Na elke Grand Prix presenteren we het RaceReport, waarmee je exclusief én op een speelse manier digitaal het raceweekend (her)beleeft. Verslaggever Gerard Bos praat je bij vanuit Shanghai!
GENOEG TE BELEVEN IN CHINA
De Grand Prix van China staat bij veel collega-verslaggevers niet bovenaan het lijstje van favoriete wedstrijden om te bezoeken; ver weg, weinig sfeervol, gedoe om een visum te krijgen – het is allemaal waar, ik kan er sinds deze editie over meepraten. Maar toch: zowel op als naast de baan valt er in Shanghai genoeg te beleven, zo bleek.
Niet in de omgeving van het circuit overigens, want die is ronduit saai. Daar was ik al voor gewaarschuwd. Dus daarom opteerde ik voor het door de FIA aangeboden hotel in het centrum van Shanghai – een met een media shuttle die je naar het circuit brengt in drie kwartier. Of een uurtje met de metro. Ja, dat is lang. Maar we zijn hier niet in Leeuwarden, Naarden, Harderwijk, Medemblik of Scheveningen, om maar eens willekeurig wat te noemen.

Dit is Shanghai, een immense stad met rond de 24 (!) miljoen inwoners en dat met ‘slechts’ (hoewel) een oppervlakte die net zo groot is als Brabant en Limburg bij elkaar. In de avond bruist het, maar overdag viel er op het circuit ook genoeg te beleven. Lewis Hamilton die zijn eerste Ferrari-zege boekt, de bezorgdheid van Max Verstappen, de indrukwekkende inhaalactie van Esteban Ocon; aan onderwerpen geen gebrek.
Dus het was de moeite waard, deze Grand Prix. Alleen die rit erheen? Zelfs met de media shuttle duurde het langer dan gedacht. Soms zelfs twee uur, door verkeer en chauffeurs die simpelweg verdwaalden. Maar ach, ook dat levert in elk geval weer mooie verhalen op.
BLIKVANGERS IN SHANGHAI





DE QUOTE VAN MAX
“Ik voel me ook echt wel goed in de auto, als in: comfortabel, relaxed ook in de kwalificatie. Bijvoorbeeld op de momenten dat ik ga aanzetten voor een snelle ronde. Dus dat maximaliseren gaat goed, maar we zijn te langzaam. Of we het vierde team zijn? Dat lijkt me wel ja. We proberen natuurlijk de auto te verbeteren, maar dat zal nog wel even tijd nodig hebben.”

TOP & FLOP
Wie of wat viel mee? Of juist tegen? Elke Grand Prix krijg je van ons de TOP en FLOP van het raceweekend! In China valt die eer te beurt aan een Australiër en een Nieuw-Zeelander!

TOP
Oscar Piastri
Ja, de eerste Ferrari-zege van Lewis Hamilton is top. Maar, zoals de Brit in Shanghai zaterdag zelf al snel na afloop benadrukt: het is ‘slechts’ een sprintrace. Dus gaan we toch maar voor Oscar Piastri! De Australiër bewijst in China waarom velen in de paddock in hem een wereldkampioen zien. Na de tweede plek in de sprintrace verovert Piastri zaterdag in China voor het eerst een pole-position voor een Grand Prix. De McLaren-coureur zet die zondag om in een soevereine zege. Zowel in F3 als F2 werd hij al eens kampioen, volgt nu ook de F1? Lando Norris leidt in het WK, maar kan zijn borst natmaken.
FLOP
Liam Lawson
Weer exit in Q1, weer geen hoogstaande race. Toegegeven: de Nieuw-Zeelander finisht in China wél, in tegenstelling tot een week eerder. Maar dat Max Verstappen stelt dat Lawson op dit moment in een Racing Bull misschien wel sneller zou zijn dan in een Red Bull, zegt dat vooral ook veel over de RB21 die verbeterd moet worden. Een excuus voor Lawsons slechte presteren in de eerste twee weekenden is dat niet, zo vindt hij zelf ook. Hij heeft tijd nodig, maar beseft naar eigen zeggen dat die er niet is. Dus rest de vraag: was dít al zijn laatste race en zit Tsunoda in Japan in de Red Bull? De tijd zal het leren…

ACHTER DE SCHERMEN
Een kijkje achter de schermen bij de Grand Prix van China!





