Sebastian Vettel heeft de Grand Prix van Singapore gewonnen. De Ferrari-coureur had alles onder controle in een enerverende race, waarin Max Verstappen in de slotfase knap naar P8 sprintte.

Vettel zelf sprintte weg bij de start, zoals hij ook deed bij de twee hervattingen die volgden na safety car-fases. Voor Vettel, die zaterdag ook al heerste in de kwalificatie, waren dat de enige momenten waarop hij echt onder druk stond.

De Duitser zag zijn vroeg opgebouwde voorsprong van meer dan vijf tellen op Daniel Ricciardo vlak voor de eerste neutralisatie – die in ronde dertien begon na een aanvaring tussen Felipe Massa en Nico Hülkenberg – wel wat teruglopen, maar daarna stelde Vettel orde op zaken. Hoewel Ricciardo na de hervatting in ronde negentien een aantal ronden dicht bij Vettel in de buurt bleef, liet Vettel ineens weer het achterste van zijn tong zien toen het mis ging bij Mercedes-coureur en kampioenschapsleider Lewis Hamilton.

Terwijl Hamilton in ronde 27 ineens geen vermogen meer had en aan een pijnlijke – en vrije lange – vrije val door het veld begon, trapte Vettel het gaspedaal prompt nog even in en pakte hij in één ronde twee seconden winst op Ricciardo. Bij Hamilton was het juist het gaspedaal dat niet goed functioneerde. “We zien dat er geen volledig vermogen wordt gevraagd, voelt het gaspedaal vreemd aan?”, vroeg Mercedes aan Hamilton, die reageerde dat hij het toch écht volledig intrapte.

Na ronden lang proberen de boel te resetten, vroeg de tot buiten de punten teruggevallen Hamilton herhaaldelijk toestemming om te mogen stoppen. Mercedes stemde daar mee in, waardoor de coureur die tot vandaag zo hard op zijn tweede titel op rij afstevende dus geen punten pakte.

Teamgenoot Nico Rosberg – ondanks de zege van Vettel nog altijd Hamiltons meest directe rivaal in de stand – profiteerde ervan, maar niet in de mate waarop hij vooraf wellicht had gehoopt. Behalve Vettel en Ricciardo, die ook na de tweede neutralisatie onhoudbaar waren voor de rest, moest Rosberg ook Vettels teamgenoot Kimi Räikkönen nog voor zich dulden. Dat Ferrari en Red Bull het ook op de zondag in Singapore beter voor elkaar hadden dan Mercedes, werd onderstreept doordat Rosberg ook na de tweede neutralisatie – nodig omdat er ineens een man over het circuit wandelde, alvorens uit eigen beweging weer terug achter de vangrails te klimmen – geen vuist kon maken en er niet in slaagde Räikkönen nog aan te vallen. Rosberg loopt daardoor slechts twaalf punten in op Hamilton.

Verstappen
Achter Rosberg eindigde Valtteri Bottas als vijfde voor Williams, al had hij het geluk voor Ricciardo’s Red Bull-teamgenoot Daniil Kvyat te zijn gekomen doordat de timing van de tweede pitstop van de Rus ongelukkig samenviel met de tweede safety car. Wie juist profiteerde van de beide neutralisaties, was Max Verstappen, wiens race aanvankelijk nog een verloren zaak leek doordat hij bleef staan bij de start.

Verstappen kwam om nog onduidelijke redenen niet van zijn plek, waarna hij de pits in werd gerold en vervolgens met een ronde achterstand alsnog op pad werd gestuurd. Verstappen kreeg zijn ronde achterstand echter terug onder de eerste safety car-fase, wat hem terug in de race bracht.

Punten leken op dat moment alsnog een long shot, maar de Nederlander – die op bepaalde momenten de snelste man op de baan was – schoof door pech en uitvalbeurten van anderen toch gestaag naar voren. Toen hij zijn laatste pitstop maakte, lag Verstappen zelfs al even achtste, al viel hij daardoor weer terug naar P12. Verstappen en teamgenoot Carlos Sainz werden echter op super softs gezet door Toro Rosso. Een goede zet, want ze waren de enigen die in de slotfase over het snellere rubber beschikten.

Toen de race in ronde 41 werd hervat, begon het duo met Verstappen voorop aan een sprint naar de finish. Verstappen maakte daarbij kort werk van Felipe Nasr – met een strakke move buitenom – en daarna van Romain Grosjean, door hem na een korte drag race binnendoor te verschalken.

De Nederlander richtte het vizier daarna op Sergio Pérez, die als zevende rondreed voor Force India, maar de Mexicaan was net niet te pakken. Opvallend genoeg vroeg Toro Rosso Verstappen op het eind om de pal achter hem rijdende Sainz er langs te laten. “Max, we moeten de posities omdraaien”, verzocht het team de coureur die een duidelijke reactie gaf: “Nee!”

Een tweede – dringender – verzoek werd ook genegeerd door Verstappen, die dus voor Sainz als achtste finishte, terwijl het laatste puntje nog naar Nasr ging. Over waarom Toro Rosso de teamorder uitvaardigde en het feit dat Verstappen er niet naar luisterde, zal ongetwijfeld nog wel gesproken worden. Desondanks mag Verstappen echter vier punten bijschrijven en staat hij nu gedeeld elfde met Hülkenberg, met dertig punten.