampioenskandidaat terugvalt naar de vierde plek. Räikkönen, Verstappen en Bottas schuiven een plaatsje op. Hamilton maakt zich op verse banden vanaf P4 op voor zijn laatste stint. Bottas gaat opnieuw voor hem aan de kant, waardoor de Brit de derde plaats in de schoot geworpen krijgt. Hamilton heeft op dat moment nog vijftien ronden om een gat van tien seconden naar de koppositie dicht te rijden. Hij rijgt de snelste ronden aaneen en komt met rasse schreden dichter bij de twee koplopers. Zinderend slot
In de slotfase van de race heeft Hamilton de aansluiting gevonden bij Räikkönen en Verstappen, het leidende tweetal. Daarachter zit Vettel op de staart van Bottas. Hamilton probeert Verstappen buitenom in te halen maar slaagt daar niet in, waardoor Verstappen en Räikkönen definitief afstand van hem nemen. Räikkönen heeft door dat duel genoeg marge en kan naar de overwinning rijden: de Fin wint voor het eerst na 113 wedstrijden weer eens een race. Verstappen wordt tweede, Hamilton derde. Vettel steekt Bottas in de slotfase nog voorbij en eindigt als vierde, Bottas wordt vijfde. Achter de top vijf eindigen de Renaults van Hülkenberg en Sainz op zes en zeven, gevolgd door Ocon, Magnussen en Pérez.
Bliksemstart RäikkönenHamiltons dag begon al moeilijk, vandaag in Austin. Bij de start komt Räikkönen namelijk beter weg; hij zet zijn Ferrari aan de binnenkant en neemt zo de leiding over van Hamilton. Vettel komt redelijk weg en blijft vijfde. Hij zet meteen zijn zinnen op Ricciardo’s vierde positie, maar komt er niet voorbij. Vettel doet in de openingsronde een poging, maar raakt de Red Bull en spint. Het laatste sprankje hoop op de titel lijkt op dat moment te vergaan, want Vettel valt terug naar P15. In het middenveld gaat het twee keer flink mis in de openingsronde. In de S-bochten hebben Stroll en Alonso contact, waarbij Alonso uitvalt en Stroll bestraft wordt, terwijl Grosjean en Leclerc elkaar raken aan het eind van het rechte stuk. Grosjean moet zijn Haas in de pits parkeren. Leclerc kan zijn weg vervolgen op P17, maar valt later in de race alsnog uit. Max Verstappen profiteert van alle chaos: hij klimt vanaf P18 binnen één ronde op naar een plek in de top tien. Teamorders Mercedes
In ronde 9 slaat het noodlot toe voor Daniel Ricciardo. Zijn Red Bull valt uit het niets stil, waardoor de Australiër zijn auto langs de kant moet parkeren. De wedstrijdleiding kiest voor een virtual safetycar en daar maakt Hamilton direct gebruik van. Hij duikt naar binnen en maakt een vroege stop, wisselt naar soft en denkt dat hij daarop de race kan uitrijden. Hamilton komt op P3 terug de baan op, vlak achter Bottas. De Fin maakt zijn rol als wingman wederom waar: hij laat Hamilton zonder enige moeite passeren. Hamilton gaat er daarna goed voor zitten en rijdt het gat dicht naar Räikkönen op P1. In ronde twintig zit de Brit binnen schootsafstand van de Ferrari en kan hij met DRS echt op de staart van Räikkönen komen. Hamilton dringt aan, maar hoeft geen inhaalmanoeuvre te doen omdat Räikkönen in ronde 22 de pits in duikt. Hamilton komt daardoor voor het eerst in de race aan de leiding te rijden, voor Bottas, Verstappen en Vettel – die allemaal nog moeten stoppen. In de ronden daarna komen Verstappen, Bottas en Vettel binnen, waardoor de rangorde zich herstelt. Halverwege de race heeft Hamilton de leiding, voor Räikkönen, Verstappen, Bottas en Vettel. Daarachter rijden beide Renaults, de Force India’s en Magnussen in de punten. Extra stop Hamilton
Hamiltons achterbanden vertonen na dertig ronden de eerste tekenen van slijtage. Hij heeft dan nog een halve race te gaan en spaart waar mogelijk zijn voorbanden, maar het is niet genoeg. Räikkönen rijdt het gat dicht naar de Mercedes met Verstappen op zijn hielen. Mercedes besluit in ronde 38 om Hamilton naar binnen te halen, waardoor de kampioenskandidaat terugvalt naar de vierde plek. Räikkönen, Verstappen en Bottas schuiven een plaatsje op. Hamilton maakt zich op verse banden vanaf P4 op voor zijn laatste stint. Bottas gaat opnieuw voor hem aan de kant, waardoor de Brit de derde plaats in de schoot geworpen krijgt. Hamilton heeft op dat moment nog vijftien ronden om een gat van tien seconden naar de koppositie dicht te rijden. Hij rijgt de snelste ronden aaneen en komt met rasse schreden dichter bij de twee koplopers. Zinderend slot
In de slotfase van de race heeft Hamilton de aansluiting gevonden bij Räikkönen en Verstappen, het leidende tweetal. Daarachter zit Vettel op de staart van Bottas. Hamilton probeert Verstappen buitenom in te halen maar slaagt daar niet in, waardoor Verstappen en Räikkönen definitief afstand van hem nemen. Räikkönen heeft door dat duel genoeg marge en kan naar de overwinning rijden: de Fin wint voor het eerst na 113 wedstrijden weer eens een race. Verstappen wordt tweede, Hamilton derde. Vettel steekt Bottas in de slotfase nog voorbij en eindigt als vierde, Bottas wordt vijfde. Achter de top vijf eindigen de Renaults van Hülkenberg en Sainz op zes en zeven, gevolgd door Ocon, Magnussen en Pérez.
Gerelateerd nieuws
Norris bekent schuld: ‘Mijn fout heeft geleid tot het gevecht met Verstappen’
22 oktober 2024 15:30 - Nieuws
Liam Lawson straalt na succesvolle rentree: ‘Had echt geen punten verwacht’
22 oktober 2024 13:30 - GP Verenigde Staten
Esteban Ocon verontschuldigt zich bij Franco Colapinto: ‘Jij had het meer verdiend’
22 oktober 2024 13:00 - GP Verenigde Staten