UITSLAG GP CHINA 2025

UITSLAG RACE

UITSLAG SPRINTRACE

DIT ZAGEN WE OOK NOG IN SHANGHAI…



DRIE VRAGEN AAN… GUANYU ZHOU
Hij raakte zijn stoeltje bij Stake F1 Kick Sauber kwijt en dus ontbreekt Guanyu Zhou in 2025 op de grid. Bij zijn thuisrace in China is hij als nieuwbakken reservecoureur van Ferrari is echter ‘gewoon’ van de partij.

We zien je in de paddock in Shanghai voortdurend in de weer met fans. Wat merk je zelf van de populariteit in eigen land?
“Eerlijk gezegd is de belangstelling voor mij nog groter dan vorig jaar. En dat terwijl ik toen zelf reed en nu niet. Maar zo zie je maar wat voor aantrekkingskracht Ferrari heeft op de mensen, het Formule 1-team is enorm populair in China en heeft veel fans. Ik ben er trots op dat ik reservecoureur ben bij zo’n legendarische renstal.”
Was de overgang naar Ferrari een droom die uitkwam?
“Dat gaat misschien wat te ver, want je wilt uiteindelijk altijd graag zélf op de grid staan. Maar als dat dan niet gebeurt, om welke redenen dan ook, dan is Ferrari logischerwijs geen verkeerde plek als reservecoureur. Het is mega-interessant om bij zo’n groot team te werken, te helpen bij de race-voorbereidingen, simulaties te doen.”

Heb je nog een andere klasse overwogen?
“Er waren wel wat mogelijkheden, er was interesse. Maar toen duidelijk was dat ik geen F1-stoeltje kon krijgen, richtte ik meteen mijn blik op Ferrari. Een jaar of tien geleden zat ik er al, als talent in de Ferrari Driver Academy. Het cirkeltje is rond.”
WINACTIE: Is deze exclusieve poster straks van jou?

In samenwerking met website Automobilist.com geeft FORMULE 1 Magazine dit seizoen meerdere luxe posters weg! We trappen af met een prachtig exemplaar ter ere van 75 jaar Formule 1; limited edition, want er zijn er slechts 75 van gemaakt. Je maakt daarnaast kans op extra prijzen: we geven dit keer ook nog twee F1-muurkalenders 2025 weg. Vul hieronder je gegevens in en wie weet ben jij één van de drie gelukkige winnaars! Deelname is mogelijk tot 31 maart 2025.
FORMULE 1 PODCAST

Met verslaggever Gerard Bos bespreken we in Paddockpraat Update de Grand Prix van China en de tumultueuze afloop. Uiteraard komt de dominante zege van McLaren aan bod, maar ook de diskwalificatie van Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Pierre Gasly. Verder sprak Gerard met Max Verstappen die zijn zorgen uitte over de Red Bull RB21 en heeft hij de laatste update uit de paddock over Liam Lawson die wederom een teleurstellend raceweekend beleefde.
VOLGENDE GRAND PRIX: JAPAN
Suzuka International Circuit
Na de races in Australië en China reist het Formule 1-circus verder naar Suzuka voor de Grand Prix van Japan, de derde race op de F1-kalender van 2025. Het Suzuka International Racing Course staat bekend om de iconische S-bochten en de 130R. Hieronder vind je het volledige tijdschema voor het raceweekend, inclusief Nederlandse tijden.
Vrijdag 4 april
- Eerste vrije training: 04:30 – 05:30 uur
- Tweede vrije training: 08:00 – 09:00 uur
Zaterdag 5 april
- Derde vrije training: 04:30 – 05:30 uur
- Kwalificatie: 08:00 – 09:00 uur
Zondag 6 april
- Race: 07:00 uur