Sebastian Vettel heeft de zeer enerverende Grand Prix van Monaco op zijn naam geschreven. De Red Bull-coureur was Fernando Alonso en Jenson Button net te snel af in een incidentrijke wedstrijd.

De race in het Prinsdom bestond dit jaar uit twee delen: het eerste part van de race duurde 72 ronden lang, totdat de rode vlag werd getoond en de wedstrijd werd stilgelegd na een crash in een groepje van een vijftal auto’s. Het tweede deel van de race was vervolgens een sprint van vijf ronden, waarin Vettel zijn tegenstrevers achter zich wist te houden.

Dat Vettel erin slaagde te triomferen in Monte Carlo, stond gedurende grote delen van de race echter helemaal niet vast, want hij moest er behoorlijk voor vechten. Hoewel de Duitser gelijk wegspeerde bij de start en een gat sloeg naar zijn achtervolgers, moest hij na een slechte pitstop – veroorzaakt doordat de bandenwarmers nog om zijn nieuwe Pirelli’s zaten – de koppositie namelijk aan Button laten.

Diezelfde Button, die ervoor gekozen had een tweede setje van de superzachte banden te gebruiken, bleef vervolgens op kop tot hij in de 33e ronde nogmaals naar de pits ging en Vettel weer voor zich moest dulden. De timing van Buttons stop was echter ongunstig, want een ronde later kwam de safetycar de baan op en hier spande Vetttel weer garen bij, net als Alonso, die redelijk ongezien naar de tweede plaats wist te sluipen, waarna er vanaf ronde 62 een drieweg gevecht tussen deze heren van start ging.

Alonso deed zijn best Vettel te passeren, maar kon de Duitser niet verschalken, terwijl Button er op zijn beurt niet in slaagde Alonso te pakken.

Het duel tussen de drie koplopers werd daarna, in ronde 72, onderbroken doordat het misging in het groepje van vijf rijders dat vocht om de zesde plaats, waarbij Buemi en Petrov met elkaar botsten en hun bolides in de muur parkeerden.

Na een rollende herstart van achter de safetycar, was Vettel het scherpst. De Duitser sloeg een klein gaatje en dat was genoeg om Alonso de rest van de race achter zich te laten. Button, die had zitten slapen bij de hervatting, moest hierdoor genoegen nemen met plek drie.

De vierde plaats was er voor Mark Webber, voor wie het een zware middag was. De Red Bull-rijder moest bij zijn eerste pitstop namelijk in de rij aansluiten omdat Vettel er nog stond en zijn eigen pitcrew niet paraat was. De Australiër was hierdoor teruggevallen tot de veertiende plaats, maar wist nog tien plekjes goed te maken, mede door in de voorlaatste ronde Kamui Kobayashi – die hierdoor uiteindelijk als vijfde eindigde – bij het aanremmen van de chicane na de tunnel te passeren.

Kobayashi is trouwens nog ‘under investigation’ door de wedstrijdleiding, dus zijn resultaat staat nog niet vast. Hetzelfde geldt voor Lewis Hamilton, die als zesde eindigde.

Hamilton kende een race vol actie, maar ook problemen. Hij ontving een drive-through voor een touché met Felipe Massa, waarna hij ook een paar bochten later nog in de tunnel vocht met Massa, hetgeen niet goed afliep voor Massa aangezien hij een te wijde lijn nam en tegen de muur aanreed en vervolgens uitviel.

Hamilton vocht vervolgens nog menig robbertje uit en was ook deel van het groepje van vijf dat voor de rode vlag situatie zorgde. Na de herstart bleef Hamilton ook druk bezig, want hij passeerde Pastor Maldonado op nogal opportunistische wijze, waarna deze uit de race crashte en Hamilton dus nog een onderzoek aan zijn broek heeft.

Op plaats zeven vinden we vervolgens Adrian Sutil, maar ook zijn klassering is nog niet definitief, omdat ook hij nog op het matje moet komen bij de stewards. In zijn geval is dat voor het duel dat hij met Kobayshi had.

Achter Sutil zijn het Nick Heidfeld (achtste) en vervolgens Rubens Barrichello en Sébastien Buemi die de laatste punten mee naar huis mogen nemen.

 

Positie

Coureur

Team

Tijd/Verschil

1

Sebastian Vettel

Red Bull

2:09:38.373

2

Fernando Alonso

Ferrari

+ 1.138

3

Jenson Button

McLaren

+ 2.378

4

Mark Webber

Red Bull

+ 23.101

5

Kamui Kobayashi

Sauber

+ 26.916

6

Lewis Hamilton

McLaren

+ 27.210

7

Adrian Sutil

Force India

+ 1 Lap

8

Nick Heidfeld

Renault

+ 1 Lap

9

Rubens Barrichello

Williams

+ 1 Lap

10

Sebastien Buemi

Toro Rosso

+ 1 Lap

11

Nico Rosberg

Mercedes GP

+ 2 Laps

12

Paul Di Resta

Force India

+ 2 Laps

13

Jarno Trulli

Lotus

+ 2 Laps

14

Heikki Kovalainen

Lotus

+ 2 Laps

15

Jerome d’Ambrosio

Virgin

+ 3 Laps

16

Vitantonio Liuzzi

HRT

+ 3 Laps

17

Narain Karthikeyan

HRT

+ 4 Laps

18

Pastor Maldonado

Williams

+ 5 Laps

19

Vitaly Petrov

Renault

+ 11 Laps

20

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

+ 12 Laps

21

Timo Glock

Virgin

+ 46 Laps

22

Felipe Massa

Ferrari

+ 46 Laps

23

Michael Schumacher

Mercedes GP

+ 48 Laps