Race: Schumacher heer en meester
,,Ik ga voor de overwinning.” Dat zegt Renault-coureur Fernando Alonso voor aanvang van de Grand Prix van Frankrijk. Maar die doelstelling haalt hij niet. Het is Michael Schumacher (Ferrari) die met de zege aan de haal gaat op het circuit Magny-Cours. En hoe. Hij dirigeert van start tot finish. Alonso wordt tweede, voor Felipe Massa.
Direct in de openingsfase slaat de van pole-positie gestarte Schumacher een gat. Na twee ronden heeft hij een voorsprong van twee seconden op de rest. Ook Alonso begint voortvarend. Even dringt hij zelfs aan bij Felipe Massa, maar die heeft bij het ingaan van de eerste bocht de betere lijn. Daardoor blijft de topdrie na de start onveranderd – vooraan Michael Schumacher, gevolgd door Felipe Massa en Fernando Alonso. En dat blijft eigenlijk zo tot aan de eerste reeks pitstops. Daarachter vindt vóór die eerste pitstops wel een aantal gevechten plaats. Tussen ondermeer Kimi Raikkonen (McLaren) en Giancarlo Fisichella (Renault), en Mark Webber (Williams) en Pedro de la Rosa (McLaren). Raikkonen en Fisichella zijn in duel voor de zesde plaats, Webber en De la Rosa strijden om de zevende positie. Onderwijl valt Tiago Monteiro uit. De Portugese teamgenoot van Christijan Albers rijdt de MF1 de vernieling in op de kerbstones in de Nürburgring-chicane. Hij is de tweede uitvaller. Voor Takuma Sato zit het er al na zes bochten op, als de hydraulica van de Aguri-Honda er de brui aan geeft. Felipe Massa is in de zestiende ronde van het leidende drietal de eerste die zijn auto de pitstraat inrijdt voor een servicebeurt bij zijn team. Alonso komt een ronde later binnen voor nieuwe banden en brandstof, Schumacher weer een ronde daarna. En dat zorgt ervoor dat Jarno Trulli (Toyota) de leiding in handen krijgt, met teamgenoot Ralf Schumacher op de tweede plaats. Lang kan de Italiaanse coureur daar echter niet van genieten. Welgeteld twee ronden duurt het voordat ook hij de eerste pitstop moet maken. Ralf neemt dan de koppositie over. Hij kan wat langer doorrijden, maar moet uiteindelijk ook de leiding van de wedstrijd weer afstaan. Hij maakt in de 22e ronde zijn eerste pitstop. Die stop verloopt overigens niet geheel probleemloos. Linksachter krijgt een van de monteurs van Toyota de band er niet op. Dat kost de Duitse coureur pakweg vier seconden. Ook Christijan Albers verliest tijd bij zijn eerste pitstop. De Nederlander komt in eerste instantie niet weg. Oorzaak: de eerste versnelling werkt niet. Michael Schumacher heeft van dat alles geen last. De pitstops van de Duitse coureur verlopen vlekkeloos. Wel moet hij na zijn eerste twee stops kortstondig de leiding afstaan. Bij de eerste pitstop, zoals gezegd, aan Trulli en broer Ralf, en bij de tweede aan Alonso. Als hij voor de derde en tevens laatste maal een bezoek brengt aan de pitstraat is de voorsprong die hij heeft opgebouwd echter gigantisch. Genoeg om de leiding ook na de pitstop te behouden. Hij rijdt ruim dertig seconden voor Alonso, die de tweede positie – dankzij de tweestopstrategie van Renault – heeft overgenomen van Felipe Massa. Evenals Schumacher laat Jarno Trulli zich van zijn beste kant zien. Hij maakt geen fouten en rijdt een sterke race, met punten in het vooruitzicht. Maar technisch malheur zorgt ervoor dat de Italiaanse coureur de eindstreep niet haalt. Net zoals Rubens Barrichello, Mark Webber en Jenson Button. Samenvattend: Fernando Alonso kan in de Grand Prix van Frankrijk de daad niet bij het woord voegen. Schumacher is superieur, en loopt in het WK twee punten in op Alonso. Hij heeft nu 79 punten, maar Alonso gaat met 96 punten nog altijd aan de leiding van het wereldkampioenschap. Met de derde plaats loopt Felipe Massa in het coureurskampioenschap ook wat in. Vierde wordt Ralf Schumacher, voor Kimi Raikkonen, Giancarlo Fisichella en Pedro de la Rosa. Nick Heidfeld completeert de topacht. Klik hier voor de complete uitslag. PPB
