Positie | Coureur | Team | Tijd/verschil |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:39:36.169 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 10.891 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 27.255 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 46.190 |
5 | Felipe Massa | Ferrari | 51.705 |
6 | Jenson Button | McLaren | 1:00.065 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:38.090 |
8 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1 ronde |
9 | Adrian Sutil | Force India | + 1 ronde |
10 | Nick Heidfeld | Renault | + 1 ronde |
11 | Sergio Perez | Sauber | + 1 ronde |
12 | Rubens Barrichello | Williams | + 1 ronde |
13 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 1 ronde |
14 | Paul Di Resta | Force India | + 1 ronde |
15 | Vitaly Petrov | Renault | + 1 ronde |
16 | Kamui Kobayashi | Sauber | + 1 ronde |
17 | Michael Schumacher | Mercedes GP | + 1 ronde |
18 | Pastor Maldonado | Williams | + 1 ronde |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus | + 2 rondes |
20 | Jarno Trulli | Lotus | + 2 rondes |
21 | Timo Glock | Virgin | + 2 rondes |
22 | Jerome d’Ambrosio | Virgin | + 2 rondes |
23 | Vitantonio Liuzzi | HRT | + 2 rondes |
24 | Narain Karthikeyan | HRT | + 3 rondes |
Formule1
Daan de Geus
26 juni 2011
Sebastian Vettel heeft de Grote Prijs van Europa gewonnen. De Duitse Red Bull-coureur bleef Ferrari-rijder Fernando Alonso en zijn eigen teamgenoot Mark Webber voor op het stratencircuit van Valencia.
Vettel vertrok in Valencia van pole en was ook aan het eind van de rit de nummer één. De kampioenschapsleider bouwde gelijk in het begin een voorsprong van enkele tellen op en stond nooit serieus onder druk.
Achter Vettel waren het dus Alonso en Webber die om de tweede plaats vochten en elkaar de gehele race bezig hielden.
Gelijk bij de start raakte dit duo namelijk al in gevecht verwikkeld. De als vierde vertrokken Alonso kwam eigenlijk minder goed weg dan zijn teamgenoot Felipe Massa, die vanaf plek vijf naar voren speerde, maar omdat Webber – die als tweede van start ging – Massa tegenhield, kon Alonso zijn plek terugpakken en vervolgens het duel aangaan met Webber.
Het was stuivertje wisselen tussen de Spanjaard en de Australiër, die door de pitstops zowel in een strategisch steekspel als – bij tijd en wijle – op de baan met elkaar aan het strijden waren.
Webber lag in de beginfase voor, maar Alonso slaagde erin het gat te dichten en zat regelmatig dichtbij genoeg om zijn verstelbare achtervleugel te gebruiken, al was het lang niet genoeg Webber te passeren.
Pas na de eerste serie pitstops kon thuisrijder Alonso zijn rivaal verschalken. In ronde 21 profiteerde de Ferrari-coureur ervan dat Webber op meer versleten banden reed en schudde hij een goede inhaalactie uit zijn mouw door de Red Bull-rijder te passeren.
Na de tweede reeks stops lag Webber weer voor, omdat Alonso een ronde te lang was doorgegaan op oude banden en zodoende veel tijd had verloren tijdens zin in-lap.
Daarna bleef de volgorde lange tijd ongewijzigd, totdat Webber in ronde 43 – met nog veertien ronden te gaan – voor de derde en laatste keer voor nieuw rubber naar binnen ging. Alonso nam zo de tweede plek weer over en had drie ronden later een gat opgebouwd dat groot genoeg was om ook na zijn derde stop nog voor te liggen op Webber, die de jacht daarna opende maar er niet meer voorbijkwam, waarbij hij uiteraard ook niet werd geholpen doordat hij in de laatste paar ronden met een versnellingsbakprobleem te maken kreeg.
Buiten de topdrie was het Lewis Hamilton die beslag legde op de vierde plaats. De McLaren-coureur was als derde vertrokken, maar verloor dus een plek aan Alonso bij de start. Hij kon zich daarna niet meer naar het podium vechten, hetgeen ook kwam omdat hij het moeilijk had met zijn Pirelli-banden.
Massa eindigde op plaats vijf, met een onopvallende Jenson Button achter zich op plek zes. Button, die twee weken geleden in Canada nog op geweldige wijze wist te winnen, kwam niet in het verhaal voor en had bovendien ook nog een probleem met KERS dat hem dwars zat.
De zevende plek was een prooi voor een vrij anoniem rijdende Nico Rosberg. Achter hem eindigde de Spanjaard Jaime Alguersuari in zijn Toro Rosso voor de tweede race op rij als achtste.
Adrian Sutil nam namens Force India twee punten mee met een negende plek, welke hij mede dankte aan een goede start vanaf de tiende plaats, waarbij hij Nick Heidfeld gelijk te grazen nam. Diezelfde Heidfeld stuurde zijn Renault uiteindelijk naar het laatste puntje.
Buiten de toptien grepen de beide Saubers en Williams naast de punten. Ook Michael Schumacher kwam niet tot scoren. Hij eindigde – na een aanvaring met Vitaly Petrov bij het uitkomen van de pitstraat, waarbij hij schade aan zijn voorvleugel opliep – niet hoger dan zeventiende.
De beste van de ‘nieuwe’ teams, de renstallen die vorig jaar hun debuut maakten, was wederom Heikki Kovalainen in zijn Lotus. Hij bleef zijn teamgenoot Jarno Trulli voor, net als de beide Virgins – met Timo Glock voor de Belg Jérôme d’Ambrosio – en het HRT-duo.
Uitslag
Gerelateerd nieuws
Helmut Marko slaat alarm: ‘Verstappen volstrekt kansloos in Las Vegas’
22 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Verstappen bezorgd na openingsdag in Las Vegas: ‘Zitten er behoorlijk ver naast’
22 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Red Bull in nood? Verkeerde vleugel veroorzaakt problemen in Vegas
22 november 2024 10:30 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas