Positie | Coureur | Team | Tijd |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:30:17.558 |
2 | Mark Webber | Red Bull | 8.807 |
3 | Fernando Alonso | Ferrari | 10.075 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 40.232 |
5 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 47.539 |
6 | Jenson Button | McLaren | 59.431 |
7 | Nick Heidfeld | Renault | + 1:00.857 |
8 | Vitaly Petrov | Renault | + 1:08.168 |
9 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 1:09.394 |
10 | Kamui Kobayashi | Sauber | + 1:18.021 |
11 | Felipe Massa | Ferrari | + 1:19.823 |
12 | Michael Schumacher | Mercedes GP | + 1:25.444 |
14 | Sergio Perez | Sauber | + 1 Lap |
15 | Adrian Sutil | Force India | + 1 Lap |
16 | Rubens Barrichello | Williams | + 1 Lap |
16 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1 Lap |
17 | Pastor Maldonado | Williams | + 1 Lap |
18 | Jarno Trulli | Lotus | + 1 Lap |
19 | Heikki Kovalainen | Lotus | + 2 Laps |
20 | Jerome d’Ambrosio | Virgin | + 2 Laps |
21 | Narain Karthikeyan | HRT | + 3 Laps |
22 | Vitantonio Liuzzi | HRT | + 5 Laps |
Paul Di Resta | Force India | + 14 Laps | |
Timo Glock | Virgin | + 58 Laps |
Formule1
Daan de Geus
8 mei 2011
Red Bull-coureur Sebastian Vettel heeft in Turkije zijn derde overwinning in vier races tijd geboekt. Mark Webber was tweede, de derde plaats was er voor Fernando Alonso.
Vettel was ongenaakbaar in Istanbul, waar hij zijn poleposition bij de start consolideerde en vervolgens onbedreigd naar de zege reed.
Achter Vettel was het eerst nog Nico Rosberg op de tweede plaats, aangezien hij Webber bij de start verschalkte, maar de Australiër stelde al in de vijfde ronde van de race orde op zaken door zijn verloren gegane plek weer terug te pakken.
Webber kreeg zijn tweede plaats echter niet cadeau en vocht meerdere duels uit met Alonso, die hem in ronde dertig voorbij ging en vervolgens lang voorbleef, maar zeven ronden voor het einde in een mooi duel toch weer verschalkt werd door Webber.
Positiewisselingen waren er achter Vettel sowieso genoeg, en met name het duel tussen McLaren-rijders Lewis Hamilton en Jenson Button, in ronde zes van de race, was het bekijken waard.
In een herhaling van zetten van vorig jaar, vochten Hamilton en Button namelijk ook nu weer aan het eind van het circuit met elkaar. Het McLaren-duo gunde elkaar gelukkig het licht in de ogen, waardoor Hamilton zijn teamgenoot zonder kleerscheuren voorbij schoot.
Button pakte hem twee ronden later bij het naar beneden duiken van de eerste bocht na start-finish overigens weer knap terug, maar het duo eindigde uiteindelijk – met Rosberg er nog tussen in – alsnog in omgekeerde volgorde met Hamilton als vierde en Button, die als enige van de toppers voor drie in plaats van vier pitstops ging, als zesde.
Diezelfde Button vocht verder trouwens ook nog een aantal duels uit met Felipe Massa, terwijl ook Hamilton en Rosberg zich gedurende de race – en tussen de vele pitstops door – in het gevecht om de topklasseringen bleven mengen, want er werd menig robbertje uitgevochten in Istanbul.
Wat bij veel van de duels echter opviel, was dat de verstelbare achtervleugel er in veel gevallen voor zorgde dat de aanvallende coureur zijn rivaal zonder al teveel moeite voorbij kon schieten op het lange rechte stuk, vaak al voordat er zelfs geremd moest worden voor de opeenvolgende bocht.
Achter de top zes was Nick Heidfeld aan het eind van de rit zevende voor Renault en zijn teamgenoot Vitaly Petrov achtste. De Renault-coureurs kwamen overigens ook nog een keer in contact met elkaar. Het duo kon zonder schade door, maar beide rijders waren (in gebaar) in ieder geval niet gelukkig met elkaar.
Plek negen was er voor Sébastien Buemi, die zijn Toro Rosso haast stiekem naar een tweetal punten stuurde. Het laatste puntje was tenslotte voor Kamui Kobayashi. De Japanner deed – helaas grotendeels buiten zicht van de camera’s – weer van zich spreken, want de Sauber-rijder was de race door een defect tijdens de kwalificatie als laatste begonnen, maar vocht zich dus sterk terug.
Net buiten de punten waren het oud-teamgenoten Massa en Michael Schumacher die plaats elf en twaalf innamen. Massa deed in het begin nog wel mee in de sub-top, maar viel terug doordat hij een aantal foutjes maakte en een pitstop verkeerd liep. Zevenvoudig wereldkampioen Schumacher was eigenlijk in het begin al gelijk kansloos voor punten, nadat hij de voorvleugel van zijn Mercedes beschadigde en de pits moest opzoeken na een duel met Petrov.
Uitslag Grand Prix van Turkije