
Michael Masi. Foto: Motorsport images.

Hamilton jaagt Leclerc op. Foto: Motorsport images.
De vlag is lang niet gebruikt, maar werd in Monza afgestoft. “Onder het mom van ‘laat ze racen’, waar de teams en de FIA zich hard voor maken, gaan we de zwart-witte vlag weer gebruiken”, licht Masi toe. “We werken hier met zijn allen aan en we zien nu het bewijs dat het werkt.” Lees ook: Mercedes-duo: ‘Alles geprobeerd, maar het was nét niet genoeg’ In de toekomst zal minder snel een straf uitgedeeld worden. “We gaan voor de kleine incidenten vaker de zwart-witte vlag gebruiken, wanneer nog geen spreekwoordelijke lijn wordt overschreden. Het is een waarschuwing voor de coureurs, waardoor ze weten dat ze onder een vergrootglas liggen. Ze weten dat als ze het opnieuw doen, er een straf dreigt”, is de volgende stap. Bij een vergelijkbaar incident tussen Max Verstappen en Valtteri Bottas, vorig jaar, werd wel een straf uitgedeeld. Het verschil is dat er toen wél contact was. “Als Leclerc en Hamilton vandaag contact hadden gemaakt, waren ze ook bestraft”, vergelijkt Masi de twee incidenten. “Maar, met de huidige standaard, wordt geen straf uitgedeeld wanneer er geen contact is. Er is dus absoluut wat veranderd in de manier waarop we incidenten benaderen.”

Voorafgaand aan het incident ging Leclerc rechtdoor in bocht 1, waardoor Hamilton naar de Monegask toe kon rijden. Foto: Motorsport images.