Het ging niet bepaald vlekkeloos en vooral in het middelste gedeelte van de race kostte het wat moeite, maar het is zover. Michael Schumacher heeft eindelijk weer eens een overwinning behaald. Zijn eerste echte zege sinds Japan 2004. Fernando Alonso nam genoegen met de tweede plek.

Bij de start lijkt er nog geen vuiltje aan de lucht te zijn. De Duitser heeft een goede start en kan zonder al te veel problemen als eerste de Tamburello-chicane insturen. Jenson Button volgt. Felipe Massa, profiteert van de slechte start van Rubens Barrichello, net als Fernando Alonso. Problemen zijn er wel bij Christijan Albers. Hij stuurt in voor Yuji Ide, die hem pardoes aantikt waarna Albers vier keer over de kop gaat en zijn race beëindigd in de grindbak. Daarop wordt de safetycar het circuit opgestuurd. Albers stapt uit en steekt zijn duim op, om te laten zien dat hij in orde is.

Als de safetycar twee ronden later weer naar binnen gaat wordt Schumachers koppositie totaal niet bedreigd. Barrichello zit wel te slapen, hij laat een gat van meer dan twee seconden vallen en dat is voor hem meteen het begin van het einde. Niet veel later komt Ide voor een langdurige reparatie naar binnen. Hij heeft schade opgelopen bij de touché. Later komt hij nog wel terug op de baan. Dat doet Jarno Trulli niet meer, zijn Toyota wordt achteruit de pitbox ingeduwd. Na acht ronden heeft Schumacher een marge opgebouwd van 2,8 seconde op Button, 4,1 op Massa en 5,6 op Alonso.

Zo gaat het door tot de eerste serie pitstops begint. Het bal wordt geopend door Barrichello, die er maar liefst 15,5 seconde over doet. De tankslang blijkt niet goed te werken, waardoor er gewisseld moet worden en dat kost tijd. Bij Button en Massa gaat het wel goed. Massa komt terug op de baan vlak achter Juan Pablo Montoya, Button zit wel voor de Colombiaan. In ronde twintig, zes omwentelingen na Barrichello’s pitstop, komt Schumacher voor het eerst binnen voor een servicebeurt.

Op het moment dat hij naar binnen gaat heeft hij bijna veertien tellen voorsprong op Alonso. Als hij met een volle tank en nieuwe banden naar buiten rijdt, ligt hij 7,3 seconde achter. De Spanjaard begint met het neerzetten van snelle tijden. Zo snel, dat hij de snelste rondetijd van de race in ronde 23 op zijn naam brengt. De McLarens komen naar binnen, Alonso pakt ondertussen telkens driekwart seconde op Schumacher.

In de 25e ronde is het tijd voor Alonso’s pitstop. Die duurt 9,1 seconde, bijna een volle tel langzamer dan Schumachers stop. De volgorde is dan als volgt: Schumacher, Alonso, Button, Massa, Montoya. Het onderlinge verschil tussen de twee voorsten is 11,7 seconde. De eerste anderhalve seconde heeft de regerend wereldkampioen te pakken. Hij zet die trend voort en knabbelt steeds meer van zijn achterstand af. Het gaat steeds sneller, meer dan een seconde per ronde verliest de Ferrari-coureur. Soms zelfs twee.

Het gaat van kwaad tot erger. Niet alleen met de als sneeuw voor de zon afnemende voorsprong van Schumacher, ook met de race van Button. De Engelsman is weer binnen voor een pitstop en krijgt het teken om weg te rijden. Dus trapt hij op zijn gaspedaal. Terwijl de lollipopman snel zijn ’pannenkoek’ weer naar beneden doet is het al te laat. Button rijdt weg, zijn monteurs vallen over elkaar heen en de benzineslang scheurt in tweeën. Snel remt de Honda-coureur, waarna het resterende deel van de slang uit zijn auto wordt getrokken. Het is een wonder dat de boel niet in de fik vliegt. Na flink wat tijdverlies kan hij zijn weg vervolgen.

Het gaat van kwaad tot erger. Niet alleen met de als sneeuw voor de zon afnemende voorsprong van Schumacher, ook met de race van Button. De Engelsman is weer binnen voor een pitstop en krijgt het teken om weg te rijden. Dus trapt hij op zijn gaspedaal. Terwijl de lollipopman snel zijn ’pannenkoek’ weer naar beneden doet is het al te laat. Button rijdt weg, Buttons monteurs vallen over elkaar heen en de benzineslang scheurt in tweeën. Snel remt de Honda-coureur, waarna het resterende deel van de slang uit zijn auto wordt getrokken. Het is een wonder dat de boel niet in brand vliegt. Na flink wat tijdverlies kan hij zijn weg vervolgen.

Ook Schumacher verliest tijd. Van 4,2 seconde wordt het 2,4 seconde en weer een ronde later zit Alonso in de versnellingsbak van de Ferrari. Zo gaat het een kleine tien ronden verder, met Alonso die vooral in Tosa zijn Renault af en toe naast Schumachers Ferrari probeert te prikken. Het blijft bij speldenprikjes. In ronde 40 komt de Spanjaard binnen voor zijn laatste pitstop. Een ronde later volgt de Duitser. Alonso is vier tienden korter in de pit, maar de Duitser blijft hem toch voor. Door de stops komt Montoya aan de leiding. De koppositie geeft hij weer uit handen als hij zijn laatste stop maakt. Raikkonen doet hetzelfde en valt weg achter het leidende tweetal.

Vooraan speelt zich een herhaling af van wat er voor de pitstops gebeurde. Schumacher en Alonso zitten erg dicht bij elkaar en af en toe probeert Alonso zijn Renault ernaast te zetten. Opnieuw volgt er een speldenprik in de Tosa-bocht. En wederom komt hij er niet langs. Als hij dan twee ronden voor het eind ook nog een stuurfout maakt en wat terrein prijsgeeft, is de koers gelopen. Tot grote vreugde van alles wat Ferrari lief heeft, want de vele Ferrari-supporters gaan uit hun dak.

Achter Schumacher en Alonso pakt Montoya de derde plek. Voor Massa, Raikkonnen, de onopvallende Mark Webber en Jenson Button, die op zondag weer niet goed voor de dag komt. Giancarlo Fisichella sluit een moeizame inhaalrace af op de elfde plek, waardoor hij toch nog een punt pakt.

Klik hier voor de tijden.