Direct in de openingsfase slaat de van pole-positie gestarte Schumacher een gat. Na twee ronden heeft hij een voorsprong van twee seconden op de rest. Ook Alonso begint voortvarend. Even dringt hij zelfs aan bij Felipe Massa, maar die heeft bij het ingaan van de eerste bocht de betere lijn. Daardoor blijft de topdrie na de start onveranderd – vooraan Michael Schumacher, gevolgd door Felipe Massa en Fernando Alonso. En dat blijft eigenlijk zo tot aan de eerste reeks pitstops. Daarachter vindt vóór die eerste pitstops wel een aantal gevechten plaats. Tussen ondermeer Kimi Raikkonen (McLaren) en Giancarlo Fisichella (Renault), en Mark Webber (Williams) en Pedro de la Rosa (McLaren). Raikkonen en Fisichella zijn in duel voor de zesde plaats, Webber en De la Rosa strijden om de zevende positie. Onderwijl valt Tiago Monteiro uit. De Portugese teamgenoot van Christijan Albers rijdt de MF1 de vernieling in op de kerbstones in de Nürburgring-chicane. Hij is de tweede uitvaller. Voor Takuma Sato zit het er al na zes bochten op, als de hydraulica van de Aguri-Honda er de brui aan geeft. Felipe Massa is in de zestiende ronde van het leidende drietal de eerste die zijn auto de pitstraat inrijdt voor een servicebeurt bij zijn team. Alonso komt een ronde later binnen voor nieuwe banden en brandstof, Schumacher weer een ronde daarna. En dat zorgt ervoor dat Jarno Trulli (Toyota) de leiding in handen krijgt, met teamgenoot Ralf Schumacher op de tweede plaats. Lang kan de Italiaanse coureur daar echter niet van genieten. Welgeteld twee ronden duurt het voordat ook hij de eerste pitstop moet maken. Ralf neemt dan de koppositie over. Hij kan wat langer doorrijden, maar moet uiteindelijk ook de leiding van de wedstrijd weer afstaan. Hij maakt in de 22e ronde zijn eerste pitstop. Die stop verloopt overigens niet geheel probleemloos. Linksachter krijgt een van de monteurs van Toyota de band er niet op. Dat kost de Duitse coureur pakweg vier seconden. Ook Christijan Albers verliest tijd bij zijn eerste pitstop. De Nederlander komt in eerste instantie niet weg. Oorzaak: de eerste versnelling werkt niet. Michael Schumacher heeft van dat alles geen last. De pitstops van de Duitse coureur verlopen vlekkeloos. Wel moet hij na zijn eerste twee stops kortstondig de leiding afstaan. Bij de eerste pitstop, zoals gezegd, aan Trulli en broer Ralf, en bij de tweede aan Alonso. Als hij voor de derde en tevens laatste maal een bezoek brengt aan de pitstraat is de voorsprong die hij heeft opgebouwd echter gigantisch. Genoeg om de leiding ook na de pitstop te behouden. Hij rijdt ruim dertig seconden voor Alonso, die de tweede positie – dankzij de tweestopstrategie van Renault – heeft overgenomen van Felipe Massa. Evenals Schumacher laat Jarno Trulli zich van zijn beste kant zien. Hij maakt geen fouten en rijdt een sterke race, met punten in het vooruitzicht. Maar technisch malheur zorgt ervoor dat de Italiaanse coureur de eindstreep niet haalt. Net zoals Rubens Barrichello, Mark Webber en Jenson Button. Samenvattend: Fernando Alonso kan in de Grand Prix van Frankrijk de daad niet bij het woord voegen. Schumacher is superieur, en loopt in het WK twee punten in op Alonso. Hij heeft nu 79 punten, maar Alonso gaat met 96 punten nog altijd aan de leiding van het wereldkampioenschap. Met de derde plaats loopt Felipe Massa in het coureurskampioenschap ook wat in. Vierde wordt Ralf Schumacher, voor Kimi Raikkonen, Giancarlo Fisichella en Pedro de la Rosa. Nick Heidfeld completeert de topacht. Klik hier voor de complete uitslag. PPB