Sebastian Vettel heeft na drie races zonder zege weer een overwinning geboekt. De Duitse Red Bull-coureur was in België de sterkste in een race die gekenmerkt werd door hoge bandenslijtage, veel pitstops en inhaalacties in de DRS-zone.

Vettel vertrok in Spa van poleposition en wist zijn eerste startplaats aan het eind van de rit dus te verzilveren, al gingen er aardig wat positiewisselingen aan vooraf.

Gelijk in de eerste ronde was het namelijk de van de vijfde plaats komende Nico Rosberg die de leiding pakte. De Mercedes-rijder kwam goed van zijn plek en schoof door naar plek twee, waarna hij vervolgens bij het uitkomen van Eau Rouge en in de aanloop naar Les Combes op topsnelheid voorbij ging aan Vettel.

Met die actie zette Rosberg de toon voor de rest van de Grand Prix, want datzelfde deel van de baan zou gedurende de hele race ruimte bieden voor een groot aantal inhaalacties, temeer omdat de DRS-zone – voor het open zetten van de verstelbare achtervleugel – ook op dit rechte stuk lag.

Verder bewijs hiervoor was ook in ronde drie zichtbaar. Het activeren van DRS, wat in de eerste twee ronden niet is toegestaan, was toen wel mogelijk en Vettel profiteerde hier gelijk van door dicht achter Rosberg te kruipen en de leiding terug te pakken.

Koploper Vettel begon daarna geleidelijk een gaatje te slaan, terwijl Rosberg terug begon te zakken en het achter hem Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Mark Webber en – later in de race – Jenson Button waren die om de andere podiumposities vochten.

Aanvankelijk leken Alonso, Webber en Hamilton uit te gaan maken wie er tweede zou worden. Met name het duel dat Alonso en Webber in ronde negen hadden was spannend: de Spanjaard kwam net de pits uit en Webber, die al een stop had gemaakt, kwam op snelheid langszij, waardoor ze zij-aan-zij op Eau Rouge afstormden. Webber wilde absoluut niet opgeven en dwong Alonso ertoe licht te liften zodat de Ferrari-coureur de plek op dat moment moest opgeven.

Na deze drukke beginfase die volgde op een rommelige start waarin Bruno Senna te fanatiek uit de startblokken kwam en voor chaos zorgde, moest de race in ronde dertien geneutraliseerd worden door een aanrijding tussen Hamilton en Kamui Kobayashi.

De aanrijding tussen dit tweetal zal ongetwijfeld nog voor discussie zorgen, aangezien het lastig is een schuldige aan te wijzen, als die er al is.

Hamilton passeerde Kobayashi namelijk in de DRS-zonde, maar de Japanner gaf niet op en zette zijn Sauber bij het aanremmen van Les Combes er aan de buitenkant weer naast. Hamilton zag dit niet en voegde weer in op de racelijn, waardoor hij Kobayashi raakte en de controle over zijn bolide verloor. Hamilton raakte de vangrail, een tweetal reclameborden en spinde daarna verder door om ten slotte in de banden te eindigen en zijn race zo te beëindigen.

De daarop volgende neutralisatie zorgde wederom voor een groot aantal pitstops. Na een viertal ronden achter de safetycar kon de race echter weer worden hervat, en dat gebeurde zonder al teveel problemen.

Op dat moment was het Alonso die op kop reed met Webber achter zich. Vettel was derde, maar zat door de safetycar-periode in de beste uitgangspositie omdat hij later naar de pits was gegaan.

In de fase daarna profiteerde Vettel dan ook optimaal van zijn versere Pirelli’s. Hij ging teamgenoot Webber voorbij en opende daarna de jacht op Alonso. Ook Alonso nam hij te grazen, hetgeen hij niet geheel verrassend na het uitkomen van Eau Rouge en in de aanloop naar Les Combes deed.

Voor Vettel bleef het daarna wel spannend omdat zijn voorsprong niet heel groot werd, maar de zege kwam niet meer in gevaar. Achter hem was het echter Webber die in de slotfase snel onderweg was en de tweede plek zo’n zeven ronde voor het einde afpakte van Alonso.

Voor diezelfde Alonso viel plaats drie echter niet vast te houden. Jenson Button – die als dertiende aan de race was begonnen en in ronde vier zelfs nog naar binnen moest voor een nieuwe voorvleugel – reed op een alternatieve strategie en had zich knap terug naar voren gevochten met een aantal dappere inhaalacties op onder meer Michael Schumacher, Rosberg en dus ook Alonso. Met nog twee ronden te gaan kon deze de snellere Button dus niet meer achter zich houden, hetgeen betekende dat Button naar het podium mocht en Alonso als vierde eindigde.

Plaats vijf was er vervolgens voor Schumacher. De jubilerende Duitser – hij maakte twintig jaar geleden zijn debuut in de Formule 1 – reed een ijzersterke race.

Na een ongeval in de kwalificatie moest Schumacher als laatste vertrekken, maar hij maakte dus negentien posities goed. Na de start lag hij al vijftiende en daarna zette hij – geholpen door een slimme pitstopstrategie – een opmars in die hem in de slotfase en na een direct duel voorbij teamgenoot Rosberg naar de vijfde plaats leidde.

Op plek zes was het dus Rosberg, gevolgd door zijn landgenoot Adrian Sutil op plaats zeven. De Force India-coureur was na een uitglijder in de kwalificatie als vijftiende vertrokken, maar had duidelijk genoeg snelheid voor een toptienresultaat.

Achter Sutil pakte Felipe Massa in de laatste ronde de achtste plek nog af van Vitaly Petrov, die hierdoor negende werd. Plaats tien en het laatste puntje waren er voor Williams-coureur Pastor Maldonado. De Venezolaan pakte hiermee zijn eerste punt in de Formule 1.