Race: Vettel vermorzelt concurrentie in Singapore
Bouke van den Berg
22 september 2013
Sebastian Vettel heeft geen spaan heel gehouden van de concurrentie. De Duitser won met grote overmacht de Grand Prix van Singapore. Fernando Alonso finisht op een halve minuut achterstand als tweede. Kimi Räikkönen haalt ondanks rugproblemen het podium.
Het is even schrikken voor Sebastian Vettel, wanneer Nico Rosberg hem voor de eerste bocht verschalkt. Na de eerste bochtencombinatie heeft de Red Bull-coureur zijn eerste plek echter weer heroverd, om vervolgens te laten zien wie de snelste is. Na twee ronden is zijn voorsprong al vier seconden, om vervolgens anderhalve seconde per ronde sneller te zijn dan wie dan ook. Nadat hij een voorsprong van zes seconden heeft opgebouwd, consolideert hij deze.
Fernando Alonso start ‘uiteraard’ ook weer fabelachtig. Waar iedereen in de aanloop naar de eerste bocht aan de binnenkant blijft, kan hij zich positioneren voor een prima gang door de eerste bochtencombinatie. Hij ruilt zijn zevende startpositie in voor de derde plaats in de race. Giedo van der Garde spoele de wat zure nasmaak van de kwalificatie, waar hij werd verslagen door Charles Pic, weg door niet alleen zijn Franse teamgenoot in te halen, maar ook Valtteri Bottas.
Pitstops
Na elf ronden Kimi Räikkönen maakt als eerst een stop, waar hij zijn superzachte band inruilt voor een versere versie van dezelfde compound. De openingsfase in Singapore verloopt opmerkelijk rustig. Een coureur gaat hier en daar soms wat wijd, zoals Hamilton in de eerste bocht. Bij dat soort gekkigheid blijft het echter.
Van der Garde stopt na veertien ronden, tegelijkertijd met Bottas, die nog steeds achter de Nederlander rijdt. De situatie is na de stop van beide heren ongewijzigd. Dat kan niet worden gezegd van Fernando Alonso. De Spanjaard komt een ronde eerder binnen dan Rosberg, Grosjean en Hamilton, maar komt wel achter Paul di Resta op de baan terecht. Het resultaat is voor de Spanjaard desastreus, want hij kan Nico Rosberg niet in het nauw brengen. Daarachter vindt het eerste felle gevecht plaats, tussen Maldonado, Pérez en Hülkenberg. Pérez plaatst een inhaalactie op de Duitser, waarbij de twee elkaar raken. Hülkenberg krijgt daarvoor een straf, om dat hij buiten de baan belandt. Het was echter toch echt de schuld van Pérez dat de twee elkaar raakten.
Vettel stopt twee ronden later dan zijn naaste concurrenten, in de achttiende ronde. De drievoudig wereldkampioen blijft met gemak aan de leiding. Daarachter zijn er wel meerdere gevechtjes. Het lukte Van der Garde om tot na de eerste pitstopreeks voor Bottas te blijven, maar na achttien ronde is het gedaan met de pret.
Safetycar
Het is een traditie in Singapore: er komt altijd wel een neutralisatie. Dit keer is Daniel Ricciardo in de 25e ronde de verantwoordelijke. Links voor blokkeert bij de Australiër bij het insturen van de bocht voor de tunnel. Als gevolg van de neutralisatie gaan beide Ferrari-coureurs naar binnen, en ook hun collega’s bij Lotus en McLaren. De Mercedessen en Red Bulls blijven buiten.
Vijf ronden na Ricciardo’s crash parkeert Bernd Mayländer zijn Mercedes weer in de pitstraat. Vettel herhaalt vervolgens het kunststukje van na de start: binnen no-time is het gat met Rosberg weer meerdere seconden.
