Dat Sebastian Vettel vooraan als eerste aan de finish komt voor Ferrari en zo de Scuderia’s eerste zege pakt sinds de Grand Prix van Spanje van 2013, komt omdat de Duitser en Ferrari alles goed doen op Sepang, terwijl Mercedes steken laat vallen. Bij de start verdedigt Vettel zijn tweede plek met succes, waarmee de eerste slag geslagen is. De Duitser weet landgenoot – en Mercedes-coureur – Rosberg achter zich te houden, terwijl hij diens teamgenoot Lewis Hamilton in de openingsfase in het zicht houdt. Als dan in ronde vier de safety car de baan op komt, duiken de Mercedes-rijders naar binnen, maar Vettel blijft buiten. Hij komt zo aan de leiding en kan na de hervatting een gaatje slaan naar de Mercedes-rijders, die de harde banden hebben omgedaan, maar in het verkeer zitten op P6 en P9. Hoewel Hamilton en Rosberg zich zelfs op het hardere schoeisel aardig snel naar voren weten te werken, kan Vettel – in de zuinig met de banden omspringende Ferrari – lang doorrijden alvorens hij in ronde achttien zijn eerste stop moet maken, waarbij hij wederom voor de medium banden gaat. Op de zachtere en snellere van de twee compounds, sluit Vettel snel weer aan bij Rosberg, die hij in ronde 21 na een aanloopje met DRS in de laatste bocht te grazen neemt. Mercedes gaat er vanuit dat Vettel nog één keer moet stoppen en houdt dezelfde strategie aan, al ziet ook koploper Hamilton Vettel ondertussen steeds dichterbij komen. In ronde 24 van de 56 wordt duidelijk dat Hamiltons harde banden er aan zijn. Vettel loopt met seconden per ronde op hem in en pakt de titelverdediger een rondje later eveneens in de laatste bocht, waarop Hamilton gelijk naar binnen duikt. Dat Mercedes’ plannetje in duigen ligt en het niet genoeg heeft aan twee stops, staat dan vast, waarna de spanning erop staat bij het anders zo dominante team. Rosberg en Hamilton worden voorgehouden dat ze ‘op schema liggen om Vettel te verslaan’, maar dit pas aan het eind van de race zal lukken. In praktijk komt het daar echter niet van. Vettel maakt zijn tweede en laatste stop namelijk pas in ronde 38, waarbij hij het gat telkens goed heeft kunnen controleren door een sterk tempo te rijden. Als Hamilton een rondje later noodgedwongen zijn derde stop maakt, krijgt hij nieuwe harde banden. “Dit zijn de verkeerde banden, man”, moppert hij naar zijn team, dat moet toegeven dat het ‘geen goede setjes mediums‘ meer over had. Bij Mercedes weten ze dan al dat ze verslagen zijn, hetgeen ze per ongeluk ook aan Hamilton laten weten als iemand per abuis op de radio-knop drukt terwijl ze overleggen over de strategie. “Ik kan je horen, hoor! Ik heb echt geen idee wat jullie willen dat ik doe”, klaagt Hamilton. Achter Vettel, Hamilton en Rosberg, finisht Kimi Räikkönen als vierde voor Ferrari. Hij onderstreept zo de progessie van de Scuderia, want de Fin moet zich van ver terugknokken na een vroege lekke band. Zijn landgenoot Valtteri Bottas eindigt na een mooi gevecht in de slotronden nog voor zijn eigen Williams-teamgenoot Felipe Massa, waarna Verstappen dus volgt als de best geklasseerde coureur van de twee Red Bull-teams.
Positie | Coureur | Team | Tijd/verschil |
1 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:41:05.793 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | + 8.569 |
3 | Nico Rosberg | Mercedes | + 12.310 |
4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | + 53.822 |
5 | Valtteri Bottas | Williams | + 1:10.409 |
6 | Felipe Massa | Williams | + 1:13.586 |
7 | Max Verstappen | Toro Rosso | + 1:39.085 |
8 | Carlos Sainz | Toro Rosso | + 1 ronde |
9 | Daniil Kvyat | Red Bull | + 1 ronde |
10 | Daniel Ricciardo | Red Bull | + 1 ronde |
11 | Romain Grosjean | Lotus | + 1 ronde |
12 | Felipe Nasr | Sauber | + 1 ronde |
13 | Sergio Pérez | Force India | + 1 ronde |
14 | Nico Hülkenberg | Force India | + 1 ronde |
15 | Roberto Merhi | Manor | + 3 ronden |
XX | Pastor Maldonado | Lotus | Niet geklasseerd (R47) |
XX | Jenson Button | McLaren | Niet geklasseerd (R41) |
XX | Fernando Alonso | McLaren | Niet geklasseerd (R21) |
XX | Marcus Ericsson | Sauber | Niet geklasseerd (R4) |
XX | Will Stevens | Manor | Niet gestart |