Grosjean kan een goed resultaat na 34 ronden vergeten. Er is een probleem met de koeling van zijn auto, en hij moet langdurig de pits in. Later moet de Fransman definitief stoppen. Ondertussen rijdt Van der Garde opnieuw voor Bottas. Daarvoor is Rosberg de ideale buffer van Vettel, aangezien de Mercedes-coureur meerdere coureurs ophoudt.
Ongenaakbaar
Vettel vermorzelt na de neutralisatie de concurrentie. Webber, die achter Rosberg rijdt, duikt na 41 ronden de pits in. Rosberg volgt een ronde later, maar moet daarna wel Webber voor zich dulden. Alonso schuift door de stops van anderen op naar de derde plaats, achter Hamilton en Vettel. Iets later rijdt Alonso tweede, als Hamilton nieuwe banden haalt.
Na 44 ronden stopt Vettel voor nieuw rubber. Met een halve minuut voorsprong op Alonso heeft hij van weinig te duchten. De Duitser kiest voor de zachtste band en komt voor Alonso de baan op. Vettel gaat daarna gewoon door met waar hij mee bezig was. In zijn eerste volle ronde na de pitstop is hij gelijk drie seconden sneller dan Alonso. En de Spanjaard is weer sneller dan de wagens achter hem.
Een van die coureurs, Kimi Räikkönen, lijkt weinig last meer te hebben van zijn rugpijn. Met een ronde of vijftien te gaan loopt hij in op Jenson Button, die knap derde rijdt. Daarachter is Webber met een sterke opmars bezig. De Australiër pakt Hülkenberg om daarmee op te schuiven naar de zesde plaats.
In dezelfde ronde pakt Räikkönen knap Button, waarbij de twee wereldkampioen elkaar net voldoende ruimte geven. De Fin schuift hierdoor op naar de derde plaats en hij rijdt gelijk weg bij de Engelsman. Iets later verremt Di Resta zich en valt hij uit, terwijl hij in de punten reed. Webber gaat vervolgens beide McLaren-coureurs voorbij en is het gat naar Räikkönen zes seconden met vijf ronden te gaan.
Van der Garde heeft ondertussen definitief afgerekend met Pic. Even leek het alsof de Fransman een keer minder zou stoppen dan de Nederlander. Van der Garde rijdt drie seconden per ronde sneller, maar heeft helemaal niets meer van Pic te duchten wanneer de Fransman toch naar binnen gaat.
Webber
Webber kan niet meer op jacht naar Räikkönen. De Australiër moet short shiften en kan zelfs zijn vierde plaats niet meer consolideren. Binnen no-time gaan Rosberg en Hamilton hem voorbij. Daarachter gebeurde er eerder van alles. De Mercedes-coureurs rukken op en in hun spoor volgt Massa. Achtereenvolgens verschalkt het trio Hülkenberg en de McLaren-coureurs.
Webbers problemen zijn groot. In de slotronde moet hij toch nog uitstappen en houdt hij geen punten over aan de Grand Prix.
Groter kan het contrast niet zijn, aangezien Vettel op datzelfde moment over de finish komt. Een vierde titel lijkt hem niet meer te ontgaan. Ondertussen krijgt Webber een lift van zijn maatje Alonso. Van der Garde kon Bottas lang de baas blijven, maar in laatste twintig ronden hield hij de Fin niet meer bij. Hij zal ongetwijfeld kunnen leven met de zestiende plaats.
Gerelateerd nieuws
Pérez doet verrassende belofte in aanloop naar GP Azerbeidzjan: ‘Dit zijn onze beste circuits’
13 september 2024 15:00 - Nieuws
Mindere prestatie Red Bull in Singapore kwam niet door nieuwe regels
20 september 2023 13:00 - GP Singapore
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Dit bewijst waarom Red Bull in 2024 niet kan relaxen’
18 september 2023 07:00 - Column
GP Singapore: Sainz houdt hoofd koel in tropen, logenstraft Marko’s woorden
17 september 2023 15:58 - GP Singapore